Full version: Måbär
mimi
Hej,

Jag har måbärsbuskar som har inte ännu kommit ner i jorden och vi bor i zon 2.
Hur ska jag få dem at överleva utan att plantera dem? Dem är i krukor för tillfället och är 3 åriga.
Räcker det att ha dem i ett förråd?
RibesRubusVitis
Om de har minsta likhet med vinbär (vilket de ju har), och krukorna har stått ute hittills, borde de klara vintern utomhus i zon 2 utan problem. Så har jag gjort i zon 1 med vinbär i krukor, ännu yngre plantor. Vill du känna dig lite tryggare, ta dem ur krukorna och plantera på en tillfällig plats. Kupa ev lite kompost eller jord över.
Lena N
Har du möjlighet att plantera i jord över vintern så mår de betydligt bättre av det, t ex i köksträdgården. Sedan kan du flytta till den slutliga platsen till våren. De tål bra att planteras om en eller ett par gånger.
KURT
Man kan ju plantera dem så länge man klarar att gräva ute, d v s i zon 2 tar det väl ännu någon månad innan tjälen blir så hård så att man inte kan gräva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon