adamos
Är det dumt att köpa en tvättmaskin som tar 4,5 kg tvätt? (Ensamhusåll 2 v./mån.övr. 2 pers.) De flesta tar 6 kg men den här får jag till bra pris, någon som har synpunkter?

Tvättmaskin TF1020E Elektro Helios
Energieffektivitetsklass: A
Tvätteffekt: A
Centrifugeringseffekt: C
Centrifugeringshastighet: 1000 varv/min
Kapacitet (bomull): 4.5 kg
EKO-ventil
Fuzzy Logic mängdavkänning
Extra sköljning
Yttermått H / B / D: 850 / 600 / 600 mm
Bee
Den maskinen klarar du dig med långt. Möjligen hade du kanske velat ha lite bättre centrifugering. Jeans torkar fortare om dom är bättre "urvridna" än på 1000 varv.
Inga från Närke
Vi är 2 personer och jag har inte större. Beror ju på förståss hur ofta du måste tvätta. Du får ju i en omgång med lakan för 2 personer och kanske några underkläder i en maskin.
Finns det så att du kan välja om du bara tvättar några få plagg ibland för det är bra då sparar man ju lite energi om du inte kan fylla den helt ibland.
Köper du en större så är det tycker jag ännu viktigare att den finns om du ibland är tvätt för 1 person och ibland för 2 personer.
Sedan tycker jag det är lite avgörande hur du kan torka dina kläder. Är maskinen för stor så kanske du inte har plats att hänga upp i alla fall inomhus.
Gossen Ruda
Instämmer. Större maskin än man har användning för betyder bara högre inköpspris, högre energiförbrukning och större tvättmedelsåtgång.
Betty
Jag är säker på att du kommer att klara dig bra med en 4,5 kg's maskin. Vi hade inte större maskin än så ens när barnen fortfarande bodde hemma. Och nu när vi bara är två så räcker den till alldeles utmärkt.
Ser att maskinen du har på G har ett program för extrasköljning, det tycker jag låter bra för de flesta nya maskiner tvättar bra men sköljer sämre, ibland rent av dåligt.
I senaste nummret av
Råd och Rön skrivs en del om tvättmaskiner.
kristerh
Jag har faktiskt skaffat en 7 kilos maskin med 1400 varvs centrifugering fast jag bor själv wink.gif det finns en knapp på maskinen som jag trycker på om jag har liten tvättmängd, då drar den mindre ström o vatten än om jag skulle utnyttja alla 7kg,
jag skaffade den pga att ibland har man behov av att tvätta större saker som mattor överkast mm det är inte så kul att lämna in till kemtvätt då man behöver tvätta dessa saker, dessutom tjänar jag snabbt in de få kronorna som maskinen kostade mer än en "vanlig" maskin,
dessutom tycker jag det är enormt bra med högre centrifugering än vanliga 1000 varv eftersom tvätten nästan är torr när den centrifugerats i 1400 varv.
Givetvis är maskinen a klassad.
evarina
Jag skulle definitivt skaffa en med högre centrifugvarvtal (minst 1200). Men storleken tror jag är tillräcklig.
Bettson
CITAT (kristerh @ 31-10-2006, 13:24)
Jag har faktiskt skaffat en 7 kilos maskin med 1400 varvs centrifugering fast jag bor själv wink.gif det finns en knapp på maskinen som jag trycker på om jag har liten tvättmängd, då drar den mindre ström o vatten än om jag skulle utnyttja alla 7kg,
jag skaffade den pga att ibland har man behov av att tvätta större saker som mattor överkast mm det är inte så kul att lämna in till kemtvätt då man behöver tvätta dessa saker, dessutom tjänar jag snabbt in de få kronorna som maskinen kostade mer än en "vanlig" maskin,
dessutom tycker jag det är enormt bra med högre centrifugering än vanliga 1000 varv eftersom tvätten nästan är torr när den centrifugerats i 1400 varv.
Givetvis är maskinen a klassad.

Har du köpt den på ELON, låter precis som om det vore min maskin.
adamos
Tack för alla synpunkter, jag köper den i morgon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon