Full version: Vad kan man ympa?
Tobb
Jag blev nyfiken på ympning när jag fick se andra tråden här om ympning.
Och letade lite kort på nätet, hittade lite om pomater. Och någon skrev om tomater på tobac, vet dock inte om det bara var ungdommar som hoppades? Men såg en länkt om att ympa tomat på spikklubba och då fick man giftiga tomater.

Men det jag blev nyfiken på är var gränsen går för hur skilda saker man kan ympa? Så impa laugh.gif på mig och berätta era kunskaper wub.gif
Vilken växt har det bästa rotsystemet och så vidare.
RibesRubusVitis
Även Lotte Möller skriver i ”Trädgårdens natur” om pomater, eller tomatis, som ju inte är så märkliga egentligen – potatis nertill och den nära släktingen tomat upptill. Båda kan tydligen infekteras av tobaksmosaikvirus; åtminstone en koppling till tobak.
Päron på rönn eller kvitten är väl annars det mest originella jag kan komma på. Päron lär också kunna ympas på äpple, men de brukar dö efter några år.
Tobb
Men var går gränsen för typ tomat och andra grönsaker?
Typ till maskros? Kankse att ta i men jag vet ju inte hur det ligger till? rolleyes.gif

Eller får det att ympa samma sort på samma sort, som tex ympar in en tomat på en tomat, eller liknande?
RibesRubusVitis
Jag lär nog inte impa på någon; tre gånger har jag försökt ympa, men misslyckats varje gång. Fast det gällde nya plommonsorter på plommon, och sötkörsbär på surkörsbär. Då visste jag inte att just plommon och körsbär är svårast av alla.
Tomat på maskros lär förmodligen aldrig gå, men osvuret är bäst. De genetiska gränserna kan säkert utsträckas om någon gitter kosta på samma forskarmöda som gett resultat när det gäller t ex att undvika avstötning efter transplantation av människohjärtan och liknande. Om det gick att tjäna pengar på sådan forskning, vill säga.
Ympning på samma sort sker ju regelbundet med våra vanliga fruktträd, eller med rosor och vinrankor. Det är bara inte exakt samma genetiska individ, eller klon. Men det är alltså samma typer som också kunde korsas med sexuell förökning. Vissa typer ger bäst rot och andra ger bäst frukt eller blomma. På vinrankor gäller det att undvika sjukdomar eller skadedjur som drabbar de bästa sorternas rötter; då lånar man rötter från andra sorter som är resistenta, men ger sämre frukt.
KURT
Det brukar sällan vara meningsfullt att ympa på andra arter. Visst går det t ex att ympa äpple på rönn eller på päron. Men i längden ger det inte bättre träd, de bruka istället växa sämre.
Tobb
Men om stam och ymp är av samma sort så är det enklare, typ om man ympar potatis på potatis och tomat på dito?
Jag är mest nyfiken om det går, för till våren kommer jag att testa att ympa lite olika saker smile.gif Och får se hur det går då rolleyes.gif
Karrolina
Jag läste en gång i en gammal trädgårdsbok att det skulle gå utmärkt att ympa päron på oxel. Eftersom dom är släkt. Det är nog det det hänger på tror jag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon