CITAT (kollba @ 31-10-2006, 10:07)
Hmm...
Kanske skulle testa. Jag minns att jag frösådde och lät tomaterna stå kvar på fönsterbrädan för många herrans år sedan när jag bodde på landet men jag har ett svagt minne av att de blev så taniga och långa att jag kastade bort dem.
Vad säger ni om extrabelysning med växtlampa... Kommer det att minska tanigheten ?
Och när jag ändå håller på att tjata på er... Jag tänkte testa ett antal olika sorter och kanske så småningom hitta ett par favoriter. Jag har bekanta i Ryssland som kommer att skicka över frön till ett par sorter, men är det någon av er som kan rekommendera några sorter som jag kan beställa på Internet ? De får gärna vara ovanliga i färg, form mm. men jag vill inte ha bifftomater.
Och... Hur tar man frön själv ? Är det bara att pressa ur dem och låta dem torka eller skall man behandla dem på något vis ?
Många frågor blev det men när (och om) jag fått hålla på några år så kanske jag kan vara den som svarar

Jag är oxå rätt ny när det gäller att prova olika sorters tomater, men jag tyckte att tomatsidan.se var en kunskapskälla att ösa ur. Både när det gäller odlingsråd, vilka olika sorter som finns och beställning av fröer.
Jag har läst att extrabelysning har mindre betydelse än att sänka temperaturen när det gäller att få sina plantor knubbiga, men jag har som sagt var varken testat extra belysning eller haft möjligheten att sänka temperaturen. Kanske jag kan sänka temperaturen i ett rum nästa år nu när man bor i hus.
Jag har aldrig själv tagit frön från tomater, men jag har läst om det oxå (vilken teoretiker man plötslig blivit

). Man gör det genom något som heter fermentering. I stora drag går det ut på att man samlar frö (och en del fruktkött) från tomater. Lägger hela massan i vatten där man låter det hela jäsa. Under denna process skiljer sig fröet från fruktköttet. Sedan är det bara att samla upp fröna och torka dem. Anledningen till att man skiljer fröet från fruktköttet på detta sättet är att fruktköttet är groningshämmande.