Lemonne
Har ni några tips på frön (växter) som doftar gott (förutom luktärt).
Jag söker en mer väldoftande trädgård....
kerstin z5-6
Liljor, rosor , mer rosor :9 ,Schersmin-Sommarviva primaula florindae-blommar juli 50 hög går fint att så , doftar underbart
Eva 33c
Vill du ha en väldoftande ettåring så är Reseda odorata ett bra val. Den ser inte mycket ut för världen men som den doftar....
Kanske är det just kombinationen anspråklöst utseende och fantastisk doft som jag tycker är lite kul. rolleyes.gif
kerstin z5-6
Pioner !
Eva St
Honungsros, Änglatrumpet
Eva St
lyckero
Konvaljebuske och Katsura doftar om hösten.
Lyckero
mari_tres
Jag har satt Åbrodd lite här och där i trädgården =) Luktar mest då man tar i den men så gott den luktar!! Å så tycker jag att den är fin också, även fast den "bara" är grön.
Monarda
Grekisk lövkoja borde du prova. Ser inte så mycket ut för världen den heller men doften på kvällarna är ljuvlig. Ettårig och lättsådd.
cia73
Strandkrasse är en ettårig blomma som ger en underbar doft! Den växer krypande längs med marken och har massor av vita små blommor så man vänder på huvudet och undrar vad det kan vara som ger en sån underbar doft. Rekomenderas varmt just för sin doft.
Kajsa i Arvika
Mina favoriter är nattviol och höstsilverax, brunetta. Gillar också kryddväxter anisisop och lavendel t ex skönt att dra med fingrarna igenom eller plantera tätt intill gångar man ofta går på. wub.gif wub.gif
ewa zon 3
Tobaksblomman Nicotiana 'Perfume Deep Purple' F-1 kommer jag så igen nästa vår finns en limegul färg också. Doftade underbart på på kvällarna hela sommaren och blommade villigt hela tiden.

/Ewa

Lemonne
Åh vilka underbara tips jag fått! wub.gif

Angående schersminen vet jag att de finns dem som doftar mer och vissa inte alls... några tips på vilken jag ska köpa? Mina svärföräldrar har nämligen en doftschersmin som inte doftar över huvudtaget!
Eva 33c
Ja det kan vara lite lurigt med doften på schersminer har jag förstått. Alla mina doftar men jag vet inte vad det är för sort, jag fick en utlöpare av min pappa en gång från hans buske och sedan har jag tagit sticklingar av den. Det kan ju vara ett alternativ om du känner någon som har en fin doftande buse. En säkert kort annars är i allafall "Finn" med elitplanta-status. Men det finns säkert fler. Smultronschersminen har en anna doft, inte lika stark men god. Där har jag inte höst att det skulle finnas "doftlösa" ex i omlopp.
pusillus
Kerstin- vilken snygg sommarviva, jag har en i gult (den luktar tydligen mycket gott men jag har tråkigt nog förlorat nästan allt luktsinne) som jag skulle vilja få fler av, men hittar inga frö på blomställningarna, har de flytt eller är jag blind? hur ser de ut, jag har tittat i flera omgångar men inte lyckats se några. Detta händer ganska ofta för mej att det är svårt att veta vad som är frö eller inte, ett annat exempel är höstbräcka, omöjligt att se något.
Förlåt om jag snodde tråden unsure.gif

/pusillus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon