Full version: Jrnek?
Ncken
Ska plantera lite buskar p norrsidan oav huset och funderar p jrnek, men har inte hittat mycket info. De verkar iallafall vackra och ska trivas i norrlge sg jag p plantskolan.

De r ju rtt dyra s jag vill ju grna veta lite mer innan jag kper dem. wub.gif
sa, mlardalen zon 2
Det finns skilda han och honplantor, det r honplantorna som fr bren. Med tanke p att det brukar behvas pollinering fr att det ska bli br r det nog bra att ha ngra hanplantor till honplantorna ifall man vill ha br.
Ophelia
Vet inte mycket mer n det sa skriver samt att den finns i lite olika bladfrger och bladen kan vara lite olika "taggiga" smile.gif
Whiskuchi
Jag vet inte mer om dem n att jag har tv p framsidan av huset (vsterlge) och att jag aldrig gjort ngot med dem. De lever och vxer nd. wink.gif
Hannele
CITAT (sa @ mlardalen zon 2,27-10-2006, 21:52)
Det finns skilda han och honplantor, det r honplantorna som fr bren. Med tanke p att det brukar behvas pollinering fr att det ska bli br r det nog bra att ha ngra hanplantor till honplantorna ifall man vill ha br.

Tja, man behver inte slsa med trkiga brlsa hanplantor,
det rcker med en hanpplanta p fem honplantor, minst.
Ilex x meserveae hybriderna ska klara zon 4-5.
Jrnek r vldigt tacksam att formklippa; till klot, fyrkanter...

flaxss
torktlig,kan f frost skador av fr hrd vind *om man har barmark* .
tl sol skugga allmnt tliga

kolla hr!!!!!
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/aquifolia/...ex/ilexaqu.html
Ophelia
Just ja Hannele. Hur gick det med din som du tog frn en julgrupp? Den var ju vldigt fin i frgen.
Hannele
CITAT (Ophelia @ 28-10-2006, 17:14)
Just ja Hannele. Hur gick det med din som du tog frn en julgrupp? Den var ju vldigt fin i frgen.

Den lever fortfarande. smile.gif
Men har inte vuxit s mycket efter en torrperiod, jag r dlig p att vattna.
Ophelia
CITAT (Hannele @ 28-10-2006, 19:54)
CITAT (Ophelia @ 28-10-2006, 17:14)

Den lever fortfarande. smile.gif
Men har inte vuxit s mycket efter en torrperiod, jag r dlig p att vattna.

Hoppas den fixar denna vinterssong med. Intressant med en variegerande jrnek, har inte sett s mnga ex i plantskolorna hrikring.
Ewa L
Finns ven "sjlvfertila", d rcker det med en fr att f br.
kristerh
jag har satt 2 st i en jttekruka p uppfarten, fr se om de klarar vintern, de skulle klara zon 4-5 s jag hoppas de klarar sig, de vill ha lite sur jord sas det nr jag kpte dem unsure.gif
Ingo
De r mestadels torktliga men kan tappa blad p vren till fljd av vrvintertorka om de str soligt. I synnerhet om lget r blsigt ocks. S norrlge kan nog vara bra om det inte r fr kallt och det ska vl inte vara ngot problem i din zon, Ncken.

Jag dock har bara erfarenhet av hybridjrnek (ilex x messervae 'blue prince' och 'blue angel') eftersom ilex aquifolium inte r riktigt hrdig hr.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon