Full version: Tulpaner i lådkrukor
emmapemma
Jag tänkte sätta tulpanlökar i lådor som jag ska bygga nu, och sätta dem i växthuset över vintern. Jag tänker INTE ha dem så att rådjuren kan mumsa i sig dem, och då tänkte jag testa detta.

Men hur djupt ska lökar stå i sådana lådor? Kan man sätta dem på ytan t.o.m? Hur tätt kan de stå? Jag skulle vilja ha dem jättetätt! Kan de stå i garage för att skydda mot frost tills februari-mars ungefär, och sedan ställa dem i växthuset för drivning?

Jag köpte 60 lökar på plantagen igår (50% rabatt), så det blev 2 olika sorters papegojtulpaner, och blandade färger av viridiflora (vad det nu är för typ av tulpan).

/Emma
emmapemma
Jag planterade nyss tulpanlökarna - vi får se till våren hur det funkar. Så här gjorde jag:

Lådorna var kanske 30 cm djupa. Halva lådan bottnades med u-jord, där jag blandade i 1 msk benmjöl/tulpanlök. I vardera lådan planterade jag 20 lökar, ungefärligt avstånd 7-10 cm. Över dessa lade jag toppdress och lite blomjord (det var de jordsorter jag hade stående kvar), vattnade med ca 8 liter/låda. Nu står de i växthuset, och jag låter nog dem stå där tills det blir kallare under längre perioder.

Enligt damen på vår lokala plantskola börjar tulpanerna växa vid +5grader, så de kommer inte att kunna stå i garaget (där vi håller minst +5). När dagstemperaturerna börjar glida under -5 tänker jag nog ställa lådorna i ett vindstilla västhörn och täcka med löv. Sedan tar jag nog in lådorna igen till växthuset i mars-april någongång, då vårsolen värmer upp lådorna så pass att de kan börja blomma.

Vi hörs i vår, så ska jag berätta om planerna gick i lås!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon