kerstin z5-6
29-10-2006, 18:18
På trerätters meny till hemkommande värnpliktige högvakt

Han gillar kött, särskilt oxfile , har svårt för "röror" är annars allätare....
Har tömt ut mina recept och skulle vilja göra nåt kul till allhelgonapermisen
evelina
29-10-2006, 20:15
Det här gillar mina killar. Förrätt kan jag inte komma på just nu.
Huvudrätt:
Burgundisk oxfilé
6-8 port
Du behöver:
1 bit oxfilé, ca 1,2 kg
matfett att steka i
salt
grovmalen svartpeppar
Svampröra:
2 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta eller 1 krm vitlökspulver
200 g färska champinjoner
2 msk timjan
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
Rödvinssås:
2 schalottenlökar
3 dl rödvin (t. ex. matlagningsvin)
1 dl vatten
4 msk kalvfond
1 msk tomatpuré
1 krm vitpeppar
2 tsk maizena eller idealmjöl
Gör så här:
Skär köttet i ca 2 cm tjocka skivor. Bryn det hastigt i matfett i en het stekpanna så att det får färg. Salta och peppra. Lägg upp köttet på ett ugnssäkert fat och sätt genast in det i kylen.
Svampröra:
Skala och hacka schalottenlöken och vitlöken. Skiva champinjonerna. Fräs det i smör i en stekpanna. Krydda med timjan, salt och peppar. Klicka ut svampröran på köttet.
Rödvinssås:
Skala och finhacka löken till såsen. Koka den tillsammans med vin, vatten, kalvfond, tomatpuré och peppar i cirka 10 minuter. Vispa ner maizena eller idealmjöl och låt koka upp.
Vid servering:
Sätt ugnen på 225 grader. Stek köttet med svampröran i mitten av ugnen i cirka 10 minuter. Servera med rödvinssås och klyftpotatis.
Efterrätt:
Gino
4 Portioner
150 g Vit choklad
3 st kiwi
2 Banan
20 Jordgubbe; helst färska
1/2 l Glass
Riv chokladen. Skala kiwifrukterna och dela var och en i 6 lika stora bitar. Skala bananerna, dela dem på längden och skär i tvåcentimetersbitar. Dela varje jordgubbe på längden. Om frysta bär används, dela dem innan de hunnit tina. Lägg frukten i en ugnssäkra form ar i ett jämnt skikt. Det får inte bildas några toppar som bränns. Strö chokladen över frukten. Ställ in formen på en fals strax över ugnens mitt. Gratinera rätten i 275-300° _övervärme_ i 1-2 minuter eller tills chokladen är mörkbrun men inte bränd. Servera omedelbart tillsammans med glassen.
Margaretha
29-10-2006, 23:19
Tycker han om lax, så kan det här passa som förrätt. Lite norrländskt också!
Laxröra och löjrom i tunnbrödskorgar.
8 tunnbrödskorgar (köps färdiga eller tillverkas genom att man fuktar tunnbrödet i sil i ångan över kokande vatten och sedan formar det över ett upp-och nervänt glas)
ca 500 g kallrökt och/eller gravad lax
2 hackade hårdkokta ägg
ca 1/2 dl finhackad dill
ca 1 dl majonäs
1-2 dl crème fraiche
grovt malen svartpeppar
ca 100 g löjrom
Skär laxen i små,små bitar och blanda med ägg och dill. Rör ihop majonäs och crème fraiche (gärna de lätta varianterna), smaksätt med svartpeppar och blanda ner laxröran.
Fördela fyllningen i korgarna och lägg en klick löjrom i varje.
Om man vill kan man lägga olikfärgade salladsblad och lite gurka t.ex som dekoration på tallriken runt omkring korgen.
netaave
30-10-2006, 09:28
Förrätt:
Gör en skaldjurscocktail på kräftstjärtar, färsk sparris, tomat, purjo och mango. Dressa med olivolja och lime, salt och sv.peppar.
Varmrätt:
Bryn fläskfilé och lägg i en ugnsform
bryn färska champinjoner och strö över köttet
rör ihop 2 dl vispgrädde med 1/2 dl chilisås, salt och peppar och slå det över.
Strö över riven ost och gratinera 225 gr i 20 min.
Servera med ris eller klyftpotatis och sallad.
Dessert:
Passionsfruktfromage gjord på halvfabrikat. Sagolikt god och alldeles lagom efter.
kerstin z5-6
30-10-2006, 10:05
Tackar ! Ska plocka ihop en meny -så skriver jag senare vad det blev

Jättebra tips alla !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.