Full version: Övervintra ingefära
rosita
Min ingefära växer i en hink. Går det att övervintra den inomhus i 5 - 10 grader, eller ska jag skörda nu? Växer den ungefär som pepparrot, så det blir fler rötter hela tiden? I så fall vore det ju bra om man kan skörda efterhand som man behöver.
Åsa, mälardalen zon 2
Ta in hinken/krukan, det går bra med rumstemperatur jag hade en hink som stod under bänken i tvättstugan en hel vinter, det gröna vissnade ner men knölarna gick att plocka upp allteftersom man behövde dem de verkar hålla mycket bra ifall de får ligga kvar i jorden och jorden höll jag åt det torrare hållet.
Jonas70
Ursäkta att jag sticker in med en sidofråga, men hur driver man upp ingefära? Frö? Knöl? Planta?
cia73
Ingefära går bra att ha som vanlig krukväxt. Köp en knöl i matbutiken och sätt den i en kruka med jord.
Jonas70
CITAT (cia73 @ 30-10-2006, 13:07)
Ingefära går bra att ha som vanlig krukväxt. Köp en knöl i matbutiken och sätt den i en kruka med jord.

Så du sätter aldrig ut den under sommarhalvåret?

När man sätter en knöl i en kruka, blir det då fler knölar, eller?
Mia, zon 3
Knölen växer ganska bra, tycker jag. Tyvärr gjorde jag misstaget att sätta min hink för svalt under vintern, så knölen frös och blev bara gegga. Tror att rumstemperatur eller bara något svalare är det bästa.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Jonas70 @ 30-10-2006, 13:51)
CITAT (cia73 @ 30-10-2006, 13:07)

Så du sätter aldrig ut den under sommarhalvåret?

När man sätter en knöl i en kruka, blir det då fler knölar, eller?

Jag brukar köpa en fin knöl i matbutiken (runt mars-april) och sätter den ytligt i en kruka med porös såjord som jag fuktar. Sedan sätter jag plastpåse över och ställer den varmt det tar ofta 4-5v innan det skjuter upp nya skott.

Ingefära vill ha det riktigt varmt så inte förren det blivit varmt ute planterar jag den i en stor svart kruka (ca 10 liter) och ställer den på altanen, ingefära vill ha det varmt om fötterna i sverige är det för kallt i marken. Det blir flera nya knölar från en satt knöl ungefär som på potatis.
Jonas70
Det måste jag pröva till våren biggrin.gif
sunkan_85
hur odlas ingerfära med frö eller hur lever dena växt, jag använder mycket ingerfära i mat,så jag är väldigt intreserad av att odla det. vill den ha fuktigt ph luftig jord temperatur mm smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Som det står tidigare i denna länk så köper man en knöl i matbutiken på våren och förkultiverar inomhus och planterar sedan ut i en stor kruka när det är varmt ute. Jorden ska hållas lätt fuktig och man gödslar med jämna mellanrum som man gör med alla växter i kruka, ljus och luftfuktighet sköter naturen om den håller bra balans i klimatet utomhus.

Plantan til höger är ingefära som jag förkultiverat under våren och som väntar på utplantering i kruka på altanen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon