kerstin z5-6
På trerätters meny till hemkommande värnpliktige högvakt smile.gif

Han gillar kött, särskilt oxfile , har svårt för "röror" är annars allätare....
Har tömt ut mina recept och skulle vilja göra nåt kul till allhelgonapermisen smile.gif
evelina
Det här gillar mina killar. Förrätt kan jag inte komma på just nu.

Huvudrätt:

Burgundisk oxfilé

6-8 port
Du behöver:
1 bit oxfilé, ca 1,2 kg
matfett att steka i
salt
grovmalen svartpeppar

Svampröra:
2 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta eller 1 krm vitlökspulver
200 g färska champinjoner
2 msk timjan
½ tsk salt
1 krm svartpeppar

Rödvinssås:
2 schalottenlökar
3 dl rödvin (t. ex. matlagningsvin)
1 dl vatten
4 msk kalvfond
1 msk tomatpuré
1 krm vitpeppar
2 tsk maizena eller idealmjöl

Gör så här:
Skär köttet i ca 2 cm tjocka skivor. Bryn det hastigt i matfett i en het stekpanna så att det får färg. Salta och peppra. Lägg upp köttet på ett ugnssäkert fat och sätt genast in det i kylen.

Svampröra:

Skala och hacka schalottenlöken och vitlöken. Skiva champinjonerna. Fräs det i smör i en stekpanna. Krydda med timjan, salt och peppar. Klicka ut svampröran på köttet.

Rödvinssås:

Skala och finhacka löken till såsen. Koka den tillsammans med vin, vatten, kalvfond, tomatpuré och peppar i cirka 10 minuter. Vispa ner maizena eller idealmjöl och låt koka upp.

Vid servering:

Sätt ugnen på 225 grader. Stek köttet med svampröran i mitten av ugnen i cirka 10 minuter. Servera med rödvinssås och klyftpotatis.

Efterrätt:

Gino
4 Portioner

150 g Vit choklad
3 st kiwi
2 Banan
20 Jordgubbe; helst färska
1/2 l Glass

Riv chokladen. Skala kiwifrukterna och dela var och en i 6 lika stora bitar. Skala bananerna, dela dem på längden och skär i tvåcentimetersbitar. Dela varje jordgubbe på längden. Om frysta bär används, dela dem innan de hunnit tina. Lägg frukten i en ugnssäkra form ar i ett jämnt skikt. Det får inte bildas några toppar som bränns. Strö chokladen över frukten. Ställ in formen på en fals strax över ugnens mitt. Gratinera rätten i 275-300° _övervärme_ i 1-2 minuter eller tills chokladen är mörkbrun men inte bränd. Servera omedelbart tillsammans med glassen.
Margaretha
Tycker han om lax, så kan det här passa som förrätt. Lite norrländskt också!

Laxröra och löjrom i tunnbrödskorgar.

8 tunnbrödskorgar (köps färdiga eller tillverkas genom att man fuktar tunnbrödet i sil i ångan över kokande vatten och sedan formar det över ett upp-och nervänt glas)

ca 500 g kallrökt och/eller gravad lax
2 hackade hårdkokta ägg
ca 1/2 dl finhackad dill
ca 1 dl majonäs
1-2 dl crème fraiche
grovt malen svartpeppar
ca 100 g löjrom

Skär laxen i små,små bitar och blanda med ägg och dill. Rör ihop majonäs och crème fraiche (gärna de lätta varianterna), smaksätt med svartpeppar och blanda ner laxröran.

Fördela fyllningen i korgarna och lägg en klick löjrom i varje.

Om man vill kan man lägga olikfärgade salladsblad och lite gurka t.ex som dekoration på tallriken runt omkring korgen.
netaave
Förrätt:
Gör en skaldjurscocktail på kräftstjärtar, färsk sparris, tomat, purjo och mango. Dressa med olivolja och lime, salt och sv.peppar.

Varmrätt:
Bryn fläskfilé och lägg i en ugnsform
bryn färska champinjoner och strö över köttet
rör ihop 2 dl vispgrädde med 1/2 dl chilisås, salt och peppar och slå det över.
Strö över riven ost och gratinera 225 gr i 20 min.

Servera med ris eller klyftpotatis och sallad.

Dessert:
Passionsfruktfromage gjord på halvfabrikat. Sagolikt god och alldeles lagom efter.
kerstin z5-6
Tackar ! Ska plocka ihop en meny -så skriver jag senare vad det blev smile.gif Jättebra tips alla !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon