Planterade en krusbärs- resp. en vinbärsbuske i slutet av sommaren. Hur gör jag med dem nu? Ska de beskäras? Krusbärsbusken har inte fått behålla många av sina blad, innebär det att den inte tagit sig?
Kanske kan få fråga om rabarbern som jag satte denna säsong. Gör jag något med den inför vintern?
ingrid fuxwall
26-10-2006, 22:08
Är nog inte rätt person att svara, då det är sambon som beskär, men nog bör du klippa ner buskarna för att de ska få rätt form.
Vad menar du med att krusbärsbusken inte fått behålla speciellt många blad - när planterade du buskarna?
Rabarberna sköter jag och dem tror jag inte man kan misslyckas med. Inför vintern tar jag bara bort allt ovan mark och sedan förväntar jag mig en massa skott på våren. Vill man ha extra tidig skörd har jag läst att man kan sätta en kruka utan hål i botten ovanför för att få dem att utveckla ämnen extra tidigt.
ingrid
RibesRubusVitis
26-10-2006, 22:32
För nysatta buskar (både krus- och vinbär) brukar rekommenderas att man på hösten klipper ner dem till 15 centimeter. Själv gör jag detta bara med nyrotade sticklingar som måste förgrenas; allt det bortklippta trycks rätt ner i marken intill moderplantan. (Fast jag gör det tidigt på våren.) De flesta slår rot och blir nya plantor att beskära.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.