Gossen Ruda
Ofta skalar jag mina äpplen eftersom skalet ibland är skitigt eller ser fult ut och dessutom smakar det lite surt och beskt. Vad jag undrar är om jag då går miste om några väsentliga näringsämnen eller vitaminer? Suraminer slipper jag iaf. rolleyes.gif
Reserv
Har du problem med gallan så slipper du dom allvarligaste anfallen om du skalar dom rolleyes.gif
olgak
Jag förstått att det är massor av antioxidanter i själva färgämnena i skalet. Så när jag hörde det, då slutade jag genast att skala, även gurka och liknande, där färgen sitter i skalet.

Men om de smakar surt och beskt, då tycker jag att du ska skala i alla fall smile.gif !! Det får ju vara någon måtta på ansträngningarna. MEn annars - ju färgrikare desto bättre.
Hannele
Tja, jag skalar aldrig mina äpplen, inte potatisen heller (borstar väl, när jag gör klyftpotatis).
Äppelkakor gör jag av egna äpplen, skalar aldrig. Skalar inte köpeäpplen heller,
men jag köper inte de där "plastiga" sorterna, som alltid ser så fina ut,
hellre de med små skavanker... De har svenska äpplen, kan bli lite skrynkliga i skalen.
Alba
Skalar aldrig äpplen - bara för att jag tycker de är godare med skal.
Inbillning kanske.
pejori
skalar endast om jag gör äppelkaka eller äppelpaj...inte annars smile.gif
Ophelia
Jag äter gärna äpplen med skal på, kan tycka de är godare men äter givetvis inte skalet om det smakar illa. Däremot skalar jag dem om jag ska ha dem i kakor, pajer eller äpplen i ugn.
Pirum
Att skala äpplen är omständligt, tar extra tid, samt gör händerna kladdiga. Äpplen kommer i utmärkt förpackning, ett skal som är ätbart (till skillnad från exempelvis bananskal). smile.gif
Gossen Ruda
Min mamma skalade alltid äpplen så det är nog därifrån jag fått vanan. Hon hade gallproblem så det var nog därför. Sen finns det en annan bra sak med att skala äpplena, man avlägsnar det som ev finns på ytan. En gång såg jag en affärsanställd som sysslade med frukten samtidigt som hon nös. Rätt ut över frukten. wacko.gif

Egen frukt kan ibland vara nersmutsad med fågelskit och mögelsporer och annat. Hur mycket går att tvätta bort egentligen? Visserligen sägs det att lite skit rensar magen men nån måtta får det vara. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon