Full version: Granatäpple "Nana"
Tsambiko
Hejsan alla, hoppas ni kan hjälpa mig. Jag har försökt att söka tidigare inlägg, men det fungerar inte idag.

I somras fick jag ett minigranatäppleväxt "Nana" , jättefin, hur mycket knoppar som helst. Den har stått på balkongen hela tiden och mått jättebra. Den har till och med en frukt.
Men eftersom temperaturen har börjat krypa ner en del så har den fått flytta inomhus. Och då har den genast börjat få gula blad och tappar ganska mycket.

Jag vet att de vill stå svalt under vintern, men eftersom jag bor i lägenhet
så har jag inte den möjligheten.
Någon som har något tips hur jag ska kunna få den att överleva vintern?
Har blivit "fäst" vid denna planta, speciellt nu eftersom den bär frukt.

Alla tips mottages tacksamt rolleyes.gif Mvh Lena
oliv
Jag har mitt granatäppleträd inne i vardagsrummet under vintern. Förra året utan extra belysning, bara vid fönstret. I år ska det få extra ljus med lysrör, men det gick bra även förra året. Inte så känsligt hos mig.
Mitt träd (ca 60 cm) har stått ute hela sommaren och blommat, men sedan tappat alla blommor (har inte givit några frukter). unsure.gif
Jag ska även testa plantera en stickling och lämna ute under vintern (här i Skåne)... sleep.gif
Alexander-VG-zon3
dom ska klara sig ute i zon 1-2med skydd jag har 3små ute av äkta granatäpple som jga ska försöka . dom kommer då från rötterna eller om man lyckas få ovandelen kvar

då växten är lövfällande så är den nästan tvunget att ha kallt +5c +10c .

ha den ute så länge dte går ta in den vid -5c . sen sätter du den i fönstert eller i kylen om du har plats dte bårde med gå ???

men prova sätt dne i fönstert å ha fönstert öppet om dte går att ordna . bara dte inte går under -5c . bygg annars en låda som du ha folie vid då bler det svalre i lådan vid fönstert ingen lådväg mot dte som är mot fönstert
Tsambiko
Tack för tipsen, håll tummarna för att den överlever.....

Mvh Lena wub.gif
Mia, zon 3
Mina granatäpplen bär sig åt som alla lövfällande buskar - alltså fäller bladen när det börjar bli kallt, och får nya när ljuset börjar återvända. (De står ute så länge det är frostfritt, resten av året på frostfri glasveranda.) Tror inte att du behöver oroa dig alls, men det kan vara lite trixigt med vattningen när de ändrar bladmassa så hastigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon