|
Bettson
31-10-2006, 16:37
I en annan tråd så sas det att ifall man inte hade gjordat uttag så ökade strålningen från datorerna.
Likaså var sladdlös telefon rena kärnkraftverket nästan.
Men nu undrar jag, vad är det som strålar egentligen. Burken skärmen, trådlöst internet osv.
För vet man vilken komponent som strålar mest så kan man kanske ställa den i ett annat rum.
Och vilka skydd finns det som är dokumenterade av någon annan än säljaren.
Strålningen kommer från flera håll: elektricitet, magnetfält och så den fina kombinationen elektromagnetism. Det finns både låg- och högfrekvent strålning. En djungel är vad det är och svaret är att det är hur svårt som helst att skydda sig helt och hållet. Jag tror inte man kan det i vårt moderna samhälle där det mesta drivs och består av el och elektronik.
En av Sveriges bästa experter i ämnet är Yngve Hamnerius på Chalmers. Sök på Google så hittar du en del av hans alster. Jag har varit på ett par av hans föredrag för några år sen och sen dess är jag i alla fall medveten om riskerna. Man bör tex inte bygga sommarstuga alldeles intill högspänningsledningar (jag har sett exempel på sånt).
Men man skall ju inte heller behöva bosätta sig i en koja i skogen. Låt sunt förnuft råda. Ingen dator i sovrummet tex. Heller inte tv:n nära sängen. Och sprötantenn på bilen är bra om än inte så vackert.
Den här bilden från SSI tyckte jag var intressant. Så här står att läsa på sidan . "Den stråldos som människor i Sverige normalt utsätts för per person och år, är i genomsnitt ca 4 mSv och kommer från de olika källor cirkeldiagrammet visar." Vad är strålning.
gammelnalle
31-10-2006, 19:16
ssi skriver ÄVEN: CITAT Det finns idag misstankar om att svaga magnetfält under lång tid kan innebära hälsorisker, men vi är långt ifrån säkra. http://www.ssi.se/ickejoniserande_stralnin...falt/Index.htmloch tydligen har mn tappat bort Tesla och V/m som är den elektromagnetiska stålning från våra vanliga nätdrivna apparater .... Elektriska fält (mäts i V/m) skapas av spänningar (Volt) eller rättare sagt spänningsskillnader. medan Magnetfält skapas av strömmar (Ampere) och mäts i Tesla. många forskare TROR att det är kombinationen av dessa fält i kombination med det "flimmer" som dator och teve-skärmen ger, ger upphov till el-överkänslighet. En vanlig dator bör ALLTID anslutas till ett jordat uttag. Inte bara för strålningens skull. http://www.elsakerhetsverket.se/arkiv/vanl...f280005464.htmlMEN dra inte in en jordad sladd till ett rum som inte är jordat. Då är risken att bli skadad (få ström i sig) av (trasig) den gamla elinstallationen. Har man inte jordat blir det förmodligen billigare att köpa en lap-top än att dra om ALL el i det rummet..... (det räcker alltså INTE med att jorda vägguttagen- lamputtag och ev elradiatorer måste även jordas) b
Bilden som Askar visar representerar nog (har inte kollat källan) det som kallas för radioaktiv strålning, det som också kallas joniserande strålning.
Den elektromagnetiska strålningen däremot uppkommer från alla typer av elektriska apparater och speciellt såna som sänder ut nåt ... typ mobiltelefoner, trådlöst internet, trådlösa telefoner men också saker som högspänningsledare (kraftledningar), gamla datorskärmar och elektriska apparater.
Vad som är skadligt eller inte skadligt får nog framtiden utvisa. Många laboratoriestudier visar ju på att elektromagnetiska fält kan ge upphov till olika cellförändringar men hur det påverkar i verkliga livet får vi nog vänta och se.
Härom veckan kom det upp en tråd här i småprat som handlade om trådlösa telefoner och många påstod sig känna att man blev varm i örat osv. av att tala länge i den och det kanske kan vara en indikation på att det finns nån slags påverkan iaf.
Sommartorparn
31-10-2006, 22:15
CITAT (gammelnalle @ 31-10-2006, 20:16) MEN dra inte in en jordad sladd till ett rum som inte är jordat. Då är risken att bli skadad (få ström i sig) av (trasig) den gamla elinstallationen. Vaddå jordat rum? Begriper inte  Det är väl kontakter som jordas, inte rum? Om man har ett ut med bara en enda jordad kontakt i hela huset. Kan man inte ha dator då över huvudtaget. Varför?
gammelnalle
01-11-2006, 07:06
CITAT (Sommartorparn @ 31-10-2006, 23:15) CITAT (gammelnalle @ 31-10-2006, 20:16) MEN dra inte in en jordad sladd till ett rum som inte är jordat. Då är risken att bli skadad (få ström i sig) av (trasig) den gamla elinstallationen. Vaddå jordat rum? Begriper inte  Det är väl kontakter som jordas, inte rum? Om man har ett ut med bara en enda jordad kontakt i hela huset. Kan man inte ha dator då över huvudtaget. Varför? Fölåt mitt slarviga uttryck... givetvis har du rätt...det är bara det att vi elektriker slarvigt uttrycker det så.. om "rummet är jordat" så menar vi att alla uttag är jordade... sen förstår jag inte din fråga. Givetvis kan du ha dator. Har du en stationär dator i ett "ojordat rum" kopplat till ett ojordat väggutag så är risken för elchock VID FEL!! minimal, men drar du in en skarvsladd med jord så har du skapat ett "jordplan" där det VID FEL kan bli en elchock (ström genom kroppen). Nackdelen med ojordat är att det elektriska (och i viss mån även magnetiska) fältet INTE REDUCERAS lika mycket som om du har dator och skärm jordad. b
Gossen Ruda
01-11-2006, 07:54
Tågen är värre. Sydsvenskan
*Stintan*
01-11-2006, 08:44
Då kan det väl inte hända något . Så har jag iaf ofta.
CITAT (gammelnalle @ 01-11-2006, 08:06) Har du en stationär dator i ett "ojordat rum" kopplat till ett ojordat väggutag så är risken för elchock VID FEL!! minimal, men drar du in en skarvsladd med jord så har du skapat ett "jordplan" där det VID FEL kan bli en elchock (ström genom kroppen). Nackdelen med ojordat är att det elektriska (och i viss mån även magnetiska) fältet INTE REDUCERAS lika mycket som om du har dator och skärm jordad.
b ---kopplat till ett ojordat väggutag så är risken för elchock VID FEL!! minimal, men drar du in en skarvsladd med jord så har du skapat ett "jordplan" där det VID FEL kan bli en elchock (ström genom kroppen)Svarar inte Björn på det redan här...?
CITAT (Berith @ 01-11-2006, 08:52) CITAT (gammelnalle @ 01-11-2006, 08:06) Har du en stationär dator i ett "ojordat rum" kopplat till ett ojordat väggutag så är risken för elchock VID FEL!! minimal, men drar du in en skarvsladd med jord så har du skapat ett "jordplan" där det VID FEL kan bli en elchock (ström genom kroppen). Nackdelen med ojordat är att det elektriska (och i viss mån även magnetiska) fältet INTE REDUCERAS lika mycket som om du har dator och skärm jordad.
b ---kopplat till ett ojordat väggutag så är risken för elchock VID FEL!! minimal, men drar du in en skarvsladd med jord så har du skapat ett "jordplan" där det VID FEL kan bli en elchock (ström genom kroppen)Svarar inte Björn på det redan här...? Om du avser frågan jag svarade på... så handlar det om två olika saker. Stintan undrade vad som händer om man en jordad skarvsladd i ett ojordat vägguttag. Det hävdar jag är absolut ofarligt. Frågade maken som ockaå har en del kunskap inom EL och han säger samma.
Du är rolig du Agneta. Visst frågar Stintan om jordad skarvsladd i ett ojordat uttag. Och Björn säger att jordad skarvsladd i ett ojordat uttag är farligt.
CITAT (Berith @ 01-11-2006, 09:03) Du är rolig du Agneta. Visst frågar Stintan om jordad skarvsladd i ett ojordat uttag. Och Björn säger att jordad skarvsladd i ett ojordat uttag är farligt. Nej... Björn pratar om jordad skarvsladd som man drar från jordat uttag till datorn som står i ojordat rumDu kan inte skapa ett "jordplan" från ojordat uttag. Berith... jag är "fritidselektriker"
Inga från Närke
01-11-2006, 09:10
CITAT (askar @ 01-11-2006, 08:56) CITAT (Berith @ 01-11-2006, 08:52) CITAT (gammelnalle @ 01-11-2006, 08:06) Har du en stationär dator i ett "ojordat rum" kopplat till ett ojordat väggutag så är risken för elchock VID FEL!! minimal, men drar du in en skarvsladd med jord så har du skapat ett "jordplan" där det VID FEL kan bli en elchock (ström genom kroppen). Nackdelen med ojordat är att det elektriska (och i viss mån även magnetiska) fältet INTE REDUCERAS lika mycket som om du har dator och skärm jordad.
b ---kopplat till ett ojordat väggutag så är risken för elchock VID FEL!! minimal, men drar du in en skarvsladd med jord så har du skapat ett "jordplan" där det VID FEL kan bli en elchock (ström genom kroppen)Svarar inte Björn på det redan här...? Om du avser frågan jag svarade på... så handlar det om två olika saker. Stintan undrade vad som händer om man en jordad skarvsladd i ett ojordat vägguttag. Det hävdar jag är absolut ofarligt. Frågade maken som ockaå har en del kunskap inom EL och han säger samma. Man kan väl inte stoppa in en jordad kontakt i ett ojordat uttag för stickproppen passar inte, men tvärt om kan man göra eller är jag helt ute och cyklar?
CITAT (Inga från Närke @ 01-11-2006, 09:10) Man kan väl inte stoppa in en jordad kontakt i ett ojordat uttag för stickproppen passar inte, men tvärt om kan man göra eller är jag helt ute och cyklar? Jag testade precis... det går hur bra som helst.  Däremot går inte ojordade av den gamla runda modellen i jordade uttag.
*Stintan*
01-11-2006, 13:37
Jo jag menar precis som Askar säger, jag har datorn i ett rum som saknar jordade uttag men har en jordad skarvsladd med flera uttag och knapp för avstängning. Tror Gammelnalle menade att man inte ska dra en skarvslad från ett jordat uttag i köket t.ex och in i vardagsrummet. Rätta mej om jag har fel
*Stintan*
01-11-2006, 13:41
CITAT (Inga från Närke @ 01-11-2006, 10:10) Man kan väl inte stoppa in en jordad kontakt i ett ojordat uttag för stickproppen passar inte, men tvärt om kan man göra eller är jag helt ute och cyklar? Inga hoppa genast av cykeln  Precis tvärtom är det. Den platta europakontakten går dock att sätta i jordat uttag
CITAT (Stintan43 @ 01-11-2006, 13:37) Jo jag menar precis som Askar säger, jag har datorn i ett rum som saknar jordade uttag men har en jordad skarvsladd med flera uttag och knapp för avstängning. Tror Gammelnalle menade att man inte ska dra en skarvslad från ett jordat uttag i köket t.ex och in i vardagsrummet. Rätta mej om jag har fel  Du har alldeles rätt.
gammelnalle
01-11-2006, 13:56
CITAT (Stintan43 @ 01-11-2006, 14:37) Jo jag menar precis som Askar säger, jag har datorn i ett rum som saknar jordade uttag men har en jordad skarvsladd med flera uttag och knapp för avstängning. Tror Gammelnalle menade att man inte ska dra en skarvslad från ett jordat uttag i köket t.ex och in i vardagsrummet. Rätta mej om jag har fel  Lyssna på Agneta!! Du har så rätt så!! och rätt med den platta europakontakten... men en sådan apparat vare sig kan eller får jordas (dubbelisolerad eller två kvadrateri varandra ) b
kristerh
01-11-2006, 14:05
Visste ni att en av de största strålarna i hushållet är klockradion
gammelnalle
01-11-2006, 14:59
CITAT (kristerh @ 01-11-2006, 15:05) Visste ni att en av de största strålarna i hushållet är klockradion nja.... är det inte så att anledningen till att de av vissa anses "farliga" är att de används så NÄRA huvudet?? Och under lååång tid (1/3 av ditt vuxna liv) En klockradio drar förhållande vis lite ström och alstrar därför LITE magnetism och inga höga spänningar som skapar några större elektriska fält. Magnetfältet avtar väldigt fort med avståndet.. b
kristerh
01-11-2006, 15:51
CITAT (gammelnalle @ 01-11-2006, 15:59) CITAT (kristerh @ 01-11-2006, 15:05) Visste ni att en av de största strålarna i hushållet är klockradion nja.... är det inte så att anledningen till att de av vissa anses "farliga" är att de används så NÄRA huvudet?? Och under lååång tid (1/3 av ditt vuxna liv) En klockradio drar förhållande vis lite ström och alstrar därför LITE magnetism och inga höga spänningar som skapar några större elektriska fält. Magnetfältet avtar väldigt fort med avståndet.. b Det fick jag höra på en kurs jag var på via facket, de hade kallat in någon expert som jag tror var ifrån strålskyddsinstitutet efter det har jag min klockradio på andra sidan rummet
Sommartorparn
01-11-2006, 20:43
CITAT (gammelnalle @ 01-11-2006, 08:06) Har du en stationär dator i ett "ojordat rum" kopplat till ett ojordat väggutag så är risken för elchock VID FEL!! minimal, men drar du in en skarvsladd med jord så har du skapat ett "jordplan" där det VID FEL kan bli en elchock (ström genom kroppen). Nackdelen med ojordat är att det elektriska (och i viss mån även magnetiska) fältet INTE REDUCERAS lika mycket som om du har dator och skärm jordad.
b Om jag har datorn i ett rum utan jordad kontakt och kopplar den via skarvsladd till en jordad kontakt i ett annat rum, är det farligt menar du? Jag förstår bara inte hur o varför?  Och vad är ett "jordplan"? Är det någon skillnad om det inte är dörr mellan rummen? Min far har haft sin dator kopplad på det viset i 15 år och han har alltid varit väldigt noga med att den ska vara kopplad till jordat urtag............. så sladden går tvärs genom hela huset. Sedan tänker jag på att jag ofta brukar arbeta utomhus med datorn kopplad via sladdvindan till jordat urtag. Är det också farligt? Och så tänker jag på alla elmaskiner man släpar ut i trädgården ..... Är det också farligt?
Inte gammelnalle, men jag svarar ändå... Läs HÄRHur jag kan undvika elolyckor utomhus?
Gossen Ruda
01-11-2006, 21:16
Det där med att alltid ansluta utomhusredskap till jordat uttag är väl bra i och för sig men behövligt är det inte. Faktum är att så gott som alla moderna elapparater är dubbelisolerade och saknar jordning. Jag har kollat elmotorsågen, eltrimmern, borrmaskinen, cirkelsågen, gräsklipparen, vertikalskäraren, mossrivarenn och andra prylar. Den enda som har jordning är betongblandaren.
CITAT (Gossen Ruda @ 01-11-2006, 21:16) Det där med att alltid ansluta utomhusredskap till jordat uttag är väl bra i och för sig men behövligt är det inte. Faktum är att så gott som alla moderna elapparater är dubbelisolerade och saknar jordning. Jag har kollat elmotorsågen, eltrimmern, borrmaskinen, cirkelsågen, gräsklipparen, vertikalskäraren, mossrivarenn och andra prylar. Den enda som har jordning är betongblandaren. När vi köpte trimmern så visste vi inte hur man skulle göra ang jordat eller inte. Gammelnalle sa då precis som du.. att dubbelisolerade redskap inte behövde jordat uttag. Vi hade redan köpt jordfelsbrytare och extralång jordad skarvsladd... tänkte ta el från jordat uttag i köket. Man lär sig om ett o annat här på Odla.
Gossen Ruda
01-11-2006, 21:29
Jordfelsbrytare är ändå inte fel eftersom den skyddar om sladden skulle bli skadad.
CITAT (Gossen Ruda @ 01-11-2006, 21:29) Jordfelsbrytare är ändå inte fel eftersom den skyddar om sladden skulle bli skadad. OK, det ska jag komma ihåg fast jag brukar gå och hålla i sladden när guben trimmar. Litar inte på att han har koll på den.
Sommartorparn
01-11-2006, 21:41
CITAT (askar @ 01-11-2006, 21:58) Inte gammelnalle, men jag svarar ändå... Läs HÄRHur jag kan undvika elolyckor utomhus?Tack för länkarna, jag blir allt mera konfunderad. Begriper ingenting.... Läser på elsäkerhetens hemsida att: "På grund av olycksrisken är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. " Jamän det är ju helt orealistiskt! I äldre hus finns det kanske ett eller ett par jordade urtag. I hela huset! Ofta i samma rum som ojordade urtag. Installerade en gång i tiden av en elektriker. Hur har detta kunnat bli farligt helt plötsligt nu när det har varit OK i decennier?
CITAT (Sommartorparn @ 01-11-2006, 21:41) CITAT (askar @ 01-11-2006, 21:58) Inte gammelnalle, men jag svarar ändå... Läs HÄRHur jag kan undvika elolyckor utomhus?Tack för länkarna, jag blir allt mera konfunderad. Begriper ingenting.... Läser på elsäkerhetens hemsida att: "På grund av olycksrisken är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. " Jamän det är ju helt orealistiskt! I äldre hus finns det kanske ett eller ett par jordade urtag. I hela huset! Ofta i samma rum som ojordade urtag. Installerade en gång i tiden av en elektriker. Hur har detta kunnat bli farligt helt plötsligt nu när det har varit OK i decennier? Det har jag också funderat på... men kanske fanns det inte ens jordade i riktigt gamla hus
CITAT (gammelnalle @ 01-11-2006, 14:56) Lyssna på Agneta!! Du har så rätt så!!  :) :) :) CITAT (gammelnalle @ 01-11-2006, 08:06) Har du en stationär dator i ett "ojordat rum" kopplat till ett ojordat väggutag så är risken för elchock VID FEL!! minimal, men drar du in en skarvsladd med jord så har du skapat ett "jordplan" där det VID FEL kan bli en elchock (ström genom kroppen). Ber om ursäkt för att jag läste slarvigt. Björn har ju skrivit klart och tydligt att det gäller jordad skarvsladd från ett annat rum.
CITAT (Berith @ 01-11-2006, 21:52) CITAT (gammelnalle @ 01-11-2006, 14:56) CITAT (gammelnalle @ 01-11-2006, 08:06) Har du en stationär dator i ett "ojordat rum" kopplat till ett ojordat väggutag så är risken för elchock VID FEL!! minimal, men drar du in en skarvsladd med jord så har du skapat ett "jordplan" där det VID FEL kan bli en elchock (ström genom kroppen). Ber om ursäkt för att jag läste slarvigt. Björn har ju skrivit klart och tydligt att det gäller jordad skarvsladd från ett annat rum. CITAT (Berith @ 01-11-2006, 21:52) CITAT (gammelnalle @ 01-11-2006, 14:56) Lyssna på Agneta!! Du har så rätt så!!  :) :) :) CITAT (gammelnalle @ 01-11-2006, 08:06) Har du en stationär dator i ett "ojordat rum" kopplat till ett ojordat väggutag så är risken för elchock VID FEL!! minimal, men drar du in en skarvsladd med jord så har du skapat ett "jordplan" där det VID FEL kan bli en elchock (ström genom kroppen). Ber om ursäkt för att jag läste slarvigt. Björn har ju skrivit klart och tydligt att det gäller jordad skarvsladd från ett annat rum. Inte behöver du då be mig om ursäkt. Jag tycker bara det är kul att leta info och fakta och så har jag ju under åren skruvat och kopplat och bytt sladdar, brytare och proppar och alltid varit intresserad av elektriska/elektroniska prylar. Gammeldags radioapparater är något jag saknar... så många nätter jag suttit och vridit på "grejs" som jag nu inte kommer ihåg vad de hette... inne i apparaterna, Men iaf så kunde man t.ex lyssna på telefonsamtal till o från fartyg på de stora haven och det var jättespännande. Likaså att lyssna på Sovjetradio... fastän jag inte förstod ett enda ord av vad de sa. När jag fyllde 50... hade brorsan skrivit sång till mig den handlade mycket om att i hemmet fanns apparater av alla de slag.
Gossen Ruda
01-11-2006, 22:13
Jag kan förstå principen med att om man har jordade apparater i samma rum som ojordade och en sådan blir strömförande samtidigt som man har kontakt med en jordad kan man bli väldigt stött. Knuten är dock att det finns en mängd andra jordade föremål i ett normalt hus. Betong i väggar och golv är ett exempel, vattenburen värme ett annat. Diskbänkar och spisar också men å andra sidan får man inte ha ojordade urtag där. Till detta kan man då lägga att ytterst få elprylar numera har skyddsjord. Då tycker jag att det är bättre att jordfelsskydda hela kåken.
gammelnalle
02-11-2006, 08:55
CITAT (Sommartorparn @ 01-11-2006, 22:41) Läser på elsäkerhetens hemsida att: "På grund av olycksrisken är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. " Jamän det är ju helt orealistiskt! I äldre hus finns det kanske ett eller ett par jordade urtag. I hela huset! Ofta i samma rum som ojordade urtag. Installerade en gång i tiden av en elektriker. Hur har detta kunnat bli farligt helt plötsligt nu när det har varit OK i decennier? Nej det har inte varit godlänt i decennier. Att det sedan suttit där i decennier är en helt annan sak. Och det VANLIGASTE felet är inte att elektrikern har gjort fel, utan att NÅGON ANNAN har gjort "något"... oftast då tagit bort en vägg eller dyligt. I elföreskrifterna talar man inte om RUM utan om begränsande ytor. Tex var det VÄLDIGT vanligt att man i "köket" byggde ett avgränsande skåp mellan matplatsen och "till-lagningsplatsen". Då var/och är det helt OK att det är "ojordat" vid matplatsen. Där finns "inga" JORDADE föremål. (se kommentar nean om Åkes invändning) och OM det blir ett (eg två) fel på en apparat kommer inte ström att kunna flyta från den trasiga apparaten (genom kroppen) till jord!!! Tar du nu in en jordad sladd och kopplar in ... en diskmaskin , dator, brödrost, tvättmaskin (JO jag har sett det med) så har du skaffat ett "jordplan" dvs där strömmen kan avledas vid fel och DET ÄR JU JUST VAD DEN SKALL- SKYDDSJORD. Men ÖVRIGA apparater som INTE är jordade blir potentiella risker. DE kommar att försöka avleda eventuell FELSTRÖM (OM DET BLIR ETT FEL) ...genom din kropp!!! En jordfelsbrytare skulle iofs kunna minimera (men ALDRIG TA BORT) felströmmen. Gossen Ruda har förstått och förklarat helt riktigt och påtalar en öm punkt... MEN saken blir bara värre med ÄNNU FLERA apparater som dessutom är ledande (metall) Men när han skriver CITAT Betong i väggar och golv är ett exempel, har han rätt i att de är ledande, MEN i sådant utrymme som har ledande golv eller väggar SKALL DET VARA JORDADE uttag!! (Man skall om man är osäker göra en mätning och resistansen får inte understiga 250 k ohm) Och skall man nu vara bezzerwizzrich, och det är jag ju,  så har FÖRESKRIFTERNA alltid sagt att ALLA VÄGGUTTAG SKALL VARA JORDADE,,,,,,,, undantag föreligger för: Torra icke brandfarliga bostadsutrymmen.... NUMERA är det undantaget borttaget för NYINSTALLATION, det gamla får således vara kvar. b
Sommartorparn
02-11-2006, 09:06
Tack för förklaringen. I mina föräldrars hus som byggdes på 50talet är alla väggkontakter ojordade. SEdan har det installerats jordade kontakter för kyl och frys, och i köket lysrörsamaturer med jordat kontakturtag. (Samtidigt har köket fortfarande ojordad väggkontakt där brödrost bl.a. är kopplad.) Alla dessa installationer är gjorda av behörig elektriker. Det är jag helt säker på. I sommarhuset har jag liknande arrangemang, men där vet jag inte vem som har gjort installationen. Där har jag å andra sidan jordfelsbrytare för hela huset. Hoppas det hjälper mot det mesta. Åter till frågan om datorer. Är det skillnad på stationär och bärbar dator vad gäller detta med jordning?
gammelnalle
02-11-2006, 09:18
Det NORMALA (så vitt jag känner till) är väl att den bärbara har SEPARAT nätdel ?? Dessa BRUKAR ha en "flat" kontakt!!?? Och då KAN man inte jorda!!
b
Sommartorparn
02-11-2006, 09:24
Nu förstår jag i alla fall att det inte är den förlängsningssladdskopplade datorn som blir farlig utan andra grejer som är kopplade till ojordade urtag i samma rum. Om man drar ur alla såna kontakter så borde det vara ok?
Inga från Närke
02-11-2006, 10:48
CITAT (Stintan43 @ 01-11-2006, 13:41) CITAT (Inga från Närke @ 01-11-2006, 10:10) Man kan väl inte stoppa in en jordad kontakt i ett ojordat uttag för stickproppen passar inte, men tvärt om kan man göra eller är jag helt ute och cyklar?
Inga hoppa genast av cykeln  Precis tvärtom är det. Den platta europakontakten går dock att sätta i jordat uttag  Jo jag konstaterade det tillsammans med min sambo i går kväll att jag hade vänt på det så jag har hoppat av cykeln
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|