Margaretha
Köpte för några veckor sedan ett par kalkonbröstfiléer, som ligger i frysen och väntar. Har sökt på alla möjliga ställen på nätet efter recept, men inte hittat något riktigt lämpligt.
Här brukar det finnas goda idéer. Receptet får gärna innehålla grönsaker av diverse slag.
Någon som kan hjälpa mig?
kerstin z5-6
wokmix av fint skurna grönsaker , en skvätt grädde som du smälter ner valfri mängd gorgozolaost i : ) Stek fileerna först sedan ,allt i samma gryta - Serveras med ris smile.gif
evelina
Den här länken är bra,.har gjort flera recept från den.

Recept
Margaretha
Tack Kerstin och Evelina! Det finns mycket gott här! wub.gif
Eva St
Här kommer ett gammalt recept som är både enkelt och jättegott

Kalkongryta i ugn 4 port.

8 hg Färskt kalkonkött
1 msk Soja
Salt o peppar

SÅS

2 dl Grädde
1 st Hönsbuljongtärning
1 dl Lingonsylt – helst rårörd
½ tsk Timjan
4 Enbär krossade - byter jag ut mot nykrossad Rose´peppar

Jag tar minst dubbla satsen sås.

Skär köttet i strimlor och blanda med soja salt och peppar. ( jag bryner det hela lite lätt i stekpanna. ) Lägg strimlorna i en ugnssäker form.

Blanda grädden med smulad buljongtärning, lingonsylt och kryddor. Häll det över köttet.

Grädda i 225 grader i ugnen ca 20 min.

Servera med kokt pressad potatis och lättkokta grönsaker

VARIATION
Byt ut grädden mot lätt creme fraiche och krydda med krossad rose´peppar istället för enbär.

Eva St
Margaretha
CITAT (Eva St @ 28-10-2006, 21:00)
Här kommer ett gammalt recept som är både enkelt och jättegott

Kalkongryta i ugn 4 port.

8 hg Färskt kalkonkött
1 msk Soja
Salt o peppar

SÅS

2 dl Grädde
1 st Hönsbuljongtärning
1 dl Lingonsylt – helst rårörd
½ tsk Timjan
4 Enbär krossade - byter jag ut mot nykrossad Rose´peppar

Jag tar minst dubbla satsen sås.

Skär köttet i strimlor och blanda med soja salt och peppar. ( jag bryner det hela lite lätt i stekpanna. ) Lägg strimlorna i en ugnssäker form.

Blanda grädden med smulad buljongtärning, lingonsylt och kryddor. Häll det över köttet.

Grädda i 225 grader i ugnen ca 20 min.

Servera med kokt pressad potatis och lättkokta grönsaker

VARIATION
Byt ut grädden mot lätt creme fraiche och krydda med krossad rose´peppar istället för enbär.

Eva St

Av alla fina förslag jag fick har jag idag provat ditt Eva St och det var riktigt smaskigt! Mycket lyckat! Tack för det! wub.gif
Eva St
laugh.gif

Kuuul att du gillade det. Receptet fick jag på en julmarknad för 100 år sedan där hushållningssällskapet serverade provsmakning på diverse gamla recept
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon