Hej, sådde en doftpellis i våras Fairway Lemon, en trevlig sort som växt så det knackat och inte gnällt om skötseln varit si och så med. Men nu till frågan: Övervintrar man doftpellisar? eller ska jag ta frön och så nya nästa vår?
Margith
26-10-2006, 18:45
Självklart ska du prova att övervintra din doftpelargon Min erfarenhet är att de kan vara lite kinkiga och att de är mer ohyrebenägna än vanliga zonal-pelargoner. Så om du gärna vill behålla den, ta några sticklingar. Och håll ett extra öga på eventuell ohyra i vinter!
Får du mogna fröer från den skulle inte jag ha tvekat att ta rätt på dem och så dem till våren. Själv har jag aldrig lyckats få fröer från en doftis
Lycka till!
renate
28-10-2006, 21:21
Jag övervintra alla mina doftpelargoner i mitt lilla gästrum i fönstret,jag har ingen värme på där och de klarade vintern fin.Jag titta till de då och då och vattnar lite när de blir för torrt.De står i ett söderfönster så på vårkanten skyddar ja mot den starka solen .
mari_tres
29-10-2006, 10:51
Jag har mina som vanliga krukväxter... Jag menar, rosengerariumen är ju också en doftpelargon och den kan man ju göra så med! Har funkat hittills, men jag har märkt att de är väldigt känsliga vad gäller vattningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.