Katti med torpet
30-05-2003, 12:19
Jag har en altan/balkong som jag måste lämna vind för våg 3 veckor i sommar.
Förra sommaren anlitade jag kompisar men det misstaget gör jag inte om. Hälften var stendött när jag kom tillbaka. Altså lovade jag mig själv att till nästa sommar skaffar jag någon form av automatbevattning. Problemet är att jag inte har tillgång till nåogn tappkran utomhus så systemet måste bygga på en större vattentank el likn. Möjligen kan kompisarna klara av att fylla på vattenförådet ett par gånger.
Hur löser ni era semesterbevattningar, jag är intresserad av allt även om det inte funkar hos mig. Jag kommer att flytta til hus så småningom och då ändras ju förutsättningarna.
Jag hade samma fråga och fick tipset om Swellgel.Jag fick adressen till företaget och beställde hem.Så nu skall jag testa det i sommar.Jag är också tvungen att förlita mig på kompisar och jag kan ju inte kräva att de skall springa hos mig varannan dag.Med Swellgel så skall väl krukorna klara sig lite längre hoppas jag.
För krukväxter brukar jag bygga ett system där jag har en stor skål med vatten i diskhon och sedan breder ut disktrasor över diskbänken och ställer krukorna på, givetvis utan fat. Då kan man be folk komma och fylla på skålen bara och det brukar gå bra. Antar att det skulle vara svårt att bygga något liknande utomhus men jag har hört talas om att dra tjock bomullstråd genom sugrör direkt ner i jorden och sedan till en hink med vatten. På Gardenas hemsida har jag också sett ett bevattningssystem för krukor som ser väldans avancerat ut...
K.
Katti med torpet
02-06-2003, 07:50
Hm, ja, tack för svaren men det var lite mer avancerade system som t.ex. Hydromatic och liknande som jag tänkte på. Det handlar ju om ganska många krukor och somliga (som mina pilträd) står i stora tunga krukor så det förslår nog inte långt med varken bomulstråd eller disktrasor. Swellgell har jag använt men det lär knappast räcka 2-3 veckor.
Har läst att Hydromatic skall kunna förses med vatten från en tunna under förutsättning att tunnan sitter en meter högre än själva aparaten, någon som har testat?
Ni med växthus borde väl ha bevattningssystem, eller? Vad använder ni och hur funkar det? (kanske borde lägga in frågan under köksträdgård också)
Kollade köksfönstret i helgen, ev kan jag få ut en slang via vädringsfönstret, i så fall ökar ju alternativen betydligt.
Någon som har erfarenhet av timerstryrda system?
Såg ett system som hette Big Drippa och såldes av Willab för 190:- , någon som har testat?
Ingrid på Västkusten
02-06-2003, 12:53
Utomhus har jag Weibulls bevattningslist ( den heter någe annat egentligen) kopplat till ett system med pump ifrånbrunnen och med timer när man är borta. Några svettslangar med....det är ett fasligt kopplande etc - men det är BRA!
I växthuset är det Hydramat.
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.