Alexander-VG-zon3
hejsan hejsan alla

första lätta frosten i natt å nästa vecka bler det värre

så vad skulle ni göraom ni var mig nu???

har två nerium ska jag ggräva upp den ena så jag har en säker å låta den andra få skydd igenom vintern?? tror jag ska gräva upp den ena men vad tuycker ni?

sen har jag en okänd opuntia vet inte namnet på dne bara att det är en opuntia art men detta släkte av katusar finns det ju en del som är relätivt härdiga långt upp i sverige . men så nu frågan ska jag gräva upp den och vänta tills dne blommar ?? eller ska jag lämna den ute å skydda å hoppas på dte bästa å eller att den rent av är en -20c katus ???

sen min änlatrumpet samma där vet inte vilken sort så ska jag gräv upp elelr spra i vinter ??
har kollat å allla med vitablommor är ju frosttåliga men jag vet ju inteom min tål +3c -10c -14c så gräva upp eller spara ??

sen myrten å min kotte palm klara bara ca -9c tycker ni det är för lågt för att ha som trädgårds växt??

som sagt vill jag gärna dra gränserna långt så jag har satt en temp på-10c är en trädhårds växt . men -9c -8c vad tror ni??? ta in eller ha ute med rejält skydd

sen kanna är jju också rätt så härdig för zon 1 även för 2(3) om man ger skydd elelr om dte kommer mycket skydd så ??
hur ska jag göra lämna kvar kannorna elelr ta upp jag har ju lläst vad dom klara å folk som fått upp domigen efter vintern ??
men man kna ju deladom nu å lämmna hälften i rabatten å hälften inne är dte dåligt å dela på dom nu??

gör jag så vinner jag på det

dte är lika dnat med afrikas blå lilja spara eller ta upp den är med härdig å personer i z3 har fått dne att överleva ute .

går dte dela dom nu?? och hur gör man

hoppas jag tog med alla väter jag funderar över

nu när jag tänker mer å mer så oputian åke rnåg upp om andra inte har erfarndehter av att lämna ute okända katusar

så hoppas nån kan komma med råd å kritik å annat
tusen tack

ska jag gräva får jag bröjra inann f rosten
kerstin z5-6
Änglatrumpeten tycker jag du ska ta in -den blir bra mjuk och död ute .. men de övriga får du bedöma hur mycket is i magen ohmy.gif du har smile.gif
Dela växterna skulle jag inte göra med marginellt härdiga saker , inte på hösten -det går inte bra här uppe -och nu är ju du i den situationen -fast det gäller andra växter , för dej förstås .
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-10-2006, 12:19)
Änglatrumpeten tycker jag du ska ta in -den blir bra mjuk och död ute .. men de övriga får du bedöma hur mycket is i magen ohmy.gif du har smile.gif
Dela växterna skulle jag inte göra med marginellt härdiga saker , inte på hösten -det går inte bra här uppe -och nu är ju du i den situationen -fast det gäller andra växter , för dej förstås .

oki tack men då ska jag inte dela någgra då men då har jag kärleks liljan kvar plus dne gröna kannan får vara kvar över vintern har tat in dne brokbladiga knannan .

sen är dte myrten,kotten kvar plus opuntian vet ju att dte finns opuntia ända upp i din zon kerstin . min ena nerium har jag grävt upp å pplanterat tillbaka i rabatten fast med en kruka runbt fötterna.
så kan jag ta in den när dte är dags så har jag en ute å en innne . och då vet jag att en av dom komemr överleva *den som är inne*

myrten hmm kotten tror jag att jga tar upp med men inte säkert vill gärna ha dne ute igenom hela vintern
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon