Full version: Kinesiska bönor
ingrid fuxwall
I senaste nummret av ICA tidningen, som har Kinesiskt tema, står om några bönor som kan bli upp till en ½ meter långa - någon som vet om man kan få tag i frön från dessa och om det går att odla dem i Sverige?

ingrid
Eva 33c
Jag har inte läst ICA tidningen, men jag vet att det finns en böna som kallas sparrisböna och sägs vara "av asiatiskt" ursprung och kan bli 1/2 m långa. Kan det vara den? huh.gif
ingrid fuxwall
Tack snälla!
Hur kunde du pricka så rätt wink.gif så fort

ingrid
Eva 33c
Man har väl lite tur ibland! biggrin.gif
Men jag har faktiskt försökt odla denna böna för läääänge sedan, då köpte jag frön från Impecta. Eftersom det var en kall sommar misslyckades jag och har inte gjort något nytt försök sedan dess. Kanske ska prova igen? smile.gif
Eva i Västerås
Hörde/läste någonstans att det är en växthusväxt hos oss.
Eva 33c
Ja den ska odlas i växthus eller "mycket skyddat läge" (se länken från Lindbloms i mitt förra inlägg)
Det gjorde jag också, men de var på den tiden (12 år sedan) när jag trodde att värmefläkten kunde tas bort från växthuset under sommaren tongue.gif
Nu vet jag bättre och den står kvar hela säsongen, för om det blir en kall sommar så behövs lite tillskottsvärme ibland för att inte plantorna ska "tappa fart". Så nu när jag har lite mer erfarenhet ska jag kanske ta och prova igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon