Full version: Stickling av Rosmarin
Jonas70
Hej!

Jag ville bara berätta att jag igår tog ett antal sticklingar av min fina
Rosmarin. Planterade dem i en blandning av sand och planteringsjord, och nu får de husera på fönsterbrädan i arbetsrummet tills våren (eller om de dör innan dess huh.gif ) Tror ni de kommer rota sig?

Förresten, hur gör ni med övervintring av Rosmarin? Gräver ni upp plantan och har den inomhus, eller kan man få den att övervintra utomhus? Hu övervintrar ni era Rosmarin?
KURT
Den klarar några minisgrader, så har man tur så klarar den sig utomhus under vintern i södra Sverige. Vedartade sticklingar som tas på hösten skall normalt ställas ut, så gror de till våren. Det är alltför mörkt för att de flesta sticklingar skall kunna rota sig nu, ev med extraljus.
Jonas70
Kan man skydda Rosmarinen på något sätt? Täcka den med löv kanske?
Jonas70
CITAT (KURT @ 30-10-2006, 11:51)
Det är alltför mörkt för att de flesta sticklingar skall kunna rota sig nu, ev med extraljus.

DÅ får jag väl ta det som en utmaning att få mina sticklingar att rota sig på fönsterbrädan där inne smile.gif
KURT
CITAT (Jonas70 @ 30-10-2006, 11:59)
CITAT (KURT @ 30-10-2006, 11:51)
Det är alltför mörkt för att de flesta sticklingar skall kunna rota sig nu, ev med extraljus.

DÅ får jag väl ta det som en utmaning att få mina sticklingar att rota sig på fönsterbrädan där inne smile.gif

Om inte annat så kan faktiskt sticklingar klara sig mycket länge även om de inte sätter rötter, så kanske kan de klara sig till våren och rota sig då. Skall man övervintra rosmarinen utomhus så är det bra om den är nergrävd, sedan bör man skydda den både mot kyla och framförallt mot vårsolen.
Jonas70
KURT:
Hur skyddar du din Rosmarin mot kyla då?
Alexander-VG-zon3
den är härdig ner till ca -17c . och jag ska inte ge min romsarin nåt skydd i vinter mer än mot vårsolen . snön som kommer den kommer kan lägga på extra snö över dne men annars får dne klara sig själv . jag har tat rosmarin sticklingar i sommras som är rotade nu som jag sen kommer till att vinterförvara i +10c . jag vågar inte chansa på att sticklingarna dör ute .

plus tror jag att sticklingarna har bättre chans i +10c eller ute med skydd än att vara inne i rumstemp .
Jonas70
Ja, jag hade också föredragit att ha mina sticklingar i +10 grader, men någon sådan möjlighet har jag inte. Jag har bara att välja mellan kallväxthus, utomhus eller inomhus för mina orotade sticklingar av Rosmarin.
Dodde
Inte lätt detta med rosmarin, jag vet inte hur många plantor som har dött för mig. Helt klart en ömtålig växt. Jag ska hur som helst ta några sticklingar den närmaste tiden.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag struntar att övervintra den, ICA brukar sälja stora fina plantor för en låg summa varje påsk så jag köper en ny istället, den jag har nu står i det inglasade uterummet så den kommer det skördas av så länge som den håller sig fin.
Jonas70
Måste bara berätta lite om hur det går på mitt sticklingsprojekt.
Jag tog 6 sticklingar. 2 har definitivt dött, 2 har rotat sig och börjar skjuta nya skott och sedan är det två som inte dött men inte heller har gett några nya blad.
Så allt som allt så tycker jag det ser ljust ut smile.gif
Ophelia
Härligt!! smile.gif
Jonas70
Så oavsett vad alla säger eller vad man kan läsa sig till i böcker så kan det gå att göra tvärtom och ändå få ett rätt hyfsat resultat sleep.gif
Det är bara att testa. Går det så går det...
Ophelia
Essatamente biggrin.gif

Det är så det går till i odlarvärlden. Alltid bra att följa goda råd men att prova sig fram är oxå ett lärande. Kan ibland vara så enkelt att när man rotar sticklingar i vatten så kan färgen (mörkt eller genomskinligt glas) på glaset avgöra hur snabbt en stickling sätter rötter smile.gif

Grunden brukar ändå vara ljus och temperatur smile.gif

Har du någon typ av extrabelysning så är det bättre än ingenting.
Jonas70
Håller med dig...man behöver inte en caterpillar för att gräva ett grönsaksland. En spade är bättre än bara händerna wub.gif
Potentilla
Har försökt övervintra en rosmarinplanta. Den har stått ljust i ca 13 - 15°. Sparsam vattning och en dusch med blomsprutan emellanåt. Sedan några få veckor har barren torkat. Kan jag hoppas på att det kommer nya eller är den garanterat död nu?
Alexander-VG-zon3
är grenarna gröna så kommer dom igen , annars får du sätta ut den ute när det är frost fritt så den får äkta solljuse och högre fukt
Potentilla
Grenarna är ju inte direkt gröna men de ser inte torra ut i alla fall. Har lust att skrapa lite på stammen för att se hur det står till med den men är rädd för att skada plantan. Jag får avvakta och följa ditt råd, flaxss, tack för det!
Alexander-VG-zon3
ta bara in dom igen när det är frost , till nästa säsong när dom växt på sig lite mer så ha dom ute och ta in dom efter när det varit -10c på natten , då får dom oftast en behövlig vila
du kan skrapa lite lätt på stammen om den är grön
Potentilla
Ok, jag är tacksam för alla dina råd!
Jonas70
Rosmarin är hyfsat svår att ha och göra med på våra breddgrader.
Har du tillgång till extraljus inomhus?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jonas70 @ 19-02-2007, 09:22)
Rosmarin är hyfsat svår att ha och göra med på våra breddgrader.

inte om man ger den rätt vinter vila eller alternativ plantera ut den på söder sidan i zon 1-2 med mer eller mindre vinterskydd
Potentilla
Nej, jag har inte haft något extraljus men plantan har dagsljus från två håll. Jag bor i zon 3, ca -10° just nu, så det går inte att ställa ut den än. Det är inte min egen rosmarin utan en som jag har tagit hand om över vintern eftersom ägaren bor i varm lägenhet. Jag har granskat grenarna noga och – nej, gröna är de inte. Jag har å andra sidan inget minne av att de var gröna ens när växten var pigg och anlände till mig. Det är en ganska stor planta, ca 40 - 50 cm hög. Jag håller ut än ett tag och ser om den inte kan krya på sig.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Potentilla @ 20-02-2007, 20:38)
Nej, jag har inte haft något extraljus men plantan har dagsljus från två håll. Jag bor i zon 3, ca -10° just nu, så det går inte att ställa ut den än. Det är inte min egen rosmarin utan en som jag har tagit hand om över vintern eftersom ägaren bor i varm lägenhet. Jag har granskat grenarna noga och – nej, gröna är de inte. Jag har å andra sidan inget minne av att de var gröna ens när växten var pigg och anlände till mig. Det är en ganska stor planta, ca 40 - 50 cm hög. Jag håller ut än ett tag och ser om den inte kan krya på sig.

det låter inte så bra om allt är brunt och prova klipp av en gren och se om dne är brun eller grön inuti
Lisbeth zon2
Min rosmarin har alltid dött på vintern.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lisbeth zon2 @ 21-02-2007, 11:12) *
Min rosmarin har alltid dött på vintern.

prova att plantera dom i skyddat söder läge i marken . täck marken väl om det går under -17c eller täck över med grön vinterväv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon