Full version: s magnolia
pusillus
Plockade ngra fr p gatan som fallit ner frn ett magnoliatrd, skulle vilja s dessa men hittar ingen info.
Ngon skrev att man kunde s som roddisar: torvblandat,ljust,varmt, tidigt,stmmer det?
snlla hjlp

/pusillus
kerstin z5-6
Du ska pilla bort det rda skalet frst -kan sitta hrt -en kviv kan rispa upp en flik s det gr bra .-En del rek ven surbad i tex apelsinjuice innan en stund -har dock inte prvat det smile.gif
Tre mnader under 5 grader r behvligt fr att de ska gro -har du plats s o stll i kylskpet som har perfekt temp ...sedan tar du fram den i vrme o frhoppningsvis gror de
Vanlig sjord med perlit r utmkt smedium
ToT
skala noga och lgg i vermulit, frst varmt ngra dagar, sen kylen. kommer upp eftersom... rolleyes.gif

pusillus
Tack fr svar men ska jag s dem nu eller vnta till januari?
Plats i kylen finns biggrin.gif

//Pusillus
ToT
jag har nya frn i kylen redan. det r ju bara bra att de kommer ganska tidigt om man kan frse dem med ljus och sval uppvxt. de hinner ju vxa p sig lite bttre under frsta ret d och har strre mjligheter att fixa sin frsta vinter... om man inte slpar in dem den frsta vintern
krukan
Ett tips r att ven sandpappra sjlva fret lite, de r ju stenhrda. De sandpapprade frerna var de enda som grodde hos mig.
Ann i Gteborg
Hej

Jag plockade lite nedfallna frer p Gteborgs Botaniska idag.
Det blev japansk magnolia med hrliga rda frer och vad jag tror r Soulangiana-frer. Soulangiana-frerna sg ut som kikrter bde till frg och storlek och vissa hade brjat gro (det var fullt av dem under trdet) men vad jag sett hittills av Magnolia-fr s har alla varit ngon variant av klart lysande rda. Kanske kommer de inte frn Magnolian? Vet ngon?

Sen plockade jag "nsor" som fallit ned frn japanska lnnar.

Ss alla dessa p stt som beskrivits ovan?

Kan det funka att jag lgger dem i en kruka med sandldesand som jag grver ner under vintern eller blir det fr kallt?

Hlsn Ann
kerstin z5-6
Ja det kommer att funka smile.gif
pusillus
Och nu har de grott! Fyra stycken av tio hittils w00t.gif
mste tacka fr hjlpen thanks.gif

ska frska fixa bilder i albumet snart.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon