Vi har en kompost som jag antar är en varmkomost eftersom den är "fodrad" med typ frigolit, men den fryser trots det till en stor isklump på vintrarna. Det resulterar i att:
1) nivån sjunker inte under vintern, eftersom ingen aktivitet finns i den,
2) allt det blöta som hamnar där fortsätter att vara blött fram tills att det tinar, och det då blir en jäkla sörja (inklusive lukt och flugor, förståss) och
3) man får vara lite förutseende och tömma den på sensommaren/hösten så att allt som ska dit under vintern får plats.
I vinter ska vi nog prova att köra med något strömaterial som kanske kan torka upp lite i förebyggande syfte, vi har varit lite slarviga med det tidigare.
Så till din fråga: Jag har ingen aning =) Jag har liksom antagit att det är naturligt att nerbrytningen avstannar frammåt hösten då det bli kallare. Inte heller har vi någon termometer i komposten, vilket säkert är jättebra så att man kan sköta den på ett optimalt sätt. Vi är dock inte så många i vårt hushåll så vi kan "unna" oss att kompostmaterialet kan ligga en tid, komposten blir inte överfull för det. Så jag kan tyvär inte få svara på din fråga, men jag känner mig lite ensam och pratsjuk idag så jag hoppas att du kan ha överseende med mig iallafall