Full version: Höststädning
Kat
Så har man börjat höststäda i trädgården då.
Det är inte klokt vad mycket man hinner dra ut på en sommar!

Jag avskyr verkligen den här delen av trädgårdsarbetet. Inte bara för att det är roligare att stöka till än att städa, utan också för att säsongen är slut.
Nu väntar en lång kall vinter sad.gif

Jag avundas verkligen er på sydligare breddgrader - både nere i skåne och ni som bosatt er längre ner på kontinenten. För hur mycket jag än gillar vinter, så är sommarhalvåret på tok för kort. Inget fint växthus och uterum att förlänga säsongen har jag heller ännu.

Babbel, babbel...
Jag behövde bara få klaga lite. Ingen här i kring förstår mig.
Betty
Känner likadant... skittrist att höststäda i trädgården - för det betyder att nu kommer den jäääättelånga trista vintern. Jag svettas hellre än jag fryser. sad.gif
Vi satte lökar och städade undan trädgårdsmöbler och sånt redan i mitten på september medan det fortfarande fanns lite värme kvar i luften, för det är ännu tråkigare att höststäda när det är kallt och ruggigt i oktober. Vi räfsade ihop en del löv för en vecka sen - strax innan snön kom. Resten får bara vara tills i vår - då är det mycket trevligare att räfsa bort gamla löv när man ser att det spirar nytt fräscht grönt överallt. smile.gif
Också Ofelia
Du är inne på rätt spår Kat, skaffa en vinterträdgård!

Fick min drömträdgård för två år sen och sommartid är jag inte där alls men när hösten kommer så längtar jag dit. Städar undan ute och städar samtidigt därinne. Köper nån ny blommande blomma, typ azalea, orkidée eller liknande. Har sen tidigare citroner, oliver, kamelior mm.

Sitter sen från oktober-mars med tända ljus på kvällarna och på dagarna när vintersolen lyser är det underbart att titta på snön utanför. Måste säga att jag skulle gärna avstå halva huset, bo i ett rum och kök men vinterträdgården skulle jag aldrig vilja vara utan.

I Sverige där klimatet är som det är tycker jag det är konstigt att inte fler satsat på just vinterbonat uterum? Danmark har mycket mer av den varan t ex.
renate
Nu är det snart klart i trädgården.Grävde upp daliorna i dag,ricinplantor klippte jag ner och grävde upp även solrosorna hade gjort sitt.Nu är det bara växthuset kvar,skiner solen i morgon så ska jag städer växthuset,det är behagligt varmt där inne.Jag har 2 rosor som jag ska flytta men bara om det inte är för kallt och blöt ute.Det var bara omkring 5° ute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon