Tekla76
hej på er alla trädgårdsintresserade smile.gif
Jag är som sagt nybörjare både på detta forum och i min trädgård (har haft denna stora i två år och innan dess en liiiten i tre år, så jag kanske har avancerat ett snäpp). På detta forum har jag läst från och till i flera år och fått massor av tips, så jag ska bidra om jag kan, annars fortsätter jag i periferin.

Nu är det dags att försöka planera hur vår trädgård ska se ut, s att jag har något att gå efter i vår när jorden går att gräva i igen (det går visserligen fortfarande att gräva).

Vi har en 20-år gammal trädgård med gräsmatta på. Jag har börjat vid entren och anlägga en rabatt och påbörjat en slänt bakom huset. I höst blev det också två träd, ett aroma och ett med någort körsbär (minns inte vilken sort, ska bli biggaråliknande iallafall).

Vi ses! biggrin.gif
RibesRubusVitis
Hej och välkommen,
och grattis till den stora trädgården som jag avundas dig. Jag ber att få varmt rekommendera plantering av Ribes, Rubus och Vitis, dvs. vinbär och krusbär, hallon och björnbär, samt givetvis vindruvor. Alla fungerar i zon 3.
kerstin z5-6
Välkommen !! laugh.gif
Ophelia
Glöm inte plommon och minikiwi. Kanske persika och varför inte Mullebär wub.gif wub.gif
Irene_L
Välkommen hit!!!
rolleyes.gif
mvh
Irene
Betty
Välkommen! smile.gif
Tekla76
Tack för välkomnandet! laugh.gif

Läste nu i en annan tråd att ni fortfarande gräver och plnterar, det kanske inte är försent iallafal då. Jag trodde att växterna kanske skulle behöva rota sig ordentligt innan vintern.

Tack också för flera bra tips!
Herbert Arvidsson
Hej Tekla, Har du inte fått snö idag, den har nått oss också här på Västkusten och det blåser rätt så bra nu vid middagstid. Vi är tacksamma att vi inte bor norröver, där snöproblemen är åtskilligt större. Annars har det varit mest bra höstväder och ca 10-12+ på dagarna. Du får kanske ledigt med grävningen och kan fortsätta när våren kommer, men det går ju bra att se fram mot nästa säsong och planera.Till dess kan vi ju studera Odla nu:s alla olika tips och råd Hälsningar Ingeborg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon