Full version: Kompostkvarn
Yin o Yang
Jag funderar på att köpa en kompostkvarn. Är det något att lägga pengar på wink.gif ? Tacksam för erfarenheter och tips på varumärke smile.gif
KURT
Vad skall du ha den till? Man bör nog fråga sig varför man skall skaffa kompostkvarn? Får man varje år stora mängder vedartat ris, som man har svårt att bli av med? Har man nytta av det flis som bildas?

Den här frågan har varit uppe mångan ggr tidigare (men sökfunktioen brukar ju inte fungera så bra).
Monarda
Jag skulle då inte vilja vara utan min kompostkvarn. Jag har en stor trädgård och skulle få en jättekompost om jag skulle slänga på allt som det är. Stora perenner och grenar flisar jag ner och blandar med grövre material, gräs och vegetabiliskt hushållsavfall typ potatisskal, kaffe o dyl. Jag är väldigt nöjd med min kompostjord och min kvarn som är av märket Wolf. Enda man kan säga till dess nackdel är att den är lite högljudd.
Whiskuchi
Jag älskar min kvarn wink.gif Hade blivit tokig när vi klippt häcken annars, nu är det bara att tugga ner det till flis och slänga ut på ängen utanför (komposten är FULL), annars hade vi behövt krångla med att bränna det eller köra till tippen.
mulle
Jag har en AL-KO silent power och är jättenöjd.
Mulle
ingrid fuxwall
Vi har stor nytta av vår kompostkvarn

ingrid
Sommartorparn
Om man tänker så här då: Hur många säckar täckbark kan man köpa för priset av en kompostkvarn? Lönar den sig då?
fruberglund
CITAT (Sommartorparn @ 28-10-2006, 00:07)
Om man tänker så här då: Hur många säckar täckbark kan man köpa för priset av en kompostkvarn? Lönar den sig då?

Täckbark förmultnar ju med tiden, det gör inte en kompostkvarn biggrin.gif

Har också funderingar på att köpa en...men är också osäker på om det är lönt. Fast om man kan använda den till att "mala" sönder stora perenner (min tanke såna med långa skaft som t.ex. Riddarsporrar) så skulle det nog vara bra.
Yin o Yang
Tusen tack wub.gif för alla råd och funderingar. Har också stor trädgård och mycket perenner som ska klippas ner. Tror nog det kan löna sig med en kvarn, särskilt eftersom jag inbillar mig att det blir lättare att kompostera och få ny jord smile.gif . Jag har ju vintern på mig att fundera, men idag har vi kört ett par fulla kärror med ris till vår återvinningscentral i stället för att mala ner (om jag nu haft en kvarn) till flis att lägga i komposten sad.gif
linvik
CITAT (Yin o Yang @ 28-10-2006, 17:03)
Tusen tack wub.gif för alla råd och funderingar. Har också stor trädgård och mycket perenner som ska klippas ner. Tror nog det kan löna sig med en kvarn, särskilt eftersom jag inbillar mig att det blir lättare att kompostera och få ny jord smile.gif . Jag har ju vintern på mig att fundera, men idag har vi kört ett par fulla kärror med ris till vår återvinningscentral i stället för att mala ner (om jag nu haft en kvarn) till flis att lägga i komposten sad.gif

Nackdelen med fliskvarnen är ju att det nog tar längre tid att flisa grenarna än att köra dem till tippen. Jag ägnade en hel helg åt att flisa grenar häromhelgen och nog finns det roligare "trädgårdsarbete" att ägna sig åt. Jag orkade ändå inte flisa klart allt så det sista körde vi till tippen. Men nu har jag några säckar flis att vända ner i varmkomposten i vinter. Och det är ju inte dumt alls!
Mia, zon 3
Jag tycker helt klart det är ett plus med kompostkvarn. Men se till att skaffa en som är så tystgående som möjligt! Min låter så att det blir jobbigt även med hörselkåpor, och då drar man sig för att använda den (med tanke på kringboende etc). Det går jättebra att flisa större perennris, bara det är lite "hårt", alltså som höstanemoner, höstastrar, parkslide etc. Jag flisar det iofs till våren, och då är det ju torrt och lättflisat. Ska man flisa grönt (grenar med mycket bladmassa etc) är det bra att blanda konsistens på det som flisas - lite grönt och sedan lite vedartat - annars sätter det lätt sig fast.
Yin o Yang
Hmmm, det där med tystgående har jag tänkt på. Är det någon som vet om det gjorts något test i t ex Råd & Rön wink.gif ? Om man flisar lite fortlöpande, kanske det inte blir som för Dig Linvik - ett heldagsjobb smile.gif wink.gif
Natrix
Jag kan bara instämma med flertalet, att en kvarn är en höjdare. Om du bestämmer dig för att skaffa en så köp en som "tuggar" med kugghjul och inte en sådan som "slår" itu grenarna. En tuggande variant är tystare och dessutom bättre.
Sedan gillar jag kvarnen också bara för den ser så "hungrig" ut när den äter upp allt mitt ris! laugh.gif
Kattgräs
Kompostkvarnen är nog den bästa investering vi gjort. Men så har vi också en snabbväxande häck och rätt mycket andra vedartade "pinnar" att mala ner. Det är mycket lättare att frakta dem till tippen i flisform. Ett plus är att de tar mindre plats så att det inte blir lika många resor. Och så går det naturligtvis att använda som täckning eller att lägga i komposten.

Första gången gjorde jag misstaget att försöka mala alldeles färska pinnar. Det var segt och tog tid. Nu låter jag dem ligga ett par veckor för att torka upp lite, så går det mycket lättare.

Vi har en sån här!
fruberglund
CITAT (Kattgräs @ 06-11-2006, 18:21)
Vi har en sån här!

Är det en sån som tuggar? Den såg fin ut i alla fall och Stiga är ju ett bra märke.

Efter att ha fått kramp i armarna av att stå och finfördela med en häcksax i helgen som var så har jag sagt till mannen att det blir en kompostkvarn till våren biggrin.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Sommartorparn @ 28-10-2006, 00:07)

Men om man räknar in vad bensinen till tippen kostar och vad det sedan kostar att ta bilen till "plantskolan" då undrar jag om inte kvarnen lönar sig och så vet man ju vad man får.

Mitt flis lägger jag tex. mellan jordgubbsraderna - det som består av träflis, det som inte genererar frön.

ingrid
Mia, zon 3
Jag använder mitt flis till komposter (både köks- och trädgårds-). Och så lägger jag det runt min kökskompost, för där är bar jord från början, så slipper jag gegga under skorna. Får man mycket flis tycker jag att det är en bra idé till gångar, det blir skönt att gå på (fast om man är barfotagalning som jag lär man sig snart att inte flisa björnbär till gångarna.... Smaaart gjort....). Och så brukar jag slänga in överskottet under häckar och buskar, så var man av med det!
Katti med torpet
Jo jag har också en kompostkvar och upplevelsen är väl lite blandad.
+ ett berg grenar förvandlas till en bråkdel av storleken.
+ hacket är bra att ha lite varstans.

- tar en förskräcklig tid!!
- oljudet!
- har inte kommit på något riktigt bra sätt att samla upp hacket. Trots att jag har en speciell låda som det skall ramla i blir det fullt av skräp runt om.
Man skulle nästan behöva hålla till på en pressening, hur gör ni?
Mia, zon 3
En jutesäck med lagom långa hankar för att kunna haka/knyta fast framför utblåset. OBS - måste vara en textilsäck, plastsäckar funkar inte särskilt länge. Eller så ställer man den så att den "spottar" i en pallkrage eller liknande.
Gossen Ruda
Jag kan väl skriva mina erfarenheter också. Jag har en gammal Black & Decker med knivar. Den är bra om man inte gör fel. Större grenar bränner jag men mindre grenar, stjälkar och liknande maler jag ner i komposten. Undviker för mycket trä där, den blir fylld ändå. Kapaciteten är acceptabel.

Nackdelen med knivar är att om materialet är för fuktigt eller segt tätas utblåset till direkt. Eller om knivarna är slöa så att materialet inte finfördelas. Hörselskydd är obligatoriskt. Att tugget sprids över omgivningen är ett problem. Min lösning är att jag hänger upp kvarnen på komposten, har en byggd av tryckimpregnerade bräder, och blåser ner tugget direkt i den.
Eva 33c
CITAT
Man skulle nästan behöva hålla till på en pressening, hur gör ni?

Jag gör just så, enkelt att fösa ihop i större hög efterhand. Jag har provat med en större behållare under, men om någonting går igenom kvarnen utan att flisas (sånt händer...) kan det lätt hända att det fastnar på tvären i behållaren och sätter stopp. Jag använder inte fliset i komposten utan till täckning av framförallt gångar av olika slag.
Jag har haft min (en Al-ko med knivar 1600W) ganska länge och gillar den skarpt, men måste ofta öppna den och rensa rent flera gånger under arbetet och den låter illa. Inte motorn i sig själv utan just under arbetet så hörselskydd använder jag alltid. Knivarna blir också ganska fort slöa och då blir motorn lätt överbelastad och stannar.
Har funderat på en sådan som tuggar nästa gång, men enligt visa källor blir inte själva fliset lika finfördelat utan lite större och grövre. Stämmer det?
titti49zon6
Jag har en Stiga Sailent och den har kuggar som mal sönder grenarna
ganska tystgående
Lägger en pressening under som jag drar till avstjälpningsplatsen,var den nu befinner sig för tillfället wub.gif
Nöjd är jag iallafall, har haft den i 3 år
fruberglund
CITAT (Eva 33c @ 08-11-2006, 10:37)
Har funderat på en sådan som tuggar nästa gång, men enligt visa källor blir inte själva fliset lika finfördelat utan lite större och grövre. Stämmer det?

Var det inte tvärtom??? Så har jag fattat det i alla fall.

Ska jag ha en så blir det nog en sån där Stiga, den verkar bra. Har önskat mig bidrag i julklapp smile.gif
Yin o Yang
Ett tag sedan jag var inne på Odla tongue.gif , men å så mycket bra funderingar på min enkla fråga. Det lutar allt mer åt kompostkvarn till våren.
Eva 33c
CITAT (fruberglund @ 08-11-2006, 14:18)
CITAT (Eva 33c @ 08-11-2006, 10:37)

Var det inte tvärtom??? Så har jag fattat det i alla fall.

Nej inte enligt den här formuleringen i Råd & Röns test. Därför skulle jag vilja veta vad ni har för personliga erfarenheter.
En tystare arbetsmiljö är ju ganska mycket värd, men man vill ju inte bli besviken på resultatet, och då jag använder fliset som marktcäkning först och främst känns det viktigt att veta.
uno
Har en Viking kompostkvarn med vals i stället för kniv.
Fördel: Tyst. Klarar även mycket bladmassa bara att backa valsen om det fastnar.
Minus: Dyr. Kompostmaterialet är grövre än vad en knivmaskin ger. Men det fixar jag genom att mala två gånger.

Jag har haft maskinen i fyra år och förutom mitt egna material har jag malt ner ungarnas stora högar med grenar. Mycket nöjd med maskinen.
fruberglund
Sen kan man väl gå och hämta mer medans den jobbar om man har en sån med vals har jag fattat det som medans en med knivar bara jobbar när man trycker ner grejer?

Ett annat plus är väl att det inte slits heller, man behöver inte byta valsarna som man måste göra med knivarna på den andra modellen.

Jag ska i alla fall ha en sån med vals om jag ska ha nån för det tycker jag verkar bäst för mig. Ska kompostera det mesta ändå.
Ewa L
Jag har en Stiga Silent, och är mycket nöjd. Har stora grenmängder och att det tar tid gör ofta ingenting. Kan tycka att det är avslappnande att bara stå och mala.

Det mesta av tugget använder jag faktiskt till att tända i kaminen. Ytterst lite papper + en näve "tugg" + en vedklabb eller två är ofelbart.
Att väcka liv i glöden kräver en näve till.

Alltså gör jag faktiskt av med åtskilliga boxar per säsong.
mulle
Ikeas blå kassar är jättebra att hänga på kvarnen!
Mulle
Whiskuchi
CITAT (Ewa L @ 09-11-2006, 09:11)
Det mesta av tugget använder jag faktiskt till att tända i kaminen. Ytterst lite papper + en näve "tugg" + en vedklabb eller två är ofelbart.
Att väcka liv i glöden kräver en näve till.

Vilken suverän idé! Det ska jag prova nästa gång jag malt ner något! Hur länge låter du tugget torka innan du bränner det?
Ewa L
Eftersom det blir så finfördelat torkar det snabbt. Det jag mal på försommaren är definitivt tillräckligt torrt när hösten kommer.
Men eftersom jag har satt det i system under ett par år nu har jag hela tiden att ta av.
Har ställt en bauta-stor kartong i pannrummet som fylls och från den fyller jag en liten snyggare "burk" som kan stå framme under kaminen i vardagsrummet utan att se alltför dj-ig ut. biggrin.gif
tomba
Hej igen alla ni trgf. har själv testat en enda gång då jag hyrde en Husqvarna hack men jag hade grovt och fint ris om vartannat plus att det var färskt och det var nog ett långdraget plågande av både mej och grannarna. Men vilket UTMÄRKT kompostströ detta gav biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif kan med andra ord inte rekommendera varken det ena eller andra men hackmodellen verkade väldigt klen till det ris jag flisade, kvarn låter ju bättre huh.gif wink.gif
Kattgräs
CITAT (fruberglund @ 06-11-2006, 20:58)
Är det en sån som tuggar?

Jag tror det? Det är i alla fall en vals med skär åt ett håll (sitter liksom på rad - svårt att beskriva) som tuggar sönder kvistarna ganska bra.

Och den är relativt tyst - med hörselkåpor på hörs den knappt.
Kattgräs
CITAT (Katti med torpet @ 07-11-2006, 17:27)
- har inte kommit på något riktigt bra sätt att samla upp hacket. Trots att jag har en speciell låda som det skall ramla i blir det fullt av skräp runt om.

Jag har en plastsäck i en låg lövkorg under kvarnen. Kanterna på säcken går att dra upp en bit eftersom bara en fjärdedel- tredjedel ungefär passar i korgen.

Som bonus är det lagom mycket för att hällas över i en större säck eller bäras till komposten eller rabatten.
smile.gif
Yin o Yang
Det blev en Stiga Bio Silent yes.gif och i helgen provkörde vi den. Fungerade riktigt bra och inte var den särskilt bullrig heller tummenupp.gif. Tror jag kommer att få mycket nytta av den. Det lilla jag hade som testmaterial blev till "täckbark" under ölandstoken. Hade turen att hitta maskinen på Coop Forum i Karlstad till det fascila priset av 1 795;- yahoo.gif . Svårt att pruta på yaay.gif
Cam & co
Här är en med STOR trädgård också ... och kompostkvarnen är nog en av de bättre investeringarna vi gjort. Dock behöver den inte vara av känt märke för att vara bra ... Den här har vi:

det är en SELEKTA KK2200 som vi köpte för 1299 kr på Harald Nyborg förra sommaren.

Kraftig kompostkvarn som klarar grenar upp till 40 mm diameter. Effekt 2300W/230V Vikt 23 kg.
olgak
OBS att samma fråga finns aktuell i jord&kompost just nu!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon