Plockade ngra fr p gatan som fallit ner frn ett magnoliatrd, skulle vilja s dessa men hittar ingen info. Ngon skrev att man kunde s som roddisar: torvblandat,ljust,varmt, tidigt,stmmer det? snlla hjlp
/pusillus
kerstin z5-6
30-10-2006, 14:16
Du ska pilla bort det rda skalet frst -kan sitta hrt -en kviv kan rispa upp en flik s det gr bra .-En del rek ven surbad i tex apelsinjuice innan en stund -har dock inte prvat det Tre mnader under 5 grader r behvligt fr att de ska gro -har du plats s o stll i kylskpet som har perfekt temp ...sedan tar du fram den i vrme o frhoppningsvis gror de Vanlig sjord med perlit r utmkt smedium
ToT
30-10-2006, 19:38
skala noga och lgg i vermulit, frst varmt ngra dagar, sen kylen. kommer upp eftersom...
pusillus
30-10-2006, 21:51
Tack fr svar men ska jag s dem nu eller vnta till januari? Plats i kylen finns
//Pusillus
ToT
30-10-2006, 22:17
jag har nya frn i kylen redan. det r ju bara bra att de kommer ganska tidigt om man kan frse dem med ljus och sval uppvxt. de hinner ju vxa p sig lite bttre under frsta ret d och har strre mjligheter att fixa sin frsta vinter... om man inte slpar in dem den frsta vintern
krukan
31-10-2006, 15:37
Ett tips r att ven sandpappra sjlva fret lite, de r ju stenhrda. De sandpapprade frerna var de enda som grodde hos mig.
Ann i Gteborg
05-11-2006, 22:45
Hej
Jag plockade lite nedfallna frer p Gteborgs Botaniska idag. Det blev japansk magnolia med hrliga rda frer och vad jag tror r Soulangiana-frer. Soulangiana-frerna sg ut som kikrter bde till frg och storlek och vissa hade brjat gro (det var fullt av dem under trdet) men vad jag sett hittills av Magnolia-fr s har alla varit ngon variant av klart lysande rda. Kanske kommer de inte frn Magnolian? Vet ngon?
Sen plockade jag "nsor" som fallit ned frn japanska lnnar.
Ss alla dessa p stt som beskrivits ovan?
Kan det funka att jag lgger dem i en kruka med sandldesand som jag grver ner under vintern eller blir det fr kallt?
Hlsn Ann
kerstin z5-6
05-11-2006, 22:48
Ja det kommer att funka
pusillus
04-03-2007, 11:05
Och nu har de grott! Fyra stycken av tio hittils mste tacka fr hjlpen