Full version: Buskros,
mulle
I en av mina nya rabatter,denna

vill jag ha förslag av er till den optimala buskrosen.

Krav:
Den ska vara ca 1,5 meter hög (får vara högre) och ha en vacker buskform.
Den ska blomma mycket och länge.
Den ska vara fullt härdig i min zon, 2-3, och helst frisk.
Den får ha vilken färg som helst utom gul.
Den måste inte dofta.

I rabatten finns en prydnadsapel, pioner, nävor, mörkmörklila riddarsporrar och lammöron som marktäckare/kantväxt.

Vad rekommenderar ni?

Mulle
mightyT
Louise bugnet! den är rosa i knopp och vit i blom. Blommar hela rackarns säsongen. Härdig och fin.
Jaques cartier, rosa. doftar. blommar också hela sommaren om man knipsar bort de överblommade. Ja, det ska man ju göra med bägge.
Kajsa
Jo nu minns jag rosorna du skulle ha, måste bara tänka lite biggrin.gif
Har du Mozart, den har ständig blomfnatt och blommar ännu här, 1.5 - 2 m och är alltid frisk Myskros, svag doft, fryser aldrig ner ett dugg.

Pink Robusta en rugosa med blanka blad, blev jag väldigt nöjd med i år, blir ca 1.5 m x 1.2 m enligt Rosbibeln frisk, doftar. Kordes ros från 1986. Åh vad glad jag blev i den, men som sagt den är ny här i år, zon 4 ros. Blommar även höst.

men titta annars i mitt album " buskrosor som remonterar "
mulle
Nej, jag har inte Mozart (jag har ju börjat på allvar med rosor först i fjol....) och den är ju helt sanslös.
Dessutom skulle den göra sig fint eftersom jag i rabatten mittemot har en höstflox som blommar i just de färgerna.
Pink Robusta var inte fy skam den heller...
Du har i ditt album dessutom en ros som heter Irma med klassiskt vackra blommor - vad har du för erfarenhet av den?

Jag har resonerat som så att jag börjar med buskrosorna i trädgården och ger mig några år att lära mig innan jag satsar på rabattrosor.
Men en rabattros i ditt album har jag varit flera gånger och tittat på och dräglat över, den heter L'Aimant. Habegäret bara växer - är den svår?

Mulle
kerstin z5-6
I den rabatten om jag bodde i z3 Empereur du Maroc!
Doften färgen blomman ! ...

Om jag ville ha en helt bekymmerslös sort som nog blir minst 150 cm i z3
Alexander Mackenzie

Om det räcker med en månads blom -Juli -
Den "falska " duchessen från Rosenposten -säljs under namnet

Duchesse de Buccleugh" men är inte den -en pärla !
mulle
wub.gif wub.gif wub.gif
Vilken tur att jag har tid att fundera!
Och mycket plats i andra rabatter...
Mulle
Ophelia
CITAT (mulle @ 27-10-2006, 23:48)
wub.gif wub.gif wub.gif
Vilken tur att jag har tid att fundera!
Och mycket plats i andra rabatter...
Mulle

Vad mysigt det ser ut smile.gif

Ja damerna i inläggen har mycket gott i sina album att botanisera i biggrin.gif
Kajsa
Så bra mulle att du har gott om plats, då är det bara ut och shoppa på nätet, läs gärna AOT/ Roslistan innan du handlar, den har mycket att ge.
Balsgårdsrosen Irma är min älsklingsros, blir ca 2 m men den har grova taggar, enda nackdelen. Frisk, jätteblommor, alla Balsgårdsrosorna 4 st ( dom måste du ha alla ) är rotäkta, svenska rosor. Alla lika underbara.
Irmas färg är mågot alldeles extra. Har även bilder på Irma under Klätterrosor tar in en bild därifrån.

L´Aimant kommer från Odla.nu rosor förra hösten, den är nog för klen för zon 4 och min trädgård, och blir bara ca 40-50 cm här, vågar inte flytta mina 2 st heller. Men du bor i en bättre zon och där kanske den blir högre, blommar sent. Doften är något extra med rosen, det ska finnas en parfym med det namnet.

Irma i sommar
Kajsa
L´Aimant finns hos Flora Linnea, tittade just, där står zon 4 hoppas det stämmer, då kanske jag vågar mig på en flytt till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon