Blommorna var enkla, lysande röda, och "stora som tefat"! Jag har aldrig sett så stora rosenblommor. Den var i sitt eget slag.
I år har den visat både sina blommor och de nypon som ofelbart följer. Wow!!!!! Fast den har bara blommat som en liten låg buske. Däremot har den skjutit skott som är ett par meter långa, på eftersommaren.
Eftersom jag glömt vad det var för sort, och hur hög, osv,

Det är en provinsros som heter Rosa gallica "Scharlachglut" - hur i jösse namn man nu uttalar det. Inte undra på att jag glömde namnet.
Den är dessutom klätterros som blir ca 2,5 meter hög och har kraftigt, brett växtsätt.
Det var svårt att fota den, så den kom till sin rätt, men jag har njutit och fascinerats av den. Såhär ser den ut:

Lysande röda, enormt stora blommor, ser nästan ut som clematis! Här ännu låg, men den blir alltså riktigt hög, och bred dessutom.

Den blommar bara en gång i juni - juli, men följs av stora häftiga nypon, som ser ut som små päron, särskilt innan de blivit röda! Urcharmiga!!!

De två sista bliderna har jag fotat idag.

Dessutom är den härdig zon I - V.
Doften vet jag inte ... kan inte vara särskilt stark, för då skulle jag ha märkt det med, för jag älskar fina dofter (och skyr sånt som doftar illa).
Jaha, det var min lilla presentation av en i mina ögon lite "märklig" ros.
Är det någon mer som har denna härliga skönhet?