mulle
Om fyra timmar hoppar jag på färjan (tack för att stormen bedarrat!) och tar mig till flyget. Och nu kan jag bara inte låta bli att göra som Gammelnalle - ni får gissar vart jag skall!
Ledtrådarna är:
Jag skall se ett av de riktigt stora världskulturarven...
Jag har bara kläder för hetta med mig...
Jag kommer att klara mig alldeles utmärkt på engelska, bokstäverna i landets "eget" språk kan jag inte ens läsa...
Rätt svar kommer den 9 november.

Ha det bra tills dess, det kommer i alla fall jag att ha! wub.gif

Mulle
AnitaO
Egypten smile.gif
*Stintan*
Kina rolleyes.gif
Farmor
Indien??? wink.gif
olgak
Jag gissar också på Egypten. I Kina är ju vädret väldigt varierat över det stora landet wink.gif .
Ophelia
Tror oxå på Egypten smile.gif
gammelnalle
roligt att få ett beteende uppkallat efter sig!!! smile.gif smile.gif smile.gif

"en gammelnalle"

CITAT
ett av de riktigt stora världskulturarven...
klara mig alldeles utmärkt på engelska, bokstäverna i landets "eget" språk kan jag inte ens läsa...

hm... jag håller nog med tidigare talare... Giza...

och jag är avis!!
inte bara om det är rätt svar...men att få resa bort från kyla och rusk!!

men tyvärr tillåter inte mitt nuvarande jobb att jag tar ledigt...

ha det så bra mulle... vars än du befinner dig!!

b
zaaritha
Grekland?
Ophelia
I morgon får vi svar biggrin.gif
mulle
Farmor hade rätt:

Jag har varit till New Delhi, Jaipur och Agra.

Taj Mahal överträffade förväntningarna och det gjorde en massa andra arkitektoniska monument också.

Jaipur var spännande, vänliga och färggrannt klädda människor, exotiskt med kameler och elefanter och apor på gatorna. Och om du inte rörde dig i grupp fick du vara nästan helt ifred.

Men resten...
Hela min kropp är fortfarande stel och mitt inre har inte kunnat smälta alla bilder av misär, fattigdom och sjukdom. Lemlästade, spetälska...
All skit överallt. Stanken. Trängseln.
De överkörda hundarna, ja, trafiken överhuvudtaget.
Tiggarna och försäljarna som slängde sig över dig så att ditt privata revir överhuvudtaget inte längre existerade... (Egyptens försäljare är bara barnleken mot detta).

Jag har rest mycket i fattiga och överbefolkade länder i både Asien och Afrika och också varit en gång tidigare i Indien, i Goa.

Ingenting, absolut ingenting, kan jämföras med detta.

Det allra värsta är kanske att det inte går att föreställa sig hur problemen någonsin skall kunna rättas till.

Vi har det så bra, så bra.

En matt och ödmjuk Mulle. Djupt tacksam över att hon föddes i detta hörn av världen.
Stussi
CITAT (mulle @ 09-11-2006, 09:30)
Tiggarna och försäljarna som slängde sig över dig så att ditt privata revir överhuvudtaget inte längre existerade... (Egyptens försäljare är bara barnleken mot detta)

Jag som tyckte att det var fruktansvärt jobbigt med alla försäljare när vi
var på semester i Egypten!! ohmy.gif Kan bara tänka mig hur dom var där du var!
Som tur var var vi på kryssning på Nilen så vi träffade bara på dessa försäljare
när vi var i land.
Eva i Skåne
Vilket fint foto Mulle smile.gif
Jag förstår att du upplevt mycket där och att det väcker många tankar.
Jag är ingen resglad typ, så Indien är jag ganska säker på att jag aldrig kommer besöka, men det betyder inte att jag inte vill dela andras erfarenheter sleep.gif
Jag vet dock en som garanterat avundas dig denna resa wub.gif
Lars-Olof Arvids
Visst är Indien ett jobbigt land att resa i, men där finns ju så mycket fint också! Främst minns jag nationalparken Kanha, som Jan Lindblad gjorde berömd med sin tigerfilm därifrån. När jag var ute och red på en elefant genom djungeln fick jag se en tiger på mindre än 10 meters håll! På jeepturerna såg jag massor av vackra fläckiga chitalhjortar som betade mellan salträden, större och mörkare sambarhjortar, besoarantiloper, maffiga gaurer, roliga apor (langurer och makaker) färggranna påfåglar och mycket andra spännande fåglar. Är man speciellt intresserad av fåglar finns det ett annat ställe man absolut inte får missa i Indien: Bharatpur, eller Kheoladeo Ghana. Det är kanske världens bästa fågelreservat med massor av olika änder, gäss, hägrar, storkar, snötranor, pelikaner, ormhalsfågel, örnar och andra rovfåglar, diverse smått i buskarna... samt pytonorm, som jag hade turen att se två gånger. Och även om man har djur och natur som största intresse måste man ju se de arkitektoniska monumenten också. Jag kan bara hålla med om att Taj Mahal är ännu vackrare i verkligheten är på alla turistbilder!

Olle
Gossen Ruda
Så fort jag hör talas om Indien och tigrar går mina tankar till en bok; Jim Corbett, Människoätare i Kumaon. Ingen kvällslektyr för räddhågsna precis. Den handlar om hur han i Indien jagade och sköt tigrar som av någon anledning började döda människor.

Den första tigern han berättar om är Människoätaren från Champawat. En tigrinna som dödade och oftast åt upp MINST 436 människor.

Faktiskt en mycket intressant bok, han var väl en storviltjägare men samtidigt hade han en stor respekt för djuren och naturen. Han ansåg t.ex att tigern är normalt ofarlig för människor, det är speciella omständigheter som gör att dom dödar människor, och han vänder sig mot talet om det blodtörstiga rovdjuret. Den ovan nämnda tigern var skadad i munnen av ett gevärsskott.

Samtidigt är han givetvis engelsk ut i fingerspetsarna. Han ger sig ut och spårar henne ensam när hon bär på en nyss dödad människa och hör hur hon ryter av missbehag över detta. När han slutligen lyckas skjuta henne dagen efter med hjälp av en massa drevkarlar tar han bara med sig 3 patroner till geväret eftersom han ansåg att det skulle räcka. Nu räckte det inte helt men jakten lyckades ändå. Visste inte att gävärspatroner var så jobbiga att bära med sig. laugh.gif
Ophelia
Åhhh vad häftigt, vilket äventyr!! biggrin.gif biggrin.gif

Är inte ett dugg avis laugh.gif
gammelnalle
Vilket äventyr!!!

welcome home!!
mulle
Olle, vilka upplevelser! Jag hade också så gärna upplevt faunan men den här resan var helt inriktad på de arkitektoniska sevärdheterna.

Vi stannade i Bharatpur men fick bara se listor på vilka fåglar man kunde få syn på i reservatet...

Nu blev veckans skörd några rovfåglar och en hel del papegojor men mest nog bara duvor och kråkor... tongue.gif

Visst, Indien är oerhört fascinerande, det håller jag med om. På alla plan.

Problemet kanske är att vi hade för kort tid på oss, nu hann vi aldrig acklimatisera oss och det är först nu här hemma som jag börjar bearbeta och smälta alla upplevelser och synbilder.
De bästa stunderna var då min man och jag begav oss ut på egen hand, de jobbiga försäljarna/tiggarna var helt klart koncentrerade till de mer lukrativa områdena kring sevärdheterna.

Det här var en resa som vi inte kunde påverka alls själva och som vi på grund av priset bara inte kunde låta bli att nappa på. (Flyget var gratis eftersom det var ett erbjudande från Finnairs flygrädslekurs).
Och det ångrar jag naturligtvis inte men jag är definitivt helt slut i själen!

Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon