Rob
Har en fin Amazon lilja som nyss börjat blomma. Infoga lite bilder som ni kanske skulle kunna kommentera rolleyes.gif . Sen skulle jag vilja ha lite mer fakta om den, om det är någon som vet något.

Endel kort var inte så skarpa. Men man ser vad det är biggrin.gif
estet
Den där är väldigt fin!
Visst luktar den gott också.
Vet inte mkt om den, men vi har den på jobbet och där verkar den leva bra.
Rob
Jo den luktar mycket gott, tyvärr är jag allergiker så jag kan inte lukta på den allt för mycket. wacko.gif

Jag tycker också den är väldigt fin, och den växer enormt mycket. Dom verkar ha väldigt lätt för att blomstra tror jag.
Ina
Fantastiskt söt! Jag har en som har hämtat sig efter vinterns misshandel (sonen öppnade fönstret när det var -10 ute) men några knoppar ser jag inte än... Hoppas, hoppas... smile.gif
Rob
Aj då, men det verkar som dom är ganska tåliga. Den kommer blomma ska du se smile.gif
eml
Min lilja växte och hade sig efter planteringen men sedan började bladen dö och nu har alla försvunnit och jag tror detta beror på för generös vattning. Nu har ett nytt litet blad stuckit upp tungan dock, så jag ska se om lite omplantering och mer moderat vattning kan hjälpa. De ska väl inte ha någon viloperiod som typ Amaryllis, eller är detta bara ett normalt beteende och inte ett tecken på "för öm ovårdnad"?
Avvi
Hej!
Har också Amazonlilja. Den skall ha lite sand i jorden, jämn vattning, får inte bli för blöt, ljus men inte starkt solsken, ca 20 grader varmt, skall inte planteras om förrän krukan är överfull. Planterar man om den blommar den inte på ett par år. Iallafall inte den jag har. Men bladen är vackra. Underbar när den blommar. Det finns en bok som heter "Krukväxter - besvarad kärlek", den är jättebra, där kan man läsa allt möjligt som man inte kan få reda på annars. Finns på biblioteket. wub.gif
tinamia
Vad roligt att du har fått din amazonlilja att blomma. Jag har haft min i ca. 4år och den har aldrig blommat hos mig. Jag brukar vattna min under i från lökarna är känsliga för blött i krukan.
Ramona
Hej
Det är ingen av er som har en lök till salu. Jag kan inte fatta att det skall vara så svårt att få tag i amazonlilja. Ingen affär säljer dom inte ens Weibulls har dessa, och dom skulle inte plocka hem dem heller. Snälla vet ni någon som har lökar till salu så hör av er till lilla mig.
Hösthälsningar ifrån Ramona i Vårgårda
eml
Jag köpte min lök förra året på Plantagen (i Hässelby i västra Stockholm), det var på våren dock så de säljs nog bara där då. Samma sak gäller för Lilla Fiskaregatans butik som har den i sitt sortiment men de tillhör lökar som levereras på våren (de kanske har några ändå, frågan är väl i vilket skick dock).

Lilla Fiskaregatans butik
Eva St
CITAT (Rob @ 30-05-2003, 16:00)
Har en fin Amazon lilja som nyss börjat blomma. Infoga lite bilder som ni kanske skulle kunna kommentera rolleyes.gif . Sen skulle jag vilja ha lite mer fakta om den, om det är någon som vet något.

Endel kort var inte så skarpa. Men man ser vad det är biggrin.gif

Varför kan inte jag se bilderna
Eva St
Emma_
Det kan inte jag heller... wink.gif

Emma
estet
Iom att det är en ganska gammal tråd kan Rob ha tagit bort bilderna ur sitt album... smile.gif
igl
CITAT (Emma_ @ 04-02-2006, 22:01)
Det kan inte jag heller... wink.gif

Emma

kanske beror på att ni tar upp gamla trådar som är över 3 år. albumet kanske inte finns kvar helt enkelt. bättre att göra ett nytt inlägg.
mvh
inger
Emma_
Hoppsan, jag kollade bara datumet på Evas inlägg. rolleyes.gif

Emma
Eva St
Oj Oj nu var jag ute och cyklade rejält ser jag
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon