|
Mia, zon 3
30-10-2006, 13:11
Hej på er!
Jag köpte chokladblommor när de var urbilliga (10:-/st!), och satte 3 tillsammans i en kruka på ca 30 cm diameter. Tanken var att jag skulle lyfta in krukan och övervintra inomhus. Men jag tänkte nog att det vore bra om det ovanjordiska fick vissna ned ordentligt först (bladverket är dessutom fullt med mjöldagg, så jag vill inte ta in allt det). Nu står de ute, och har fått lite frostknäpp hittills. Tänkte helt sonika klippa dem utmed jordytan och ställa ned i källaren (mörkt & svalt). Kan det vara ett bra sätt, tro? Är det någon som övervintrat chokladblommor, och i så fall hur?
Tackar på förhand!
Lady Hamilton
31-10-2006, 01:35
Jag har tidigare ställt samma fråga och fått till svar att jag skall behandla dem som "dahlia knölar" och att de är frostkänsliga. Så jag har grävt upp mina knölar o tagit bort all jord o förvarar de frostfritt
Eva i Höga
31-10-2006, 09:25
Hur ser en chokladblomma ut? Nån som har foto? Eva
Eva 33c
31-10-2006, 10:38
Jag har ingen bild på min egen men en google sökning på Cosmos atrosanguineus gav det här resultatet. Personligen var jag lite besviken på min (första gången jag hade den) då jag inte tyckte den doftade särskilt mycket choklad. Men fin är den, nu har jag ställt ner den i jordkällaren så får vi se hur det går.
Eva i Höga
31-10-2006, 10:58
Tack Eva för svar, roligt att äntligen få se hur en chokladblomma ser ut! En sån måste jag ju skaffa mig!
kristerh
31-10-2006, 12:57
Jag övervintrade mina för några år sedan men fick ingen blommning på dem året efter så jag gav upp, men det går utmärkt att förvara dem som dahlior.
fungerar bra inne i förrådet: ett fönster, +3 till + 8°.
smajlizz
31-10-2006, 19:34
Chokladblomma!? Vad är det för nån växt? Har aldrig hört talas om den? Låter iaf väldigt intressant! Var kan man få tag i såna?
Alexander-VG-zon3
31-10-2006, 19:40
CITAT (smajlizz @ 31-10-2006, 20:34) Chokladblomma!? Vad är det för nån växt? Har aldrig hört talas om den? Låter iaf väldigt intressant! Var kan man få tag i såna? dte är vad dte låter en brun vinröd blomma som luktar choklad . den finns att köpa blan sommarblommorna på sommaren . jag tror bladen är flikgiga och vin grön röda aktiga kolla på bilderna i andra inlägg
Alexander-VG-zon3
31-10-2006, 19:44
kom på tänka på en sak i osby säljs dom här som perenner och har själv läst att växxten klara -10c -14c . så då innebär dte att man kna ha den ute året om och hoopaps at dne komemr igen
Fast i dom länkar jag letat i nu står det tål ej frost. Det är nog säkrast att ta in den.
/Åsa
Eva i Skåne
31-10-2006, 21:19
CITAT (Eva 33c @ 31-10-2006, 11:38) Jag har ingen bild på min egen men en google sökning på Cosmos atrosanguineus gav det här resultatet. Personligen var jag lite besviken på min (första gången jag hade den) då jag inte tyckte den doftade särskilt mycket choklad. Men fin är den, nu har jag ställt ner den i jordkällaren så får vi se hur det går.  Besviken blev jag också. Köpte tre från Odla tidigt i somras eftersom jag läst en del om dom här på forumet, men jag tycker inte de växte snyggt, hängiga och ostabila och av mina tre blev det bara EN blomma och det var inte förrän i slutet av september. Men nu är det ju så att jag helst inte slänger något med liv i, så jag har tagit upp knölarna, som dahliorna, och hoppas att jag lyckas bättre nästa år, men annars.... får dom nog inte fler chanser
Alexander-VG-zon3
31-10-2006, 22:34
CITAT (Gåsis @ 31-10-2006, 21:00) Fast i dom länkar jag letat i nu står det tål ej frost. Det är nog säkrast att ta in den.
/Åsa va dom svenska eller eng . jag litar inte på vad doms venska sidorrna säger för vi är för fega här med växter
Lady Hamilton
01-11-2006, 08:16
 Vad olika det kan vara Jag köpte också från odla i våras och mina har växt och blommat för fullt. Visst har de lite "tanigt" växtsätt, men har man flera i hop så blev det riktigt bra Jag har tagit upp mina för att övervintra och hoppas på ny blomning nästa år.
Eva 33c
01-11-2006, 11:28
Doftade dina choklad Hamilton? Jag var också nöjd med utseendet, även om den fick lov att stödjas lite, men doften då? Jag var och luktade på min både i "regn och solsken" och kanske att den luktade liiite choklad ibland, fast om jag inte "letat" efter den doften är det osäkert om jag skulle tänkt på choklad... Kanske kan doften variera från individ till individ.
kristerh
01-11-2006, 11:57
CITAT (Eva 33c @ 01-11-2006, 12:28) Doftade dina choklad Hamilton? Jag var också nöjd med utseendet, även om den fick lov att stödjas lite, men doften då? Jag var och luktade på min både i "regn och solsken" och kanske att den luktade liiite choklad ibland, fast om jag inte "letat" efter den doften är det osäkert om jag skulle tänkt på choklad... Kanske kan doften variera från individ till individ.  De jag hade doftade starkt av cacao, ännu mer vid starkt solsken.
Lady Hamilton
01-11-2006, 21:50
CITAT (Eva 33c @ 01-11-2006, 12:28) .........Doftade dina choklad Hamilton? .............  Jajjamensan det gjorde de, i allafall i solsken vid regn var det inte lika mycket doft
Eva 33c
01-11-2006, 22:37
Då måste jag ha fått ett dåligt exemplar Vi får se om den tänker dofta nästa år....(om den nu överlever) Jag kanske ska skaffa en till och jämföra. Jag hade alla besökare under sommaren att lukta på den och frågade vad de tyckte att det var för doft. Men svaren var snarast "ingen alls", så det är nog inte min näsa som är fel i allafall.
Mia, zon 3
06-11-2006, 10:57
Tack för alla svar - jag testar som jag tänkt alltså, det verkar inte helt åt skogen. Vad gäller doften så har jag inte kännt så jättestark doft heller, men å andra sidan tycker jag att doften mest är en kuriosa på chokladblomman... tycker inte att den luktar särskilt gott... men smaken är som baken.
karlsdal
09-02-2008, 20:41
Någon här som har några fina, väldoftande exemplar och vill dela med sig av lökar eller frön??
Ameli
Jag har på försök en chokladblomma ute, bara för att se om det går. Krukan förvaras torrt och skyddat, men ute. Som lägst hitintills -7,6.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|