Full version: Svavel?
Christoffer
Jag undrar... om man har svavelpulver och har problem med växtohyra,
hur mycket svavel ska man hälla i, och hur utspätt i vatten?
Gurkan
Hur har du tänkt använda svavlet och mot vad ??

Vanligt svavel (fint gulaktigt pulver, kallas svavelblomma ibland) är väl inte speciellt aktivt mot nåt och inte heller vattenlösligt.

När man använder svavel som decinfinceringsmedel är det SO2 man vill åt, svaveldioxid. Det användes som lusmedel förr i tiden, då bränner man svavel och förbränningsgaserna innehåller svaveldioxid som är mycket giftigt. Har även sett anordningar i gamla växthus där man lägger svavel på en värmelampa för att skapa SO2 genom oxidation med luftens syre.

Mot mjöldagg i vinodlingar använder man sk. Bordeauxvätska som består kopparsulfat och kalk. Svavlet i lösningen är aktivt mot svamporganismer.

När man brygger vin tillsätter man för det mesta vinsvavla, Kaliumdisulfit E224, som också avger SO2, i kontakt med vatten.

*hembryggare och hobbypyrotekniker spekulerar ...*
Christoffer
Aha, då är Kaliumdisulfit ett bättre alternativ då, fast det kanske inte hjälper det heller. Det är mot svarta prickar på bladen och ibland små vita prickar också, som sitter ojämnt. Det kan inte vara mjöldagg och inget rör sig på bladen. Har fortfarande inte kunnat identifiera vad det kan vara för något.
Christoffer
Det ska ju finnas bla lite svavel i tändstickorna som vissa brukar stoppa i krukorna, men är det som ett sulfat i de?
Christoffer
Jag har en påse rent svavel och funderar på om man kanske ska tända ytterst lite av det och sätta plastpåse över växten, så att röken kan samlas en stund inne i "tältet"? Det kanske får bort en del ohyra?
Vet inte annars vad jag ska ha svavlet till.
win
Hej
Luktar svavlingen av ett växthus mycket utanför, tänker på grannarna som kanske sitter och äter/grillar ca 20 m ifrån?
Hur mycket svavel skall jag ha i ett 7 m2 växthus?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon