Planskolan sa att det var ok att planetera hela november. Är det en fördel att plantera framförallt buskar nu eller ska jag vänta till våren.
Idag har det varit 15 grader här och jag plockade flera hallon på buskarna, fast stormigt så ännu är förhoppningsvis vintern långt borta.
Alexander-VG-zon3
27-10-2006, 21:05
du kna plantera perenner så länge det inte är tjäle i jorden . lika dant med buskar och träd men mindre härdiga växter eller precis för zonen 1-2 *som hibiskus,yucca,magnolia* är dte bättre attvänta till våren lika dant med roser . allt går men deras vintehärsig het försämras detså senare man väntar . jag tycker sept är då man ska plantera klart . och sen vänta till våren emd resten
och vintern kna komma snabbt det ska redna nu i veckan bli kallare i skåne med ev frost på natten ingen frost än men den komemr snart . och när dte är vinteröfr oss så har växterna redna börjat sin *vinter* när dom fäller bladen så börjar dom sin vinter
Finns det någon fördel med att plantera nu? Kommer de tidigar, bättre eller kvittar det?
Alexander-VG-zon3
29-10-2006, 14:45
CITAT (Näcken @ 29-10-2006, 15:36)
Finns det någon fördel med att plantera nu? Kommer de tidigar, bättre eller kvittar det?
som jag sa inann såär dte inte säkert att dom klara vintern .
nej jag ser inga fördelar med att plantera nu .
då man ska plantra är tidigt på våren då komemr dom växa på bra hela sommaren å få stärka rötter inför vintern som klara sig .
Åsa, mälardalen zon 2
29-10-2006, 16:13
Härdiga buskar och träd som är lövfällande brukar det vara mycket bra att plantera på hösten de brukar komma igång bra på våren då. Lövfällande träd är i vila och klarar kylan ifall det är härdiga sorter. Tycker snarare att det är mer risk att plantera på våren när det gäller buskar och träd ibland har butiken köpt träden/buskarna från någon sydlig plantskola där växterna kommit igång med grönskandet och så planterar man dem längre norrut där de får skador p.g.a att det fortfarande kan vara kalla nätter där.
Alexander-VG-zon3
29-10-2006, 18:12
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-10-2006, 17:13)
Härdiga buskar och träd som är lövfällande brukar det vara mycket bra att plantera på hösten de brukar komma igång bra på våren då. Lövfällande träd är i vila och klarar kylan ifall det är härdiga sorter. Tycker snarare att det är mer risk att plantera på våren när det gäller buskar och träd ibland har butiken köpt träden/buskarna från någon sydlig plantskola där växterna kommit igång med grönskandet och så planterar man dem längre norrut där de får skador p.g.a att det fortfarande kan vara kalla nätter där.
fast dte är dte ända perenner å härdiga buskarr å träd som går .
resten kna ta vinterskada å kanske även rent av dö
själv tycker jag det är bara fördelarr med våren . då växten kan rota sig å anpassa sig å växa inann vinter slår till .
skulle det komma en frots natt så fårr man skydda eller får man köpa växterna då det inte är mer frots .
Anders zon 1
29-10-2006, 19:06
Jag tycker nog precis som Åsa att det är en klar fördel att plantera härdiga växter på hösten. Särskilt i Skåne där höstarna är långa och milda. På våren kan som sagt växterna i plantskolorna ofta vara drivna för tidigt och kan ta skada av sena vårfroster. Dessutom ger höstplantering växten god tid att rota sig ordentligt innan värmen och ofta torrt väder kommer på senvåren/försommaren. För dåligt härdiga växter, i synnerhet vintergröna sådana, brukar dock vårplantering vara bättre.
Alexander-VG-zon3
29-10-2006, 19:44
jag hålelr ändå fast vid att jga tycker våren är bättre man lämnar ju inte en växt utan vatten om det skulle vara torrt .
som jag sa inann perenner och andra träd å buksar går väl ann .
men andra växter som exmpel på yucca,hibiskus,en del roser,magnolia m.m. är bättre på våren för dom behöver sommaren för att klara vintern
Tack för svaren, nu verkar ju även höstruskig vinter vara i antågande även till skåne så får väl se vad som hinns med................... men om jag hinner blir det nog några i höst och komplettering i vår.
CITAT (Näcken @ 01-11-2006, 09:18)
Tack för svaren, nu verkar ju även höstruskig vinter vara i antågande även till skåne så får väl se vad som hinns med................... men om jag hinner blir det nog några i höst och komplettering i vår.
Har du köpt buskar eller träd så är det definitivt bättre att plantera dem än att låta dem stå i kruka hela vintern. Man brukar säga ayy man kan plantera så länge det inte är tjäle, men i princip kan man plantera hela vintern, även om det är lite svårare att gräva när det är tjäle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.