Full version: Arbetsskada
ingrid fuxwall
Nu var det ingen allvarlig skada, bara en kapad fingertopp men vad gäller?
Kan man kräva arbetsgivaren på skillnaden - Sjukersättning och lön? Förutsätter att sjukvård och medicin ersätts men jag är kanske blåögd?

Tilläggas bör att personen som drabbades inte var den första som råkade ut för detta, en annan fick liknande skada bara för några månader sedan - vid samma arbetssituation.

Era Erfarenheter om hur man ska gå tillväga för att få den ersättning man har rätt till.

ingrid
AnitaO
Man fyller i en blankett när man anmäler arbetsskada.
http://www.fk.se/pdf-blankett/9210.pdf

Det tar ett antal år innan man får nåt beslut.
Kanske Ophelia är mer insatt i detta?
askar
Trygghetsförsäkring vid arbetsskada.

Maken fick ersättning för bestående men
redan efter ett år, sedan står ärendet "öppet" i 10 år
då han har möjlighet att begära omprövning om det visar
sig att skadan gav större men än man först trodde.
Ophelia
Man ska ALLTID anmäla en arbetsskada. Något beslut fattas inte om man inte yrkar på livränta. Livränta är inte aktuellt förrän man har en bestående nedsättning som kan innebära att man inte kan utföra arbetsuppgifterna utan måste byta till annat som kan medföra en nedsättning i lön, omskolning eller så kanske arbetsförmåga är nedsatt (helt/partiellt) varaktigt (minst 12 månader). Sedan är det viktigt att anmälan finns om man skulle drabbas av problem med fingret som vid utredning skulle kunna härröras till olyckan.

Om man nu kan arbeta trots skadan via arbetet är det varje fall viktigt för Arbetsmiljöverket att via anmälningar kunna utläsa om arbetsplatsen innebär risk. Fler kan kanske blivit skadade via maskin, utsatta för kemikalier eller annat. Viktigt att prata med skyddsombudet om fler har råkat ut för samma sak. Är arbetsplatsen dåligt skyddat så måste det omgående ses över. Prata även med facket. Finns det någon ersättning som kan utgå via avtalsförsäkringarna (är inte alls hemma gällande detta men kostar inget att fråga)?

Sedan är det säkert olika från företag till företag när det gäller ersättning för mediciner och sådant (har för mig att på min arbetsplats kan vi få en viss ersättning för mediciner samt får gå på läkarbesök/tandläkare på betald arbetstid). Jag tycker att det är en moralisk och etisk fråga för arbetsgivaren rent direkt ekonomiskt om det är maskinen/stället som är en risk om de inte har avtal som reglerar detta.

Lite info:
http://www.fk.se/pdf-broschyr/faktablad/arbsk_fors.pdf

http://www.fk.se/fakta/arbetsskadeforsakri...skada/index.php
ingrid fuxwall
Tack snälla!
Än en gång måste jag konstatera att man kan få svar på allt här på odla smile.gif

ingrid
askar
CITAT (Ophelia @ 28-10-2006, 06:06)
Något beslut fattas inte om man inte yrkar på livränta. Livränta är inte aktuellt förrän man har en bestående nedsättning som kan innebära att man inte kan utföra arbetsuppgifterna utan måste byta till annat som kan medföra en nedsättning i lön, omskolning eller så kanske arbetsförmåga är nedsatt (helt/partiellt) varaktigt (minst 12 månader). Sedan är det viktigt att anmälan finns om man skulle drabbas av problem med fingret som vid utredning skulle kunna härröras till olyckan.

Maken yrkade aldrig på nån livränta och han stannade kvar
på sin arbetsplats eftersom han kunde utföra sitt jobb trots
skadan.
Ändå fick har ersättning för bestående men, drygt 30.000kr
och han har rätt att begära omprövning tills det har gått 10 år
från olyckstillfället.
Ophelia
CITAT (askar @ 29-10-2006, 20:11)
Något beslut fattas inte om man inte yrkar på livränta. Livränta är inte aktuellt förrän man har en bestående nedsättning som kan innebära att man inte kan utföra arbetsuppgifterna utan måste byta till annat som kan medföra en nedsättning i lön, omskolning eller så kanske arbetsförmåga är nedsatt (helt/partiellt) varaktigt (minst 12 månader). Sedan är det viktigt att anmälan finns om man skulle drabbas av problem med fingret som vid utredning skulle kunna härröras till olyckan.

skadan.
från olyckstillfället.

Det kanske handlar om ersättning från försäkringsbolag då.
askar
CITAT (Ophelia @ 29-10-2006, 19:13)

skadan.
från olyckstillfället.

Ingen egen försäkring hade han.
Kanske var det via facket, men det var TFA som
trädde in och han fick ersättning för sjukperioden
och läkarkostnader.

Men han var iaf hos företagsläkaren som skrev intyg
och han minns att det var bara via jobbet som alla papper
skrevs.
askar
Det var TFA som betalade ersättning. Ersättning för lyte och men
Ophelia
CITAT (askar @ 29-10-2006, 20:19)
CITAT (Ophelia @ 29-10-2006, 19:13)

skadan.
från olyckstillfället.

Ingen egen försäkring hade han.
Kanske var det via facket, men det var TFA som
trädde in och han fick ersättning för sjukperioden
och läkarkostnader.

Men han var iaf hos företagsläkaren som skrev intyg
och han minns att det var bara via jobbet som alla papper
skrevs.

Vad som sker via försäkringsbolagen har jag ingen aning om det är deras bit att sköta och utreda. Livränta är en helt annan sak.
ingrid fuxwall
CITAT (Ophelia @ 29-10-2006, 21:36)
Vad som sker via försäkringsbolagen har jag ingen aning om det är deras bit att sköta och utreda. Livränta är en helt annan sak.

Vem betalar ut livränta?

ingrid som har en vänlig tvist med PFN
Castea
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-10-2006, 21:59)
Vem betalar ut livränta?

Den kan betalas ut från olika ställen beroende på vart och hur personskadan uppstått.

Exempel:

FK - arbetsskada
Försäkringsbolag - trafikolycka
Trafikförsäkringsföreningen - om vållande fordon är oförsäkrat
Patientskadeförsäkringen - patientskada
Ansvarsförsäkringen - vid ansvarsskada (t ex om du halkar och skadar dig p g a att någon slarvat med sandning/saltning).

Och säkert ett par fler ställen som jag inte minns just nu.
titti49zon6
FK betalar min livränta
Fick sjukpension och godkänd arbetsskada efter 12 års kamp och sjukskrivning
Eftersom jag inte kan arbeta så får jag förutom sjukersättning från FK arbetsskadelivränta som utbetalas av FK
Förlorar en hel del av min tidigare inkomst eftersom livräntan inte följer löneutvecklingen vilket jag i min enfald trodde innan jag själv drabbades
men jag orkar inte bråka mer med FK
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon