Nu börjar det vara tid att lägga balkongen i vinterskick men jag tänkte ge en liten rapport, eftersom jag fick så mycket tips från forumet då jag började bygga upp min balkongträdgård i vår... och för att andra kan ha nytta nästa sommar.
det är alltså en bred glasad söderbalkong det handlar om. Den gassande solen och värmen är nog stora problem i sådana fall.
Gullklematis - sådde från frö, trodde först att det inte skulle bli nåt pga sorgmyggor men en del starka plantor överlevde och de kom upp till präktiga 2 meter under sommaren. Inga blommor dock.
Ginkgo - Gingkon har klarat sig bättre i sommar eftersom den fått skugga av klematisspaljén - inga brända blad och nu börjar den gulna vackert. Fått 3 nya grenar också.
Bergsbambu - Bergsbambu har inte trivts så bra, trots att den borde tycka om full sol ser det ut att ha varit för mycket och den var lite ledsen hela sommaren. Eller kanske jag har fel sorts jord?
Krypvide - en liten krypvide som jag impulsköpte i vår har lidit av massor med spinn hela sommaren men envist hållit sig vid liv.
Medelhavsväxter: Oliv, myrten och lager (+rosmarin) är de enda växterna som verkligen stormtrivits i solen och hettan, de har bara vuxit och frodat sig utan några som helst problem.
Jag ångrar mig förresten - Lyktranka har också älskat att vara i solen, speciellt efter att jag fattade att flytta den till ett riktigt soligt läge.
Ampeltomat - gett mycket frukt men också varit ett spinnbo av det värsta slaget!
Änglatrumpeter (från frö) - Vuxit snabbt och fint under början av sommaren, bara en förgrenade sig och hann också blomma lite i oktober. Krävt massor med energi och uppmärksamhet och samlat tröstlösa mängder spinn också.
Så köpte jag en passionsblomma i septembet som har blommat i massor.
Så är jag i allafall lite visare till nästa vår!
-jb-