Full version: Glögg
Eva i Höga
Satte den årliga Dunderglöggen igår. Den är riktigt god och inte svår att göra.

Dunderglögg (blir några flaskor)

5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
1 kanelstång
1-2 pkt russin (2 pkt = 500 g)
2,5 kg socker

Blanda allt i en tiolitershink, täck med plastfolie som du gör små hål i - och låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex.
Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen.
Värm och njut.

Eva
Gillan
Hmm, låter intressant det där. Några frågor bara?

Vart får du tag på svagdricka? Har jag inte sett på år och dag wink.gif

Det borde väl gå lika bra med en vanlig demajanne? (en riktig knasfråga säkert, men man kan aldrig veta ).
Eva i Höga
Jag köper svagdricka på Ica Maxi, de har alltid 5-litersdunkar vid denna tiden. Willys har också.
Vet inte om det funkar med demajanne men jag tycker också att det borde gå bra.
Eva
Gurkan
Har du en damejanne+jäsrör så använd det. Det blir mycket bättre eftersom man inte får in luft till brygden.

Om jag får påpeka en sak om receptet så tycker jag absolut att man skall använda starkvinsjäst istället för bakjäst. Det gör att det smakar mycket mindre jäst i slutändan och det blir inte lika grumligt heller. Jästen finns i varuhuset eller hos en bryggbutik.
Gillan
Ok, tack för tipset. Jag blev riktigt sugen på att prova smile.gif . Det där med jästen, det tror jag också på smile.gif

Konstigt att jag inte sett svagdrickan på Willys, får öppna ögonen lite bättre när jag kommer dit rolleyes.gif
Eva i Höga
Gurkan, tack för tipset om starkvinsjäst, det ska jag använda till nästa omgång. Odla är ju fantastiskt med alla tips o råd man får här!
Måste bara berätta att jag har en del som står hemma o "jäser": slånbärslikör, havtornslikör, nyponsherry och glöggen. Kul!
Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon