Full version: lavendelplantor
buffy
Sådde lavendel i somras och har nu ca 10 små plantor, 7-8 cm höga (eller långa, snarare, eftersom de inte växer upprätt!). De står utomhus i sin sålåda fortfarande. Hur skall jag göra för att övervintra dem? Skall jag plantera om dem i varsin kruka som jag gräver ner, eller plantera dem rätt ner i jorden bara?
ewa zon 3
Hade också en massa små lavendel, självsådda, nu i höst. Planterade dem direkt i jorden på en väldränerad solig plats. Grus i jorden är bra om dräneringen är dålig.

/Ewa
Jonas70
Jag sådde oxå lavendel i somras, men jag planterade ut den på plats för någon månad sedan och nu ser den faktiskt jättefin ut. Visst är det väldigt små plantor, men till våren sätter de säkert igång att växa ordentligt.

Men när det gäller dina små plantor vet jag inte riktigt. Jag hade nog försökt övervintra dem som de står just nu, men i ett frostfritt utrymme någonstans.
buffy
Tack!

Jag har inte tillgång till något frostfritt utrymme som samtidigt är ljust, förutom min lägenhet. Av tidigare inlägg här har jag förstått att inomhusklimat är döden för lavendel, så eftersom jag bor i zon 1, provar jag väl med att plantera de små liven utomhus och täcker dem med granris senare i vinter.
josohl
När jag sådde lavendel för 2 år sen på våren satte jag ut plantorna på hösten samma år och de klarade sig fint, bara nån enstaka dog. Nu är plantorna jättestora och fantastiska, har blommat från juni till oktober i år, så du har nåt att se fram emot!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon