Full version: Tomater
kollba
Jag kommer att skaffa ett växthus till våren och har (naturligtvis) planerat att ha bla tomater i det.
Eftersom jag inte har någon lämplig sval plats att dra upp plantor så undrar jag om någon vet ifall man kan fröså direkt i växthuset...?
Hinner plantorna växa upp ? Jag vill inte köpa färdiga plantor eftersom jag vill testa lite ovanligare sorter.
Jag bor på Gotland - zon I men vi har kalla vårar beroende på att Östersjön är kall.
ingrid fuxwall
Nu har jag aldrig frösått i växthus men här självsår sig varje år (tomater ramlar ner och bildar plantor) och de blir så mycket senare att de aldrig hinner ge frukt, inte i någon större mängd i alla fall.

Förstår inte vad du menar med att de ska stå svalt!
När jag sätter frön får de stå varmt för att gro, fast jag gör kanske fel?

ingrid
KURT
CITAT (ingrid fuxwall @ 27-10-2006, 22:53)
Nu har jag aldrig frösått i växthus men här självsår sig varje år (tomater ramlar ner och bildar plantor) och de blir så mycket senare att de aldrig hinner ge frukt, inte i någon större mängd i alla fall.

Förstår inte vad du menar med att de ska stå svalt!
När jag sätter frön får de stå varmt för att gro, fast jag gör kanske fel?

ingrid

Det skall vara varmt när de gror, men sedan skall de stå svalt och ljust för att man skall få korta kraftiga plantor. Problemet med växthuset kan möjligen vara att det kan vara för svalt för att de skall gro effektivt, men sedan borde det gå utmärkt, se bara till att inte temperaturväxlingarna blir alltför stora.
kollba
Ett problem är att växthuset inte kan ha någon uppvärmning eftersom det kommer att stå på en kolonilott och det finns ingen el, att värma med en liten gasolbrännare slukar antagligen för mycket syre.
Jag kan ju prova med att sätta fröna hemma och sen ställa ut dem i växhuset när de kommit upp.
Moderna lägenheters förbannelse är att det inte finns någon sval plats - tex för att övervintra vissa blommor på.
Åsa, mälardalen zon 2
Alltför tidigt kan du inte sätta ut dem, tomat gillar inte temperaturer under +7C. Själv sår jag mina tomatplantor inomhus i början av april det tar ca 6-8v att förkultivera tomatplantor så när mina är klara är det ofta tillräckligt varmt för att skjutsa ut dem.
Jonas70
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,28-10-2006, 16:27)
Alltför tidigt kan du inte sätta ut dem, tomat gillar inte temperaturer under +7C. Själv sår jag mina tomatplantor inomhus i början av april det tar ca 6-8v att förkultivera tomatplantor så när mina är klara är det ofta tillräckligt varmt för att skjutsa ut dem.

Jag gör lite som Åsa. Sår dem inomhus för att sedan ta ut dem när förkultiveringen är över. Ibland har jag dock plockat in dem på nätterna igen för att temperaturen har gått ner för mycket för att vara bra för små tomatplantor wub.gif
kollba
Jo...

Men problemet är att jag inte har någon sval plats att förkultivera dem i 6-8 veckor på.
Jag kan så dem och låta dem gro i 23 C på fönsterbrädet i lägenheten men sen skall de ju stå svalt och ljust resten av tiden tills jag sätter ut dem och de enda alternativ jag har är växthuset eller i lägenheten.
Jonas70
Jag brukar låta mina tomatplantor stå kvar på fönsterbrädet tills det blir dags att ta ut dem, och då pratar jag inte om att ta ut dem i ett växthus utan på friland eller i krukor utomhus.

Så jag brukar alltså INTE låta tomaterna få det svalare efter de grott, och det har fungerat för mig under många år. Visst skulle du säkert få "knubbigare" plantor om de fick stå svalt efter groning, men de blir fina ändå när de väl får komma ut.
Åsa, mälardalen zon 2
Mina plantor står i vanlig rumstemperatur alldeles för trångt i ett fönster så de blir lite gängliga men det är ju bara att plantera ner dem djupt i växthuset (efter avhärdning) så blir de kraftiga och fina. Sår man inte förren i april så är ljuset ganska bra.
kollba
Hmm...
Kanske skulle testa. Jag minns att jag frösådde och lät tomaterna stå kvar på fönsterbrädan för många herrans år sedan när jag bodde på landet men jag har ett svagt minne av att de blev så taniga och långa att jag kastade bort dem.
Vad säger ni om extrabelysning med växtlampa... Kommer det att minska tanigheten ?
Och när jag ändå håller på att tjata på er... Jag tänkte testa ett antal olika sorter och kanske så småningom hitta ett par favoriter. Jag har bekanta i Ryssland som kommer att skicka över frön till ett par sorter, men är det någon av er som kan rekommendera några sorter som jag kan beställa på Internet ? De får gärna vara ovanliga i färg, form mm. men jag vill inte ha bifftomater.
Och... Hur tar man frön själv ? Är det bara att pressa ur dem och låta dem torka eller skall man behandla dem på något vis ?
Många frågor blev det men när (och om) jag fått hålla på några år så kanske jag kan vara den som svarar tongue.gif
Jonas70
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,30-10-2006, 18:03)
Mina plantor står i vanlig rumstemperatur alldeles för trångt i ett fönster så de blir lite gängliga men det är ju bara att plantera ner dem djupt i växthuset (efter avhärdning) så blir de kraftiga och fina. Sår man inte förren i april så är ljuset ganska bra.

Åsa, hur planterar du dem i växthuset? Direkt i jord? I hinkar? I krukor?
Jonas70
CITAT (kollba @ 31-10-2006, 10:07)
Hmm...
Kanske skulle testa. Jag minns att jag frösådde och lät tomaterna stå kvar på fönsterbrädan för många herrans år sedan när jag bodde på landet men jag har ett svagt minne av att de blev så taniga och långa att jag kastade bort dem.
Vad säger ni om extrabelysning med växtlampa... Kommer det att minska tanigheten ?
Och när jag ändå håller på att tjata på er... Jag tänkte testa ett antal olika sorter och kanske så småningom hitta ett par favoriter. Jag har bekanta i Ryssland som kommer att skicka över frön till ett par sorter, men är det någon av er som kan rekommendera några sorter som jag kan beställa på Internet ? De får gärna vara ovanliga i färg, form mm. men jag vill inte ha bifftomater.
Och... Hur tar man frön själv ? Är det bara att pressa ur dem och låta dem torka eller skall man behandla dem på något vis ?
Många frågor blev det men när (och om) jag fått hålla på några år så kanske jag kan vara den som svarar tongue.gif

Jag är oxå rätt ny när det gäller att prova olika sorters tomater, men jag tyckte att tomatsidan.se var en kunskapskälla att ösa ur. Både när det gäller odlingsråd, vilka olika sorter som finns och beställning av fröer.

Jag har läst att extrabelysning har mindre betydelse än att sänka temperaturen när det gäller att få sina plantor knubbiga, men jag har som sagt var varken testat extra belysning eller haft möjligheten att sänka temperaturen. Kanske jag kan sänka temperaturen i ett rum nästa år nu när man bor i hus.

Jag har aldrig själv tagit frön från tomater, men jag har läst om det oxå (vilken teoretiker man plötslig blivit huh.gif). Man gör det genom något som heter fermentering. I stora drag går det ut på att man samlar frö (och en del fruktkött) från tomater. Lägger hela massan i vatten där man låter det hela jäsa. Under denna process skiljer sig fröet från fruktköttet. Sedan är det bara att samla upp fröna och torka dem. Anledningen till att man skiljer fröet från fruktköttet på detta sättet är att fruktköttet är groningshämmande.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Jonas70 @ 31-10-2006, 13:42)
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,30-10-2006, 18:03)

Åsa, hur planterar du dem i växthuset? Direkt i jord? I hinkar? I krukor?

Jag har jordbäddar i växthuset det är mindre torkkänsligt och jag kan ofta åka bort i någon vecka under sommaren (utan att skaffa någon som kan vattna) ifall växthuset är genomvattnat, jag byter ut jorden med jämna mellanrum jag tar ena halvan ett år och andra halvan nästa år för att minska ner risken för sjukdom, optimalt hade nog varit att byta ut jorden varje år.

Kan man passa med vattning är hinkodling bra, Willabs 20liters hinkar med vattenreservoar är riktigt bra jag har några såna på altanen, men blir det så varmt som vi hade i somras måste man passa dem en hel del med vattning ändå, de torkade upp ganska snabbt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon