Vår krukodlade vinstock på balkongen har glatt oss med söta druvor och vacker grönska men nu är sommaren slut, bladen har gulnat och något måste göras innan kylan kommer. Hur vinterförvarar man bäst en vinstock i självvattnande kruka? Vi har tillgång till varmt och mörkt källarförråd i vårt hus. Som alternativ finns sommarställets trädgård där man skulle kunna gräva ner allt och täcka med grenar och löv. Någon som har erfarenhet av vinterförvaring av vinstockar?
Åsa, mälardalen zon 2
29-10-2006, 09:56
Runt nollgradigt och mörkt är ett bra övervintringsställe ifall du håller jorden åt det torrare hållet, vinrankor vill ha kall vintervila de är lövfällande. Hur varmt/kallt är det i sommarstugan på vintern?
Man skulle även kunna tänka sig en vintergrav = man gräver ett dike och lägger ner växten där (utan krukan) och täcker allt men då gäller det att det inte finns sork el dyl.
Vet du vilken sorts druva det är??
Tack för svar!
Tyvärr har etiketten med druvans namn blåst bort.
Jag konstaterade precis också att knopparna vuxit sig stora. Vinstocken står på en varm och solig balkong i Stockholm så det kanske är risk att knopparna slår ut om det blir många soliga dagar som idag.
På landet stänger vi ner helt över vintern, så inomhustemperaturen skiljer sig nattetid inte så mycket från utomhustemperaturen, medan dagstemperaturen kan stiga en hel del varma dagar.
Bästa alternativet är kanske att sätta krukan på landet i källarens pumprum som är ordentligt isolerat med en jämn temperatur strax över noll. Rummet är ganska mörkt men svagt ljus silar in genom de vita isoleringsplattor som jag sätter vid fönstren. Problemet är att vi inte kommer att vattna krukan under vintern, men vattning behövs kanske inte under vinterförvaringen?
Åsa, mälardalen zon 2
29-10-2006, 16:26
Det beror på vad det är för luftfuktighet i pannrummet är det fuktig luft borde växten klara sig ifall ni ställer in den vattnad då borde det inte avdunsta så mycket att hela rotklumpen torkar ut innan våren för lite fukt måste rötterna ha.
Är det torr luft finns det risk för total uttorkning av hela växten och då lär den inte komma igång till våren.
Växten måste vara i vila innan du ställer in den till förvaring så du kan vänta flera veckor till ifall bladen inte fallit och växten tagit ett utseende som ser ut som torra pinnar.
Det blir kanske till att testa det som finns och se om den överlever, dör den kan du köpa en härdig druva som kan stå ute på balkongen hela året (förutsatt att krukan är stor + är frostsäker), då slipper du övervintringsproblem. Ex. Zilga som klarar runt -35C borde inte dö i första taget på en inglasad balkong i stockholmstrakten. Även Spulga och Sukribe lär funka på balkong i stockholmstrakten även om de är något mindre härdiga än Zilga.
Tack Åsa, nu vet jag ungefär hur jag ska testa. Krukan är självvattnande så jag låter lite vatten stå kvar i botten. Pumprummet är inte så torrt så det borde fungera. Om inte, ska jag testa de sorter du föreslog.
M v h
Per Gunnar
Det låter som om en jordkällare skulle kunna fungera, om du har tillgång till det?
Låter som att man ska förvara en vinranka mörkt och svalt, men vad är bäst av följande:
Mörkt i Vinds/Källarförråd med 15-20 grader
eller
På balkongen med krukan täckt av tidningar.
Förra året fick den stå kvar på balkongen, den överlevde, men jag tyckte det tog tid för den att ta fart.
Jag bor i Malmö. så det blir sällan extremt kallt.
CITAT (Bimme @ 13-11-2009, 19:55)

Låter som att man ska förvara en vinranka mörkt och svalt, men vad är bäst av följande:
,
eller
Förra året fick den stå kvar på balkongen, den överlevde, men jag tyckte det tog tid för den att ta fart.
ALLA vinstockar tar tid på sig att komma igång. I malmö ska du inte behöva oroa dig över huvud taget, utan gör som du redan gjort.
salikons
17-11-2009, 17:53
Jag förvarade förut våra druvor i jordkällaren innan vi hade växthus, och det fungerade superbra, så har du tillgång till jordkällare eller liknande förhållanden så prova det.
CITAT (Bimme @ 13-11-2009, 19:55)

eller
Tips - många företag levererar produkter (t.ex. kamikalier, laboratorieutrustning etc) i stora frigolitlådor. Har man tur kan man få tag på en sådan (går kanske att köpa någonstans också?) och sätta ner hela kruka in. Därefter kan man fylla utrummet mellan kruka och låda med t.ex. tidnignspapper eller halm. Bra sätt att övervintra krukodlade växter på balkong.... Har provat det själv och övervintrat bl.a. klematis och en del småbuskar på det sättet!
Solstorm
18-11-2009, 12:26
Jag har en vinranka som står inglasat året runt. Vissa milda år har jag haft uppvärmt och frostfritt hela året, men då blir det inga vindruvor. Mitt vin MÅSTE ha frost för att ge druvor.
Ni som övervintrar frostfritt, får alla verkligen druvor efter det? Antar att det är olika för olika sorter.
Hej
växter är ofta behöver lite kalt för att ger frukt , de ska känna att miljö inte passar dom så de ska tänker skaffa barn som ligger i frukt.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
19-11-2009, 08:55
CITAT (Solstorm @ 18-11-2009, 12:26)

Jag har en vinranka som står inglasat året runt. Vissa milda år har jag haft uppvärmt och frostfritt hela året, men då blir det inga vindruvor. Mitt vin MÅSTE ha frost för att ge druvor.
Ni som övervintrar frostfritt, får alla verkligen druvor efter det? Antar att det är olika för olika sorter.
det beror på vilken druva man odlar, sedan beror det på hur man odlar den. min vinranka (som är väldigt härdigt har den i kruka men tar ändå in den). den har jag ju ute större delen av året så den får frostner till -10c oftast varje vinter. därefter tar jag in den när den fällt bladen och det varit någon natt med rejälfrost. är det milt tar jag ut den igen. men jag har den inne när det är som kallast och svårast ute.
MEN under själva vintern den biten den är inne är det bra om det inte blir för kallt (känsligare i kruka) är det en medelhavsvindruva så övervintras dom i en temp på 0c +10c. en härdigare sort kan också övervintras kallare än frostfritt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.