Full version: Elefantgräs
ÅsaF
Hej!
Jag undrar om det är någon som haft Elefantgräs i trädgården? Klarar de zon 4-5 och är de svårskötta? Jag såg många trädgårdar i Danmark som hade sånt gräs och tyckte de såg väldigt ståtliga och fina ut.

/Åsa med trädgård under uppbyggnad rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Miscanthus sinensis ´Giganteus` brukar ofta kallas elefantgräs men den heter egentligen elefantmiskantus. Fungerar bra här i zon 2 även om sorken åt upp 99% av rötterna iår, de pinnar jag hittade som hade små skott verkar dock ta sig. Tror den brukar anges som härdig till zon 2-3, men det kanske kan vara värt ett försök ibland lyckas man ju med icke härdiga växter i norra sverige tack vare snön. Det som är viktigt när man odlar gräs är att de inte klipps ned på hösten utan man måste vänta till våren + man måste ha tålamod på våren gräsen grönskar mycket sent.

Det finns fler grässorter som ev. kan klara zon 4-5 så man måste inte hålla sig till elefantgräset.
ÅsaF
Hej Åsa! (trevligt namn förresten) biggrin.gif

Man kanske skulle göra ett försök med elefantgräs då, man vet ju aldrig. Kanske funkar om man täcker över den med säckväv på vintern och låter bli att klippa ned den på hösten. smile.gif

Vi har bl a randgräs sen tidigare och det verkar härdigt och bra. Växer så det knakar. Växer nästan lite för bra...

/Åsa den gräsälskande dalmasen
Lars
Jag lyckades tyvärr inte med elefantgräs i zon 4-5, men jag tycker absolut att du ska testa - det ska jag - skam den som ger sig!! Man får testa på lite olika platser, och som du säger kanske täcka det också. Har för mej att det är ganska lätt att fröföröka, vilket kan vara bra om man är lite osäker på härdigheten. Då känns det inte lika farligt om det dör som om man har köpt ett dyrt gräs.

Lycka till hälsar Lars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon