Full version: Järnek?
Näcken
Ska plantera lite buskar på norrsidan oav huset och funderar på järnek, men har inte hittat mycket info. De verkar iallafall vackra och ska trivas i norrläge såg jag på plantskolan.

De är ju rätt dyra så jag vill ju gärna veta lite mer innan jag köper dem. wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns skilda han och honplantor, det är honplantorna som får bären. Med tanke på att det brukar behövas pollinering för att det ska bli bär är det nog bra att ha några hanplantor till honplantorna ifall man vill ha bär.
Ophelia
Vet inte mycket mer än det Åsa skriver samt att den finns i lite olika bladfärger och bladen kan vara lite olika "taggiga" smile.gif
Whiskuchi
Jag vet inte mer om dem än att jag har två på framsidan av huset (västerläge) och att jag aldrig gjort något med dem. De lever och växer ändå. wink.gif
Hannele
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-10-2006, 21:52)
Det finns skilda han och honplantor, det är honplantorna som får bären. Med tanke på att det brukar behövas pollinering för att det ska bli bär är det nog bra att ha några hanplantor till honplantorna ifall man vill ha bär.

Tja, man behöver inte slösa med tråkiga bärlösa hanplantor,
det räcker med en hanpplanta på fem honplantor, minst.
Ilex x meserveae hybriderna ska klara zon 4-5.
Järnek är väldigt tacksam att formklippa; till klot, fyrkanter...

Alexander-VG-zon3
torktålig,kan få frost skador av för hård vind *om man har barmark* .
tål sol å skugga allmänt tåliga

kolla här!!!!!
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/aquifolia/...ex/ilexaqu.html
Ophelia
Just ja Hannele. Hur gick det med din som du tog från en julgrupp? Den var ju väldigt fin i färgen.
Hannele
CITAT (Ophelia @ 28-10-2006, 17:14)
Just ja Hannele. Hur gick det med din som du tog från en julgrupp? Den var ju väldigt fin i färgen.

Den lever fortfarande. smile.gif
Men har inte vuxit så mycket efter en torrperiod, jag är dålig på att vattna.
Ophelia
CITAT (Hannele @ 28-10-2006, 19:54)
CITAT (Ophelia @ 28-10-2006, 17:14)

Den lever fortfarande. smile.gif
Men har inte vuxit så mycket efter en torrperiod, jag är dålig på att vattna.

Hoppas den fixar denna vintersäsong med. Intressant med en variegerande järnek, har inte sett så många ex i plantskolorna härikring.
Ewa L
Finns även "självfertila", då räcker det med en för att få bär.
kristerh
jag har satt 2 st i en jättekruka på uppfarten, får se om de klarar vintern, de skulle klara zon 4-5 så jag hoppas de klarar sig, de vill ha lite sur jord sas det när jag köpte dem unsure.gif
Ingo
De är mestadels torktåliga men kan tappa blad på våren till följd av vårvintertorka om de står soligt. I synnerhet om läget är blåsigt också. Så norrläge kan nog vara bra om det inte är för kallt och det ska väl inte vara något problem i din zon, Näcken.

Jag dock har bara erfarenhet av hybridjärnek (ilex x messervae 'blue prince' och 'blue angel') eftersom ilex aquifolium inte är riktigt härdig här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon