fruberglund
Står i senaste Allt om Trädgård att man kan så t.ex. stockrosor nu, stoppa i väldränerade plastkrukor och gräva ner ute på friland.

Jag har massor med Stockrosor jag har tänkt så på friland till våren men funderar nu på att göra så här.

Vad vinner jag på det? Kommer de blomma redan nästa år i så fall eller vad är vitsen med det? Tror ni det funkar att gräva ner i en pallkrage med jord i, kan även sätta lock på till våren så det blir ett kallväxthus om det behövs.

Har en rabatt bakom garaget (mot garageväggen), en smal historia som är torr på sommaren. Där har jag tänkt sätta Stockrosor hela vägen, har förstått att de gillar torka och lätt växer vid husväggar.

Nej, nu fick jag en ny tanke. Kan jag t.o.m. så dem direkt i den rabatten nu utan krukor? Varför krukor egentligen om jag ändå inte ska flytta dem sen.

Tja vad tror ni...allt för att spara plats inomhus till våren till allt annat man vill så smile.gif
kerstin z5-6
nej du vinner inte ett kronblad på det -stockros är varmgroende,blommar år två , gror i maj
hur du än gör
Däremot kan fåglar o möss förstöra sådder som sätts ut redan nu
Har man ont om plats kan frö ställas ut , trots att de eg inte behöver kyla -men då räcker det med att så dem o ställa ut i februari

Så i rabatt -det är för avancerat för mej , så det har jag prövat en gång o aldrig mer blink.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-10-2006, 14:36)
nej du vinner inte ett kronblad på det -stockros är varmgroende,blommar år två , gror i maj
hur du än gör
Däremot kan fåglar o möss förstöra sådder som sätts ut redan nu
Har man ont om plats kan frö ställas ut , trots att de eg inte behöver kyla -men då räcker det med att så dem o ställa ut i februari

Så i rabatt -det är för avancerat för mej , så det har jag prövat en gång o aldrig mer blink.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Hmmm, så här står det i tidningen:

"Så perenner och tvååringar, som fingerborgsblomma, anisisop, flox, akleja, lavendel, kryddtimjan, stockros m.fl., i väldränerade plastkrukor som grävs ner på friland. De stratifierade (köldbehandlade) fröna får god grobarhet till våren."

Så de har alltså fel i att stockros behöver stratifieras då...eller varför kommer de med såna tips om man inte vinner nåt på det?

Ja, jag litar på dig Kerstin, du brukar ha rätt i dessa frågor wub.gif Skippar detta och fixar lite annat istället...fast jag kanske ska göra ett par krukor bara för att testa biggrin.gif
kerstin z5-6
Nej inte stockrosor , men i kompotten från AoT fanns Akleja -behöver oftast kyla , Phlox-vissa arter , Lavendel -gror def. mycket bättre efter kyla ...

Så vill man, så visst kan men .. men man vinner inget -och hur rensar man i ett sådan rabatt , med miljoner pyttisar varav en tredjedel är maskros, våtarv och diverse andra barn ..som man inte vill ha där ...
men stockisarna blommar ändå inte samma sommar smile.gif
Kajsa i Arvika
Jag sådde fröer i vanliga plastkrukor och började sätta ut i oktober i fjol (höll andan ett tag när det var så varmt så jag trodde allt skulle börja gro med en gång!! laugh.gif ) Grävde inte ner dem alls utan de fick bara stå ett gäng krukor i en träram som jag snickrade ihop för att de inte skulle trilla omkull, sedan fick löven och snön falla som den ville. Det började faktiskt gro tidigare än jag var beredd på, redan i april tror jag det var. Hade dem på norrsidan så att det inte skulle bli för varmt för fort på våren. Sedan fick man passa dem med vatten så att de inte torkade ut och sedan skolade jag om som vanligt. Funkade jättebra och ska göra samma sak i år också...

Stockrosor har jag sått inne på våren. Ett par som jag sådde i våras hann faktiskt sätta knopp redan i sommar men de blommade aldrig riktigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon