SaraS
En liten fjäril/mott-lik historia som är dryga centimetern, klargrön och har genomskinliga vingar. Vi får in många och efter ett tag byter de färg till gyllene, innan de dör.

Vad är det för fly? Någon som vet?
Alexander-VG-zon3
sånna har jag med tusentals först är dom gröna sne bler dom vita å sen bler dom gyllen å begei färgad .
Gossen Ruda
Dom kallas för guldögonsländor, Chrysopa carnea. Det är bara carnea som övervintrar som fullvuxen, det finns 15 arter till. Dom övervintrar i springor och liknande utrymmen och kommer in om huset inte är tätt. Tyvärr klarar dom inte vintern i uppvärmda hus. På hösten är dom gröna men byter färg på vintern, förmodligen för att inte synas så bra. Sen blir dom gröna igen till våren
SaraS
Tack! Jag visste väl att jag kunde lita på dig Ruda!! wub.gif
fruberglund
Vi fick in en massa såna med posten, de låg emellan tidningarna smile.gif
Mia, zon 3
Är det inte de som kallades stinksländor också (åtminstone förr)? Jag brukar lyfta ut alla sådana jag hittar inomhus till glasverandan, och hoppas att de klarar sig där. Deras larver äter väl massor med ohyra, om jag inte är felinformerad?
Gossen Ruda
CITAT (Mia @ zon 3,30-10-2006, 14:05)
Är det inte de som kallades stinksländor också (åtminstone förr)? Jag brukar lyfta ut alla sådana jag hittar inomhus till glasverandan, och hoppas att de klarar sig där. Deras larver äter väl massor med ohyra, om jag inte är felinformerad?

Det stämmer. Dom vuxna djuren kan producera ett illaluktande sekret från körtlar på ryggen om dom oroas. Man tyckte väl att namnet var opassande på en sån vacker insekt. Larverna kallas för bladluslejon och har ett par enorma käkar som dom griper och suger ut bladlöss med.
amaira
"Tittut, ni pratar om mig!? Bäst jag visar mina vackra ögon då..."

"Såhär ser jag ut i profil."

"Och en bild till:"

"Tyvärr kunde den där människan med kamera inte ta något riktigt rättvisande foto, som verkligen visar hur vacker jag är!"

"Den där människan" - ja, det är jag det, vilket språk hon använder, "den där sländan" - ja, jag har även bilder på larven, men jag vet inte var ...
snuffe
På norska kallas de "selveste våren" det låter väl hoppfullt i dessa mörka tider.
Jag har också fullt av dem på landet.

Anna
zaaritha
Florslända, sades det när jag var barn, för evigheter se´n!
Gossen Ruda
Florsländor och guldögonen är olika familjer men nära släkt med varandra. Dom liknar varandra men florsländorna är bruna eller gråa medams guldögonen är gröna, utom då C. carnea som blir brun på vintern. För övrigt lever båda familjerna till stor del på bladlöss, både som larver och vuxna.
Alexander-VG-zon3
efter den frösta ffrost natten är dom alla stendöa .

lever dom bara en sån kort tid.
dom är ju bara fframme på hösten sen förvsinenr dom igenn wink.gif
Gossen Ruda
Dom brukar överleva vintern, det måste dom annars dör arten ut. Vet inte exakt hur mycket frost dom tål men det är en hel del.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon