Full version: Underbar ros!
amaira
Jag köpte en ros "på impuls" (har ni gjort det nån gång rolleyes.gif ) förra året. Den visade några få blommor i plantskolan, så jag såg hur den såg ut, och jag kunde inte motstå den.

Blommorna var enkla, lysande röda, och "stora som tefat"! Jag har aldrig sett så stora rosenblommor. Den var i sitt eget slag.

I år har den visat både sina blommor och de nypon som ofelbart följer. Wow!!!!! Fast den har bara blommat som en liten låg buske. Däremot har den skjutit skott som är ett par meter långa, på eftersommaren.

Eftersom jag glömt vad det var för sort, och hur hög, osv, sleep.gif (aj-aj-aj, ja jag vet, men jag gör sådär emellanåt, glömmer alltså) så letade jag reda på etiketten (som jag givetvis alltid sparar eftersom jag alltid glömmer).

Det är en provinsros som heter Rosa gallica "Scharlachglut" - hur i jösse namn man nu uttalar det. Inte undra på att jag glömde namnet.

Den är dessutom klätterros som blir ca 2,5 meter hög och har kraftigt, brett växtsätt.

Det var svårt att fota den, så den kom till sin rätt, men jag har njutit och fascinerats av den. Såhär ser den ut:

Lysande röda, enormt stora blommor, ser nästan ut som clematis! Här ännu låg, men den blir alltså riktigt hög, och bred dessutom.

Den blommar bara en gång i juni - juli, men följs av stora häftiga nypon, som ser ut som små päron, särskilt innan de blivit röda! Urcharmiga!!!

De två sista bliderna har jag fotat idag.

Dessutom är den härdig zon I - V.

Doften vet jag inte ... kan inte vara särskilt stark, för då skulle jag ha märkt det med, för jag älskar fina dofter (och skyr sånt som doftar illa).

Jaha, det var min lilla presentation av en i mina ögon lite "märklig" ros.
Är det någon mer som har denna härliga skönhet?
ewa zon 3
väldigt häftiga nypon, ser ut som små päron
Tack för titten! smile.gif

/Ewa
Ophelia
En mycket vacker ros med vackra roliga nypon. Jag tycker nypon är så dekorativt och roligt på rosor biggrin.gif
Kajsa
Härlig ros, modern buskros från 1952 ser jag i Rosbibeln, underbar färg och läckra nypon, säger som du hur uttalar man namnet ?
Fina bilder du tagit. Men den blir lite väl stor att få in här just nu.
renate
En verklig fin ros och häftiga nypon.Blomman liknar lite Mandarinrosen.Som tyska vet jag hur man uttalalar namnet men det kan man ja inte beskriva här.
Eva 33c
Visst är den fin! Jag köpte en i våras från Rosenposten. Men de har en annan uppgift om storleken, nämligen 120-150cm, skulle det visa sig vara en klätterros har jag planterat den helt fel. Tiden får väl utvisa vad som händer rolleyes.gif
(Vad det gäller uttalet av namnet tror jag inte det är så svårt "Scharlach" som i scharlakansröd och "glut" som betyder glöd. En beskrivning av färgen antar jag. Är jag rätt ute Renate?) Några nypon har jag inte fått i år men blommor i allafall.
amaira
CITAT (renate @ 26-10-2006, 22:31)
Blomman liknar lite Mandarinrosen.

Mandarinros:

Ja, det gör den, liknar mandarinrosen alltså, fast Scharlachglut har åtminstone dubbelt så stora blommor, och dess blomblad är liksom mer "öppna" eller "glesa" eller vad jag ska säga. Ser mer ut som clematisblommor tycker jag.

Vad roligt att en till har den, Eva 33c.
Min har tre skott som är över två meter höga. Och rejäla nypon efter varendaste ros. Ser fram emot att få den som en enorm klätterros *hoppas, hoppas*

Scharlach-glut. scharlak-ans-glöd... k och g ihop ... ?? *vrickar tungan* biggrin.gif
fruberglund
Jag tycker blommorna är rätt lik "Marguerite Hilling", Nevadas rosa släkting. Hon har också riktigt stora flata blommor.

Ja, den där blir nåt att skriva på önskelistan, tack för tipset!
Eva 33c
CITAT
Scharlach-glut. scharlak-ans-glöd... k och g ihop ... ?? *vrickar tungan*  

Den engelska synonymen är kanske lättare - Scarlet Glow tongue.gif
(Fast jag var nog lite otydlig, "ch" i scharlach ska nog inte låta som "k" utan som "ch-ljudet" i "sjunga" )
amaira
Nu kan jag uttala det! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon