|
emmapemma
29-10-2006, 08:20
Köpte en cyklamen i fredags, jättefin och kraftig med stora vita blommor. Tog hem den och beundrade den hela fredagkvällen. På lördagmorgonen hade alla blomstänglar lagt sig ner, så jag vattnade den lite, men jag tror inte det var felet, för jorden var fuktig. Så jag ställde ut den, och den verkade må bra utomhus (+4 grader). Men så glömde jag den över natten, och detta var den första frostnatten (naturligtvis) så när jag vaknade låg blomstänglarna ner igen och bladen hade fått en sådan där frostskadad genomskinlig färg. Så jag tog in den, och nu ser den för bedrövlig ut. Vad ska jag göra? Eftersom den stod inne i ett varmväxthus där jag köpte den, antog jag att den var lämpad för inomhustemperaturer, men det verkar den inte trivas i (och inte ute i frostkalla natten heller). Jag blir så IRRITERAD - den var jättefin för 48 timmar sedan, nu ser den hemsk ut.
Åsa, mälardalen zon 2
29-10-2006, 09:05
Cyklamen vill ha det som vi hade förr hemma i fönstren eller finrummet = ganska kallt ca +10-15C och ljust. Har man det svalt i sovrummet är det den bästa platsen ifall man vill hålla växten vid liv en längre tid i ett modernt bostadshus. Har man den varmt får man se det som en ganska kortlivad växt.
Cyklamen bör vattnas underifrån eller så vattnar man försiktigt runt knölen uppifrån vattnar man mitt i bladrosetten blir det lättare gråmögelangrepp.
CITAT Hur sjuttsiken sköter man en cyklamen? Med svårighet...  jag lyckas aldrig få mina cyklamen att vara fina mer än ett par veckor, så för mig är det en riktig slit-och-släng-blomma.
Alexander-VG-zon3
29-10-2006, 11:21
ställ den ute under tak och skyddat . jag köpte ne till min mormor jag sa till hon sätt den ute och hon har väl haft dne nu i ett par veckkor ute . och cyklamen ska väl tåla nån frosta nat med plus vatten under ifrån .regnar dte på den såkan den ruttna lätt
Jag har haft min cyklamen sen i augusti, och den har bara blommat och blommat sen dess. Jag bor i en lägenhet och den verkar trivas bra där. Vattnar runt knölen och plockar bort fula blommor. Ser till att den inte torkar ut. Det fungerar bra för mig. Kanske skulle funka som Åsa säger, att ställa den vid ett svalt och ljust fönster...
emmapemma
29-10-2006, 13:05
Tja, svalt och ljust... ska den stå i mitt växthus då eller? Jag tror att plantan är förlorad, vi har inga svala rum hos oss... Och inte finns det en dunderf-rb-nnad smiley heller, bara en lite arg  För den var så fin i fredags, men riktigt så kortlivad som en halv dag hade jag inte räknat med
inomhus är det för varmt och utomhus är det för kallt. Den vill ha det svalt, men tål inte frost. Tyvärr
Alexander-VG-zon3
29-10-2006, 23:07
CITAT (Carex @ 30-10-2006, 00:04) inomhus är det för varmt och utomhus är det för kallt. Den vill ha det svalt, men tål inte frost. Tyvärr ute är inte alls för kalt för den så länge dagen är frost fri å natten inte belr allt för kall elelr för frosti. tillägg skullle det bli alldeles för mycket frost typ under noll eller -3c elelr nåt så får man ta över den ett par örngott så kklara dne sig ute en längre tid och skyddar man dne kan det någ åf blui -5c -7c med
emmapemma
30-10-2006, 07:14
Det blir alltså sista gången jag köper en cyklamen, synd  . Eller så får jag bygga mig en liten vinterträdgård för den
CITAT (emmapemma @ 30-10-2006, 07:14) Det blir alltså sista gången jag köper en cyklamen, synd  . Eller så får jag bygga mig en liten vinterträdgård för den  Eller så nöjer du dig med att se den som en säsongsblomma, så gör jag.
wolkenkrabber
30-10-2006, 11:04
cyklamen är bra konstiga... vi har en planta i vårat kök som säkert börjar närma sig 10 år... inte är den särskillt vacker... menden blommar och lever... alla andra vi har köpt har som ni andra sakt kolat rätt fort... ananrs har dom gått en segdragen död till mötes...
emmapemma
30-10-2006, 11:22
Betty - om den är vacker ett halvt dygn efter inköp, då kan man inte ens klassa den som säsongsblomma tycker jag. Det var därför jag skrev tråden.
Nå, jag klippte bort de slaka blommorna och bladen, och resten ser hyggligt ut. Jag får se hur de knoppar som finns utvecklar sig. Jag kanske ska satsa på höstcyklamen i rabatten istället. Det kanske t.o.m går att sätta ut denna rotklump? Och i fortsättningen får jag gå och tråna i plantskolan.
CITAT (emmapemma @ 30-10-2006, 11:22) Betty - om den är vacker ett halvt dygn efter inköp, då kan man inte ens klassa den som säsongsblomma tycker jag. Det var därför jag skrev tråden.
Nå, jag klippte bort de slaka blommorna och bladen, och resten ser hyggligt ut. Jag får se hur de knoppar som finns utvecklar sig. Jag kanske ska satsa på höstcyklamen i rabatten istället. Det kanske t.o.m går att sätta ut denna rotklump? Och i fortsättningen får jag gå och tråna i plantskolan. Klart du är besviken om den var fin så kort tid som ett halvt dygn efter inköp! Jag tror du råkade få ett dåligt exemplar. Men jag tycker inte du ska ge upp, gör ett nytt försök och köp en planta från nån annan säljare t.ex. Tror det är ovanligt att de håller så yttepytte kort tid som din blomma höll. Den kanske hade varit utastt för stark kyla/drag/uttorkning/övervattning eller nåt - innan du köpte den. Ge inte upp efter ett enda försök om du tycker att det är en vacker blomma!
emmapemma
30-10-2006, 13:44
Betty, du har förmodligen rätt! Flera här har ju faktiskt vittnat om att det går att hålla liv i en cyklamen!
Margaretha
30-10-2006, 13:46
På en inglasad frostfri balkong trivs de utmärkt. Har haft ett par i en månad nu och de är fortfarande jättefina. Många sätter ju ut dem på gravar också. Men inomhus dör de snabbt för mig. Men inte för min mamma och min svärmor. Det finns nog ett knep, tror jag, men jag har inte kommit på det! Jag hörde på en blomsteraffär, att expediten erkände, att hon hade samma problem. Hon kunde inte behålla dem inomhus heller, men det fungerade utmärkt utomhus! Lite tröst, kanske!
Cyklamen ska stå ljust och svalt, och inte över element. Vattnas underifrån eller på kanten, annars kan den ruttna. När du tar bort vissna blad och blommor ska du rycka loss dem. Håll emot med den andra handen så går det bra. Lycka till!
rosentass i Göteborg
01-11-2006, 02:08
CITAT (Allis @ 30-10-2006, 17:42) Cyklamen ska stå ljust och svalt [...] Vattnas underifrån eller på kanten, annars kan den ruttna. När du tar bort vissna blad och blommor ska du rycka loss dem. Håll emot med den andra handen så går det bra. Japp. "Klumpen" får inte bli våt. Och rycker man inte bort gamla blad och blommor går ngr slags bakterier ner i klumpen och allt blir sjukt. Fick en vit cyklamen till födelsedagen förra hösten. Fick rådet att lägga isbitar runt kanterna i krukan, ngr stycken varje dag. Gärna ställa in den i kylskåpet också, ngr timmar då och då. Det sista gjorde jag sällan (ingen plats). Men med ljus o kyla (mkt sval lgh) och isbitar fortsatte den att blomma HELA vintern. LÅNGT in på våren också men blev trött på alltsammans. Är inte särskilt glad i cyklamen. Kanske därför det lyckades. Pröva i alla fall. Isbitar fungerar.
Vad olika det är i alla fall. Cyklamen köper jag ibland på hösten istället för Julstjärnor. Jag har tillräckligt svalt i mina köksfönster för att de ska trivas alldeles utomordentligt. Julstjärnor däremot, dör direkt, eftersom det är för svalt. Men A och O för Cyklamen, är som de flesta säger, vattna underifrån och dra det vissna rakt upp och försök se till att hela stängeln följer med ( ta tag så långt ner du kan ). Annars ruttnar den mer än gärna. Har du tur, så har du Cyklamen att plantera ut när våren kommer och den fortsätter att blomma.Eller så vilar den tills det är dags att ta in den igen när hösten kommer.
CITAT (Evgeni @ 01-11-2006, 07:07) och dra det vissna rakt upp och försök se till att hela stängeln följer med ( ta tag så långt ner du kan ). Annars ruttnar den mer än gärna. Detta visste inte jag. Vad bra! Mina cyklamen dör också fort och jag tycker så mycket om denna blomman och tycker det har varit så trist. Jag ska köpa en nu och prova detta knepet och se om jag kan få den att överleva.
Kan det tricket rädda en cyklamen som ser helt slokande och ledsen ut också? Är på god väg att avliva ytterligare en stackare, och det är ju synd.
CITAT (LadyG @ 01-11-2006, 13:47) Kan det tricket rädda en cyklamen som ser helt slokande och ledsen ut också?
Är på god väg att avliva ytterligare en stackare, och det är ju synd. :( Förlåt att jag inte sett frågan förut Lady G. Ja, jag tycker defenitift att du ska prova. Jag misslyckades alltid med mina förr. Men sen jag började behandla dem så här, fungerar det alldeles ypperligt Hmm, jag planterar alltid om dem i egna krukor också. Kan det ha nån betydelse tro  . Ja, det visste man inte, och inte kvinna heller för den delen Lycka till!
Alexander-VG-zon3
01-11-2006, 18:20
varför slänger nu knölen . spara knölen o torka den sne ta fram dne till våren och börja om
CITAT (Evgeni @ 01-11-2006, 19:49) CITAT (LadyG @ 01-11-2006, 13:47) Kan det tricket rädda en cyklamen som ser helt slokande och ledsen ut också? Är på god väg att avliva ytterligare en stackare, och det är ju synd.  Förlåt att jag inte sett frågan förut Lady G. Ja, jag tycker defenitift att du ska prova. Jag misslyckades alltid med mina förr. Men sen jag började behandla dem så här, fungerar det alldeles ypperligt Hmm, jag planterar alltid om dem i egna krukor också. Kan det ha nån betydelse tro  . Ja, det visste man inte, och inte kvinna heller för den delen Lycka till! Tach snälla men jag tror det är för sent för den här, den ser verkligen förfärlig ut, men jag ger mig inte så lätt. Nästa cyklamen ska planteras om dessutom, de flesta butiksblommor känns som om de står i väldigt små krukor. Cyklamen är nog inte lika tuff som andra blommor jag haft, där det räckt att det funnits liv i rötterna så de kommit sig igen trots att allt ovan jord vissnat. Men, vem vet den kanske överraskar mig?  Jag slänger den inte riktigt än, man vet ju aldrig...
såhär är det - Cyklamen vill ha lite vatten på fat och inte torka ut. lägg gärna två isbitar på fatet och låt plantan dricka upp dem. om du har dem inomhus och inte har inglasad balkong kan du ställa ut dem nån timme om dagen på din vanliga balkong.
Cyklamen blommar bäst med krukfyllnad så ska du plantera om den så ta bara storleken större än den kruka som den redan står i annars rikserar du att det inte blir några blommor alls...
se till att du plockar bort blommorna när de vissnar - innan stjälkarna mjuknar och lägger sig under bladverket för annars riskerar du mögelproblem! se till att du får med hela stjälken så att inte en liten bit sitter kvar längst ner och ruttnar..
Lycka till!!
CITAT (emmapemma @ 29-10-2006, 09:20) Men så glömde jag den över natten, och detta var den första frostnatten (naturligtvis) så när jag vaknade låg blomstänglarna ner igen och bladen hade fått en sådan där frostskadad genomskinlig färg. Så jag tog in den, och nu ser den för bedrövlig ut. Tror du inte att det beror på frostnatten??? I mina öron låter det som han frusit ihjäl.
CITAT (faith @ 01-11-2006, 10:49) CITAT (Evgeni @ 01-11-2006, 07:07) och dra det vissna rakt upp och försök se till att hela stängeln följer med ( ta tag så långt ner du kan ). Annars ruttnar den mer än gärna. Detta visste inte jag. Vad bra! Mina cyklamen dör också fort och jag tycker så mycket om denna blomman och tycker det har varit så trist. Jag ska köpa en nu och prova detta knepet och se om jag kan få den att överleva.  Nu har jag köpt en stor och fin mörkcerise cyklamen.  Det ska bli spännande att se om jag kan få den att överleva nu.
Mia, zon 3
07-11-2006, 14:27
Det där med att "klara av" cyklamen är nog en fråga om tycke och smak också... Mina cyklamen överlever alltid, de brukar väl blomma ganska länge först, men sedan har de en tråk-period när det mesta ramlar av. När de är så där kala är de inte känsliga för torka (kan tänka mig att de är mer känsliga för fukt då). Sedan brukar de börja om, men så där maffiga som de är när man köper dem blir de sällan igen. (Och då står ändå mina ljust och svalt så det räcker.) Men det är nu tycke och smak kommer in - jag tycker de är jättecharmiga när de är så där späda och "sirliga"! Jag brukar plantera dem med lite mossa runt knölen, så att man fortfarande ser knölen ordentligt. Tycker det är fint med kontrasten skrovlig knöl/skir blomma.... Nu bidde det väl filosofiskt, kanske För att vara lite mer handgriplig så kan jag sälla mig till isbits-förespråkarna - vill man fjäska för en cyklamen kan man slänga ned en näve isbitar i ytterkrukan, så det smälter lugnt och fint. Ryck av allt visset, sval ljus placering, och du har gjort vad du kan. Sedan är det inte alltid det räcker - man kan inte alltid kompensera för vad den kommersiella växtuppdragningen (och/eller hanteringen i frakt, butik etc) åstadkommer.
Om du har element under fönsterbrädan där växten står kan du testa med att sänka värmen på elementet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|