Full version: Perlit o värmekulit
Alba
Läser ofta om perlit och värmekulit i sammanhang om frösådder.
Kan någon förklara för mig fördelen med att använda dessa och hur man använder det.
kerstin z5-6
perlit , små vita korn , bryts inte ner , luftar såjord och gör den mindre kompakt och hård -kan användas i dålig såjord-typ så o kaktusjord:( -bra såjord-Hasselfors tex har redan perlit inblandad i jorden .

vermiculit -en lerhaltig kross som ibland rek ovanpå sådder-håller fukten bra men ger ofta mögel -
Använder bara perlit o grus till mina sådder

osaltat halkgrus" är perfekt i översta lagret smile.gif
kristerh
Jag brukar blanda ut jorden till mina fuchsior med perlit eller vermiculit, (beroende på vilken jag får tag på) när jag tar fram o planterar om på våren, fuchsior vill ju ha luftig lätt jord och då passar det perfekt med dem.
Alba
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-10-2006, 12:41)
perlit , små vita korn , bryts inte ner , luftar såjord och gör den mindre kompakt och hård -kan användas i dålig såjord-typ så o kaktusjord:( -bra såjord-Hasselfors tex har redan perlit inblandad i jorden .

vermiculit -en lerhaltig kross som ibland rek ovanpå sådder-håller fukten bra men ger ofta mögel -
Använder bara perlit o grus till mina sådder

osaltat halkgrus" är perfekt i översta lagret smile.gif

Osaltat halkgrus?
Jag behöver just nu bara en mindre mängd grus.

Hjälpen det att bara spola av gruset ?

wacko.gif wink.gif
Gåsis
Jag brukar köpa lite grövre akvariesand, det går inte så mycket för mig och den kostar ungefär en tia per kilo. Den är kanske lite för rund i kornen men funkar helt ok. Annars kan man skölja sand utifrån om man bara behöver lite och kan sopa ihop.

/Åsa
Alba
CITAT (Gåsis @ 08-11-2006, 12:27)
Jag brukar köpa lite grövre akvariesand, det går inte så mycket för mig och den kostar ungefär en tia per kilo. Den är kanske lite för rund i kornen men funkar helt ok. Annars kan man skölja sand utifrån om man bara behöver lite och kan sopa ihop.

/Åsa

Jag har också läst detta med att man inte kan använda sjösten som är för rund. Jag förstår inte - hur inverkar den ?
kerstin z5-6
Sjösten är både dyrt och otympligt och ofta för stora grus" blir blött o elände-osaltat halkgrus finns i färdiga 25kg påsar tex på lantmanna /granngården smile.gif

Tänk på att när du andvänder grus ovanpå sådder , blir gruset jordblandat vid utskolningen o svårt att återanvända tongue.gif
ewa zon 3
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-11-2006, 16:17)
finns i färdiga 25kg påsar tex på lantmanna /granngården smile.gif

Grus jag rusar nu men men vänta.... 25 kg ohmy.gif huvvaligen! Det får maken greja. (frågade om grus i småprat tidigare idag)

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon