Stussi
Min ena islandshäst fick tyvärr fång i sommar (inga förändringar i hoven dock som tur var!). Det betyder att vi fick stänga av vår fina beteshage och låta honom gå i grushage hela sommaren. Beteshagen har alltså stått orörd i sommar och gräset har växt till sig ganska högt.

Nu har frosten kommit och snön har börjat på att falla lite lätt (snöar ganska mycket nu faktiskt men det återstår väl att se hur länge det ligger kvar). När kan han gå i den andra hagen igen? Måste vi vänta långt in i vinter (det brukar komma mycket snö här hos oss och ligga runt en -15 till -25 grader om vintrarna) eller kan vi släppa honom där nu när frosten har kommit? Eller kommer det att finnas jättemycket näring i gräset ändå som inte är bra för honom? Även fast det är snö så kommer han att kunna sparka fram gräs menar jag... Det är ju mycket gräs där som sagt men jag tänkte att det kanske inte är någon fara för honom att äta det nu när det är frost och snö? Då borde det väl inte finnas så mycket näring?
Bettson
En häst kan få fång av många olika orsaker. Ibland är det proteinöverksott men ibland kan hästar få fång tex när betet är blött/ saftigt och det är lätta nattfroster. Det har med sockerhalten att göra.

Men frosten minskar samtidigt näringen i gräset.

SÅ du kan släppa honom på hagen igen så snart gräset är så fruset att det inte växer mera. Även om näringen minskat pga frosten så kan förändringar i tarmfloran ge fång ändå pga ändrad microflora.

Det är alltid vårbetet som är det farligaste annars om man tänker p näringsinnehållet.
Ophelia
Beror väl på...vissa hästar kan aldrig mer gå och äta grönt. Fången kan provoceras fram väldigt snabbt, har en häst inte påvisat hovbensrotation så kan det vara ett gott tecken men är oturen framme så kan det räcka med det där gräset för ett anfall. Håll koll på dyngan. Du kan ju lägga ut halm och hö i hagen så har han något att pilla med.
Stussi
CITAT (Bettson @ 26-10-2006, 18:07)
SÅ du kan släppa honom på hagen igen så snart gräset är så fruset att det inte växer mera. Även om näringen minskat pga frosten så kan förändringar i tarmfloran ge fång ändå pga ändrad microflora.

Om jag väntar lite till, tills vi har ännu mer snö och gräset definitivt slutat att växa, kan han riskera att få fång ändå? Dom kan ju sparka upp gräset under snön och det dom får i sig kan ju ge förändringar i tarmfloran, eller?

Även fast jag är ute och rider och han har halm och hö och andra leksaker att aktivera sig med i hagen så "skär det i mitt hjärta" att han ska behöva gå i den där lilla grushagen. Han är ju van att få röra sig på minst en hektar i vanliga fall. sad.gif Därför skulle jag väldigt gärna kunna släppa ut honom i den stora hagen igen men samtidigt så vill jag ju inte riskera ett återfall heller...
Ophelia
Du riskerar alltid återfall så fort din häst får i sig olämplig föda. Fång är en allvarlig sjukdom. Förhoppningsvis får han det aldrig igen. Långsam tillvänjning är A och O för din häst om han ska gå i den där hagen även om det är snö. Till vår och sommar finns ju betesgrimmor.
milla
Hej!
Mitt islands sto fick fång i somras, hon är 16 och har aldrig haft det förr. Det blev rätt jobbigt. Hon fick gå i en liten hage med minimalt med gräs, (efte behandling av antiinflamatorisk och smärtstillande) mest grus. Sedan lät vi henne gå över till gräs hagen succesivt och höll henne inne i grus hagen på nätterna, samt ökade motionen. Nu går hon utan problem i gräshagen och rids en hel del. Jag kommer att vara mycket försiktig i vår. Tror det viktigaste är att man inte låter dem gå hela dygnet och framförallt inte i alltför stor hage och med för lite motion. Hennes son som är lite väl rund har däremot inte haft minsta tecken på fång. Han ska dock få ta det lika försiktigt som mamman till våren. Aldrig mera fång, hoppa jag! Låter som du har tagit det mycket försiktigt, öka succesivt det sa min veterinär till mig och det har funkat bra.
Hoppas det löser sig rolleyes.gif
Stussi
CITAT (Ophelia @ 27-10-2006, 19:18)
Du riskerar alltid återfall så fort din häst får i sig olämplig föda. Fång är en allvarlig sjukdom. Förhoppningsvis får han det aldrig igen. Långsam tillvänjning är A och O för din häst om han ska gå i den där hagen även om det är snö. Till vår och sommar finns ju betesgrimmor.

Jo, det är jag medveten om. Kanske ska ta gräs från den nya hagen och vänja honom vid innan han får gå där. Vi har nyligen bytt från fjolårshö till årshö, det vande vi honom succesivt med i en månad.
Stussi
CITAT (milla @ 27-10-2006, 22:30)
Hej!
Mitt islands sto fick fång i somras, hon är 16 och har aldrig haft det förr. Det blev rätt jobbigt. Hon fick gå i en liten hage med minimalt med gräs, (efte behandling av antiinflamatorisk och smärtstillande) mest grus. Sedan lät vi henne gå över till gräs hagen succesivt och höll henne inne i grus hagen på nätterna, samt ökade motionen. Nu går hon utan problem i gräshagen och rids en hel del. Jag kommer att vara mycket försiktig i vår. Tror det viktigaste är att man inte låter dem gå hela dygnet och framförallt inte i alltför stor hage och med för lite motion. Hennes son som är lite väl rund har däremot inte haft minsta tecken på fång. Han ska dock få ta det lika försiktigt som mamman till våren. Aldrig mera fång, hoppa jag! Låter som du har tagit det mycket försiktigt, öka succesivt det sa min veterinär till mig och det har funkat bra.
Hoppas det löser sig rolleyes.gif

Vad skönt att det har gått bra för dig! Solfari var överviktig när han fick fång, det tror jag var en stor utlösande faktor. Min andra häst har klarat sig från fång.

Ska tänka på det att dom inte ska få gå där hela dygnet. Kanske helt enkelt ska prova att släppa honom i den stora hagen någon minut varje dag under en längre tid och vänja honom succesivt... sen kan hästarna gå där större delen av dygnet under vinterhalvåret...
Bettson
Vårbetet innehåller mest näring och näringsvärdet / volymenhet minskat succesivt under sesongen.

Om man i alla fall vill ta chansen att släppa son häst på bete så släpp den tidigt på hagen så att den ine kan äta sig mätt utan gradvis vänjer sig vid det gröna.

Gräset växer fördubblar sig kan man säga. Ifall man har ett grässtrå som är tre cerntimeter så dubblar det dig i tillväxten till 6 cm.

Om man släpper lite senare så kanske grässtået är 5 cm och dubblar sig till tio. Alltså ju störra gräsvolym innan man släpper på betet desto fortare växer gräset och då kan det finnas för mycket så att ni inte kan ha hästen i hagen.

SJälv brukar jag alltid varje morgon tidigt gå ut i hagen och känna på hovar och ben så att de inte börjar bli varma. Om man inte haft tidigare fång som är orsakad av allergi så kommer faktist fång ofta smygande med gradvis temphäjning i benen.

Om man vet hur varma benen och hovarna ska kännas på morgonen innan det blivit varmt så kan man antingen öka motionen eller ta den av betet halva dygnet eller så. DÅ förhindrar man att fången löser ut.

Men observera tidigt på morgonen. För svarta hovar är alltid skollheta i solsken en varm sommardag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon