Full version: Ympa...?
catlady
Mina två äpplen är nu runt halvmetern höga. Än så länge har de inte förgrenat sig, men vad jag förstår så kan jag toppa dem när de är runt 1 meter höga? Det är Red Delicious-kärnor jag satt, men jag vill gärna plantera ut dem i framtiden, och hoppas att träden klarar de skånska vintrarna. Tyvärr så kommer det ju bara bli sura små kart på träden, och därför måste jag ympa in en annan sort. Min bror har två olika sorters äpplen, och speciellt en som jag skulle vilja ha. Jag undrar om det går att ta ungefär vilken sort som helst eller om där är strikta regler. När är det i så fall dags att ympa, vilken tid på året, kan vem som helst göra det, hur ofta lyckas man etc. etc?
Tacksam för svar!
cia73
Inte ger alla frösådda äpplen sur kart! Frösådder blir en korsning av föräldrarna och med andra ord kan du få en helt ny sort som kan bli det godaste du nånsin smakat... Ympning är ett spännande projekt där det egentligen är grundstammen som bestämmer hur trädet blir. Dvärgstammar har ett litet rotsystem och då blir också trädet som ympats in litet. En vanlig antonovka stam har ett normalt rotsystem och då blir även trädet normaltstort.
Det finns de som kan ympning bättre än mej så det överlåter jag åt nån annan, man jag skulle nog vänta och se hur träden blir före jag borjar ympa in nåt annat. Vet ej hur härdig Red Deliciuos är att använda som grundstam heller... Annars så kan du ympa in kvistar från både dina och din brors träd på ett härdigare träd. Kul att leka med ympning.
catlady
Oj! Det var en massa jag inte helt hängde med på, men det låter jättespännande med ympning! Får nog ta och skaffa mig en bok... smile.gif
RibesRubusVitis
Det enda du kan vara helt säker på är att äpplet inte blir Red Delicious, även om moderträdet (sannolikt) befruktats av ett annat Red Delicious. Förutom de arvsanlag som faktiskt realiseras vid varje korsning bär frukten på en massa andra anlag. Varje gång blandas och ges ur en stor kortlek; några egenskaper är ”dominanta” och kommer fram oftare än andra. De övriga syns då inte men följer med ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon