|
*Miss Cocker*
31-10-2006, 21:24
Har ett litet Magnoliaträd som jag vill behålla litet, är det okej att beskära dessa?
Magnolior gillar inte beskärning.
thomaswahlqvist
01-11-2006, 10:51
Det är svvårt att hålla något litet som vill bli stort, Ex Poppel och Ek, de är inga bra material för bonsai klippning. Om man söker riktigt noga bland Magnolior i Magnoliastores lista så kan man hitta en sort som förblir riktigt liten, minns inte namnet på den, hittar du den så beställ nu för leverans till våren.
Jan af Lisö
01-11-2006, 13:09
Magnolia Stellata blir inte mer än 1.5 - 2 meter i svenska förhållanden. Det finns flera olika underarter med vita eller lättrosa blommor.
Tyvärr är de flesta listor som beskriver magnoliastorlekar inte pålitliga vad gäller mera moderna hybrider och sedan är det stora skillnader mellan individer av samma sort som växer i Kalifornien eller Spanien eller Mälardalen.
thomaswahlqvist
01-11-2006, 14:39
Hej igen Jan. Vi har ju språkat Magnolia tidigare på forumet. Har du köpt några nya Magnolior på senare tid? I vårvintras satt jag och brottades med mitt angenäma problem, nämligen : Vad skall jag välja? Vill ju så gärna ha en riktigt storblommande sort, men är ändå förståndig nog att önska en som kan klara ett kyligt år. Vilken Gul skall jag ha, har ju redan Butterfly, som Magnoliastore sågar fullständigt...suck. Ja ja nog om detta, berätta hur det gått med dina Magnolior.
Detta har hänt här. Min Daybreak har fått den allra ömmaste behandling, under torkan har jag vattnat den i utkanten av den gräsfria zonen, och gissa om jag blev glad då jag fann rötter runt metern i längd, så nu är mer gräs borta, oproportioneligt stor gräsfri yta just nu, men den växer väl till sig. Nu till våren kommer jag att öka på gödslingsgivan till det dubbla mot tidigare, de måste ju börja växa snart.
Jag har mejlat lite med Olav Kalleberg, han har gett mig synpunkter på min önskelista och dessa står på tur för en beställning. M. Loebneri Lesley Jane M. Loebneri Donna M. Stellata Shi Banchi Rosea M Daphne
*Miss Cocker*
01-11-2006, 19:20
Tack snälla ni, vet tyvärr inte om den är en liten som vill bli stor, eller om det är en liten som förblir liten.
thomaswahlqvist
01-11-2006, 20:50
Hur ser blommorna ut? Små spretiga vita eller stora vita med rosa inslag? Är det små spretiga blommor så får den ofta formen av en buske.
Alexander-VG-zon3
01-11-2006, 21:08
får jag llåna tråden för en fråga ?!?!
är dte nån som lyckas med Magnolia grandiflora runt mina trakter . den ska väl vara rätt så härdig ändå har jag för mig . -25c eller nåt
hallå Thomas
Du har ju en Daybreak?
Jag har också det i zon IV på sydsvenska höglandet. Den har klarat 3 vintrar och har nu börjat komma igång rejält. I år har den vuxit 45 cm. Jag gödslar inte min men lägger på ordentligt med löv varje höst. Den står skyddat och så gott som igen blåst.
Den här plantan köpte jag på postorder.
Big Gardener
01-11-2006, 21:48
Magnolior är en av de växter som absolut blir bäst om de får utvecklas med minimal beskärning. Praktmagnolia (Magnolia x solangiana) blir absolut bäst som flerstammigt. Den beskärning som kan komma i fråga är enstaka grenar som går emot varandra eller är felriktade. Helst inte grövre grenar än en omkretsen av en liten banan. Slarvigt utförda beskärningssnitt på magnolia har dessutom en tendens att få barksprickor och barkröta.
thomaswahlqvist
01-11-2006, 23:06
@ Flaxss
Men somrarna räcker oftast inte till, det är det som är haken.
@ Jholma Jo Daybreaken växer bra här med, och speciellt rötterna, och dessa ger väl resten av plantan fart till sommaren. Varför gödslar du inte? Allt som skall bli stort behöver ju optimala näringsförhållanden, kanske bör du gödsla lite grann, ofta gör vi det för BRA när vi gödslar, kör med halv dos.
Alexander-VG-zon3
01-11-2006, 23:08
CITAT (thomaswahlqvist @ 01-11-2006, 23:06) @ Flaxss
Men somrarna räcker oftast inte till, det är det som är haken. hmm tråkit värre . får skaffa en hybrid då så man får bladen . eller provar jag med en och så får den gilla läget och reducera den till -15c .
thomaswahlqvist
01-11-2006, 23:15
Men det är ju så att förr eller senare så kommer det en vargavinter, man vet inte om det blir om 1 ,3 eller 10 år men ju längre tid det går ju större blir förlusten, i ved räknat alltså. Men jag vet inte hr härdig den är här i Sverige.
Alexander-VG-zon3
01-11-2006, 23:27
CITAT (thomaswahlqvist @ 01-11-2006, 23:15) Men det är ju så att förr eller senare så kommer det en vargavinter, man vet inte om det blir om 1 ,3 eller 10 år men ju längre tid det går ju större blir förlusten, i ved räknat alltså. Men jag vet inte hr härdig den är här i Sverige. jo jag vet men dne är sååå snygg . men jag köper en hybrid eller denna till våren sen får dte brista och bära . skulle det bli en -30c vinter och en sval å regnigs sommars så får jag göra nåt . men det är en senare fråga det fast igentlligen bler dte ett fint träd som dom andra jag ser här så skulle dte kalrt bli ne förlsut om dne strök med . men å andra sidan kan dte bli en finns växtplast för n klätetrväxt nja dte är en bra bit till våren så jag hinner tänka på saken . dne är ju härdigare än en oliv
Alexander-VG-zon3
01-11-2006, 23:27
tack för infon
vad är höjd rekord i sverige
Jan af Lisö
02-11-2006, 13:10
Har följt diskussionen på norska trädgårdssidor ang magnolia grandiflora i norden och tyvärr verkar vara svaret att den inte klarar sig här speciellt länge. För att vara vinterhärdig behöver den långa, soliga och varma somrar (varma = över 30 grader under en längre period) och det får den inte här...
Men det finns ju så många andra fina magnolior... Att han den i kruka och ta in den för vinter kan vara ett annat alternativ, Olav Kalleberg brukar göra så med sina icke-härdiga sorter.
Big Gardener
02-11-2006, 19:14
Jag vill poängtera det som vi har diskuterat tidigare och som Jan och Thomas påpekar: Att växters härdighet har relativt lite att göra med en lägsta vintertemperatur. Just sommarens längd och den temperatursumma som uppnås under växtsäsongen är avgörande för om en växt klarar våra långa vintrar.
*Miss Cocker*
02-11-2006, 19:22
CITAT (thomaswahlqvist @ 01-11-2006, 21:50) Hur ser blommorna ut? Små spretiga vita eller stora vita med rosa inslag? Är det små spretiga blommor så får den ofta formen av en buske. Den är på stam, har stora cerisa blommor och är c.a 1,70 hög. I våras så blommade den med med en stor mängd blommor, när den sen började sätta nya knoppar som gav blommor i slutet av september blev jag lite orolig för kommande vår, blir det blommor ändå till våren och brukar magnolian få två blommningar? Har varit dess ägare under tre års tid och detta var första gången det hände.
Alexander-VG-zon3
02-11-2006, 19:28
CITAT (Big Gardener @ 02-11-2006, 19:14) Jag vill poängtera det som vi har diskuterat tidigare och som Jan och Thomas påpekar: Att växters härdighet har relativt lite att göra med en lägsta vintertemperatur. Just sommarens längd och den temperatursumma som uppnås under växtsäsongen är avgörande för om en växt klarar våra långa vintrar. jo jag vet det dom skrev ju det inann . men tänker någ ända försöka med en hybrid
Alexander-VG-zon3
02-11-2006, 19:40
CITAT (Jan af Lisö @ 02-11-2006, 13:10) Att han den i kruka och ta in den för vinter kan vara ett annat alternativ, Olav Kalleberg brukar göra så med sina icke-härdiga sorter. så ska jag någ göra då så kna man gräva uupp den sen . om jag köper bara grandiflora så har jag dne i kuka . sne köper jag en hybrid i marken
thomaswahlqvist
02-11-2006, 20:45
@Flaxss
Kolla noga igenom Magnolia sortimentet på de stora Holländska firmorna. Du kommer säkert hitta något som du gillar och dessutom kommer att bli ett vackert blickfång om 10 år. Jag har förlorat en hel del spännande växter trotts att jag har den bästa av alla zoner.
@Miss cocker Oftast så har de en extra omgång med knoppar i reserv, vet inte om alla har det men en del. Med den storleken behöver du inte vara orolig än på ett tag. Kan du inte kolla på Magnoliabilder på nätet och se vilken det kan vara. Sök på Susan och Kobus eller soulangeana. Annars så har du ju en viss möjlighet att bevara stamformen om du törs klippa lite.
Alexander-VG-zon3
02-11-2006, 21:13
jag vet jag får sluta vara så envis jag har sett andra med som jag vill ha . har sett hos en annan trädgård där dom har två gigantika magnolior stora som träd är dom. så en av den sorten ska jag ha . plus den med storablad komemr inte på nammnet nu . sen då ville jag hafft en grandifflora men får ha dne i kruka så fall .
thomaswahlqvist
03-11-2006, 20:46
flaxss du har väl kollat in www.magnoliastore.com
Det är bäst att beställa nu om du skall ha till våren. Be om deras uppdaterade avaibilyty list, se hemsidan.
Ludvig Johansson
03-11-2006, 23:14
Jag övervintrade en M.grandiflora här i zon 3/4 förra vintern på friland. Tyvärr blev den ringbarkad av aggressiva gnagare ca 20 bark i höjdled gnagdes av. Den sköt senare från roten i maj/juni men eftersom jag inte vattnade den alls och vi hade mycket torrt i juni/juli så torkade den tyvärr ihjäl. Tricket med kungsmagnolia är att skydda dem mot vårsolen, annars är det nog inte så svårt att övervintra dem i Skåne förutom att de knappast kan lämnas åt sitt öde. Att som hortogreen marknadsföra Edith Bogue som härdig i zon 4 är illa. Jag pratade med John Lennart Söderberg (Magnolia boken) förra hösten och han hade övervintrat ett exemplar några vintrar i zon 4 utanför Arlanda. Min far har övervintrat en vanlig M.grandiflora i Övik zon 4/5 med täckning av lite ris. M.grandiflora är intressant eftersom det är en mycket variabel art som kan trivas i många skiftande miljöer, från sumpig djungel till sanddyner. Skulle jag plantera en kungsmagnolia så skulle jag plantera den i grus, gärna med inslag av diabas för lite surhet.
thomaswahlqvist
04-11-2006, 13:04
Spännande. Så diabas är en sur mineral/sten, då får man ge sig ut och leta efter en sån.
Alexander-VG-zon3
04-11-2006, 14:59
CITAT (Ludvig Johansson @ 03-11-2006, 23:14) Jag övervintrade en M.grandiflora här i zon 3/4 förra vintern på friland. Tyvärr blev den ringbarkad av aggressiva gnagare ca 20 bark i höjdled gnagdes av. Den sköt senare från roten i maj/juni men eftersom jag inte vattnade den alls och vi hade mycket torrt i juni/juli så torkade den tyvärr ihjäl. Tricket med kungsmagnolia är att skydda dem mot vårsolen, annars är det nog inte så svårt att övervintra dem i Skåne förutom att de knappast kan lämnas åt sitt öde. Att som hortogreen marknadsföra Edith Bogue som härdig i zon 4 är illa. Jag pratade med John Lennart Söderberg (Magnolia boken) förra hösten och han hade övervintrat ett exemplar några vintrar i zon 4 utanför Arlanda. Min far har övervintrat en vanlig M.grandiflora i Övik zon 4/5 med täckning av lite ris. M.grandiflora är intressant eftersom det är en mycket variabel art som kan trivas i många skiftande miljöer, från sumpig djungel till sanddyner. Skulle jag plantera en kungsmagnolia så skulle jag plantera den i grus, gärna med inslag av diabas för lite surhet. tusen tack då testar jag ändå med en då .
CITAT (flaxss @ 02-11-2006, 21:13) jag vet jag får sluta vara så envis jag har sett andra med som jag vill ha . har sett hos en annan trädgård där dom har två gigantika magnolior stora som träd är dom. så en av den sorten ska jag ha . plus den med storablad komemr inte på nammnet nu . sen då ville jag hafft en grandifflora men får ha dne i kruka så fall . Flaxss, stora magnolior med stora blad är ju t.ex M. Tripetala och M. Obovata, dom är ju också hyfsat härdiga, kan det vara något? Fast är man bara beredd på motgångar är det ju aldrig fel att testa, "hellre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge"....
Jag har en undran kring det som nämndes tidigt i tråden -gräsfro zon. Vad innebär det, skall man ha en sådan och vad sätter man där i stället? Jag har 7 olika m. och fyra har vintergröna som marktäckare, tre står i gräsmattan och har bara gräs ända in till stammen.
Tacksam för svar. Susa
CITAT (susa @ 05-11-2006, 08:33) Jag har en undran kring det som nämndes tidigt i tråden -gräsfro zon. Vad innebär det, skall man ha en sådan och vad sätter man där i stället? Jag har 7 olika m. och fyra har vintergröna som marktäckare, tre står i gräsmattan och har bara gräs ända in till stammen.
Tacksam för svar. Susa Det påstås att Magnolians lite ömtåliga rötter inte trivs så värst bra ihop med gräsets rotfilt. Sant eller inte så försöker jag hålla gräset borta närmast Magnoliorna, eventuellt med marktäckare som har lite "snällare" rötter.
Alexander-VG-zon3
06-11-2006, 22:17
CITAT (thomaswahlqvist @ 03-11-2006, 19:46) flaxss du har väl kollat in www.magnoliastore.com
Det är bäst att beställa nu om du skall ha till våren. Be om deras uppdaterade avaibilyty list, se hemsidan. tack för sidan . har tittat å tittat å hittat jätte mycket . har inte än sett alla sorrter man ska försöka få dne listan med tusen tack
Alexander-VG-zon3
06-11-2006, 22:17
CITAT (Flyguy @ 04-11-2006, 16:49) CITAT (flaxss @ 02-11-2006, 21:13) jag vet ;) jag får sluta vara så envis jag har sett andra med som jag vill ha . har sett hos en annan trädgård där dom har två gigantika magnolior stora som träd är dom. så en av den sorten ska jag ha . plus den med storablad komemr inte på nammnet nu . sen då ville jag hafft en grandifflora men får ha dne i kruka så fall . Flaxss, stora magnolior med stora blad är ju t.ex M. Tripetala och M. Obovata, dom är ju också hyfsat härdiga, kan det vara något? Fast är man bara beredd på motgångar är det ju aldrig fel att testa, "hellre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge"....  oki tack för topset . ska kolla på dom åå se
thomaswahlqvist
07-11-2006, 11:15
Här är senaste listan från Magnoliastore Magnolia
VOORRAADLIJST www.magnoliastore.com Stocklist 2006/2007 Prices are without TAX (6%)
Prices are without postage. Prices are without package. 1-2 pieces €5,00 3-6 pieces €7,50 7-10 pieces €10,00 10 and more pieces, every piece more €0,50 extra. Excl. 19 % TAX Discounts; 1-4 pieces 5-8 pieces 10% 9-12 pieces 20% 13-50 pieces 30% 51-100 pieces 40% 101+ pieces 50% Latijnse naam Maatomschrijving Prijs
Magnolia 'Advance' 3 liter container 40,00 Magnolia virginiana var. australis 'Aiken County' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Alba Trewithen' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Alex' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Apollo' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Aashild Kalleberg' 3 liter containet 40,00 Magnolia 'Archangel' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Asian Artistry' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Athene' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Atlas' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Avocet' 3 liter container 40,00 Magnolia dawsonia ' Barbara Cook' 3 liter container 40,00 Magnolia cylindrica 'Bjuv' 3 liter container 40,00 Magnolia brooklynensis 'Black Beauty' 3 liter container 40,00 Magnolia sargentiana 'Blood Moon' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Big Dude' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Blushing Belle' 3 liter container 40,00 Magnolia acuminata var. Subcordata 'Brenda' 3 liter container 40,00 Magnolia sargentiana var. Robusta 'Briar' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Bronwyne' 3 liter container 40,00 Magnolia acuminata 'Busey' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Butterbowl' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Caerhays Belle' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Chang Hua' syn. 'Chameleon' 3 liter container 40,00 Magnolia chapenis (Michelia chapenis) 3 liter container 40,00 Magnolia 'Charles Raffill' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Charus of Pickard's Charm' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Chinese Cream Form' 3 liter container 40,00 Magnolia lilliflora 'Chinese Form' 3 liter container 40,00 Magnolia Michelia conifera synun 'Chingii' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Coates' 3 liter container 40,00 Magnolia sieboldii 'Colossus' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Columbus' 3 liter container 40,00 Magnolia salicifolia 'Concolor' 3 liter container 40,00 Magnolia sprengeri 'Copeland Court' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Cup Cake' 3 liter container 40,00 Magnolia grandiflora 'D.D. Blanchard' 4 liter container 40,00 Magnolia 'Daphne' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Darell Dean' 3 liter container 40,00 Magnolia campbellii 'Darjeeling' 3 liter container 40,00 Magnolia 'David Clulow' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Daybreak' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Daybreak' x 'Pink Surprise' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Deborah' 3 liter container 40,00 Magnolia loebnerii 'Donna' 3 liter container 40,00 Magnolia stellata 'Dr. Massey' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Early Rose' 3 liter container 40,00 Magnolia grandiflora 'Edith Bogue 3 liter container 40,00 Magnolia 'Elegance' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Elisa Odenwald' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Elisabeth' 3 liter container 40,00 Magnolia sprengeri var. 'Elongata' 3 liter container 40,00 Magnolia loebneri 'Encore' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Eskimo' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Felicity' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Fireglow' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Forest Pink' x 'Lesley Jane' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Fragant Cloud' 4 liter container 40,00 Magnolia 'Frank Gladney' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Frank's Masterpiece' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Genesis' 3 liter container 40,00 Magnolia 'George Henry Kern' 3 liter container 40,00 Magnolia denudata 'Gere' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Golden Pond' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Golden Sun' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Goldstar' 3 liter container 40,00 Magnolia x loebneri 'Green Mist' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Gresham 66-9' (weeping) 3 liter container 40,00 Magnolia brooklynensis 'Hattie Carthan' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Heaven Scent' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Helen Fogg' 3 liter container 40,00 Magnolia virginiana 'Henry Hicks' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Hillier Narrow Leaf Form' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Honey Flower' 3 liter container 40,00 'Magnolia 'Hot Lips' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Iolanthe' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Iufer' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Ivory Chalice' 3 liter container 40,00 Magnolia foggii 'Jack Fog' 3 liter container 40,00 Magnolia campbellii 'James Coomber' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Joli Pompon' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Karin' 3 liter container 40,00 Magnolia soulangiana 'Kate Brook' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Keiskei' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Kikuzaki' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Lanhydrock' 3 liter container 40,00 Magnolia denudata 'Late Form' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Laura Sailor' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Lennarth Jonsson' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Lennei' x ' Daybreak' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Leonard Messell' 3 liter container 25,00 Magnolia 'Lesley Jane' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Lilenny' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Lois' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Lemon Star' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Lu Shan' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Lucy' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Lucy Carlson' 3 liter container 40,00 Magnolia loebneri 'Mag's Pirouette' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Mang Goaten' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Margaret Helen' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Marjory Gossler' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Mark Jury' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Mary Chalice' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Mary Nell' 3 liter container 40,00 Magnolia sprengeri 'Mary Slankard' 3 liter container 40,00 Magnolia 'May-To-Frost' 3 liter container 40,00 Magnolia sieboldii 'Michiko Renge' 3 liter container 40,00 Magnolia sieboldii 'Ming Pyong Gal' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Miranja'(G-36) 3 liter container 40,00 Magnolia kobus 'Morris Fragrant' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Mossman's Giant' 3 liter container 40,00 Magnolia grandiflora 'Nannetensis' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Octopus' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Olivia' 3 liter container 40,00 Magnolia 'O'neill' x cylindrica 3 liter container 40,00 Magnolia acuminata 'Patriot' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Peachy' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Pegasus' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Pegasus' x campbellii 3 liter container 40,00 Magnolia 'Petit Chicon' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Phils Masterpiece' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Pickards Ruby' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Pink Cecil Nice' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Pink Delight' 3 liter container 40,00 Magnolia virginiana 'Pink Halo' 3 liter container 40,00 Magnolia zenii 'Pink Parchment' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Pink Surprise' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Pink Surprise' x 'Coral Lake' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Pink Surprise' x 'Coral Reef' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Porcelain Dove' 3 liter container 40,00 Magnolia sieboldii 'Pride of Norway' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Princess Margaret' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Purple Platter' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Purple Prince' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Purple Sensation ' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Raspberry Fun' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Red Lion' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Red Lucky' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Robert's Dream' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Roge Nel' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Rominas Pink' 3 liter container 40,00 Magnolia grandiflora 'Rosemoor' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Ruth' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Salirosea' 3 liter container 40,00 Magnolia virginiana var australis 'Satelite' 3 liter container 40,00 Magnolia kobus var stellata 'Scented Silver' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Sentinel' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Serenade' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Serene' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Shi Banchi Rosea' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Shirazz' 3 liter container 40,00 Magnolia sieboldii 3 liter container 19,50 Magnolia sinensis 3 liter container 25,00 Magnolia 'Slavin's #44' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Slavin's Snowy' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Snow Goose' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Spectrum' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Spring Rite' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Star Wars' 3 liter container 40,00 Magnolia stellata 3 liter container 19,50 Magnolia dianica 'Summer Snowflake' 4 liter container 40,00 Magnolia 'Sun Ray' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Sun Spire' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Sunburst' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Sunsation' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Suntown' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Susan' 3 liter container 19,50 Magnolia grandiflora 'Symes Select' 4 liter container 40,00 Magnolia 'Telefoonpaal' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Theodora' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Todd's Forty Niner' 3 liter container 40,00 Magnolia dawsonia 'Valley Splendor' 3 liter container 40,00 Magnolia salicifolia 'Van Veen' 3 liter container 40,00 Magnolia denudata 'Variegata' 3 liter container 40,00 Magnolia lilliflora 'Nigra' 3 liter container 19,50 Magnolia 'White Elegance' 3 liter container 40,00 Magnolia 'White Mistery' 3 liter container 40,00 Magnolia loebneri 'Wildcat' 3 liter container 40,00 Magnolia 'William Watson' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Woodsman' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Woodsman' x 'Patriot'' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Woodsman' x 'Pink Surprise' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Yaeko' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Yellow Bird' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Yellow Brid' x 'Patriot' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Yellow Bird' x 'White Rose' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Yellow Fever' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Yellow Lantern' 3 liter container 40,00 Magnolia 'Yellow Sea' 3 liter container 40,00 Magnolia cylindrica x 'Darjeeling' 3 liter container 40,00 Magnolia fordiana ( yuyuanform) 3 liter container 40,00 Magnolia kobus (little form) 3 liter container 40,00 Magnolia martinii 3 liter container 40,00 Magnolia maudiae 3 liter container 40,00 Magnolia sieboldii x ashei 3 liter container 40,00 Magnolia sieboldii x tripetala polyploid 3 liter container 40,00 Magnolia tamaulipana 3 liter container 40,00 Magnolia thomposonia 3 liter container 40,00 Magnolia x Veitchii OP ( seed origin Chollipo ) 3 liter container 40,00 Magnolia yuchelia 3 liter container 40,00 Magnolia manglieta yuyuanensis 3 liter container 40,00 Magnolia zenii x salicifolia 'Jermyns' 3 liter container 40,00 Magnolia 95006-i 3 liter container 40,00 Magnolia biondii (perfume) 981314 3 liter container 40,00 Cornus florida 'Autumn Gold' 2 liter container 40,00 Cornus florida 'Brigitte' 2 liter container 40,00 Cornus florida 'Plurobracteata' 2 liter container 40,00 Cornus florida 'President G.H. Ford' 2 liter container 40,00 Cornus florida 'Pringley' 2 liter container 40,00 Cornus florida 'Royal Red' 2 liter container 40,00 Cornus florida 'Spring Song' 2 liter container 40,00 Cornus florida 'Walthoni' 2 liter container 40,00 Cornus florida 'Weavers White' 2 liter container 40,00 Cornus florida 'Welch jr. Miss' 2 liter container 40,00 Cornus florida 'White' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Angyo Issai' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Barmstedt' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Bultinck's Giant Flower' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Bultinck's Red Foliage' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Bultinck's 2 fleur' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Bultinck's weeping' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Claudine' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Claudia' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Dwarf' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Dr. W. Corbin' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Ed Mezitt' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Gayhead' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Greta' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Grossblumig spät' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Heidy' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Ikone' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Kalino' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Kreuz Dame' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Laura' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Little Beauty' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Lustgarten Weeping' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Minuma' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Miss Petty' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Mon amie Francine' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Moonbeam' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Pendula' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Radiant Rose' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Rasen' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Silver Pheasant' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Snowfluries' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Soreijo (Soraya)' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Speciosa' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Summergames' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Summer Majesty' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Sunsplash' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Weberiana' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Wilton' 2 liter container 40,00 Cornus kousa 'Wolf Eyes' 2 liter container 40,00 Cornus X 'Dorothy' 2 liter container 40,00 Cornus nutallii 'Goldspot' 2 liter container 40,00 Cornus nutallii 'Monarch' 2 liter container 40,00 Cornus nutallii 'North Star' 2 liter container 40,00 Cornus nutallii 'porlemouth' 2 liter container 40,00 Cornus nutallii 'Zurigo' 2 liter container 40,00 Cornus 'Constellation' (Rutcan) 2 liter container 40,00 Cornus 'Ruth Ellen' (Rutlan) 2 liter container 40,00 15,00
thomaswahlqvist
07-11-2006, 11:18
Och här är senaste listan från Bulk. Såna hr långa listor gör det omöjligt att välja. Kansk blir det för mycket reklam, då får webbmaster plocka bort det här. 23 Magnolia acuminata 80-100 KL. 16 Magnolia acuminata 100-125 C7,5 X -2 Magnolia acuminata 'Blue Opal' 60-70 KL. 9 Magnolia acuminata 'Kinju' 80-100 KL. 0 Magnolia acuminata 'Seiju' 80-100 KL. 3 Magnolia acuminata subcordata 100/- KL. 1 Magnolia acuminata subcordata 125/- KL. 0 Magnolia acuminata subcordata 50-70 KL. 0 Magnolia acuminata subcordata 60-100 KL. 4 Magnolia 'Apollo' 40-60 KL. 0 Magnolia 'Apollo' 60-80 KL. 1 Magnolia 'Apollo' 60-80 KL. 3 Magnolia 'Asian Artistry' 60-70 KL. -1 Magnolia 'Atlas' 40-60 KL. 1 Magnolia 'Banana Split' 125cm KL. 0 Magnolia 'Banana Split' 50-60 KL. 1 Magnolia brooklynensis 'Woodsman' 125-150 C12 13 Magnolia brooklynensis 'Woodsman' 80-100 KL. 1 Magnolia 'Butterflies' 100/- C7,5 10 Magnolia 'Butterflies' 100/- KL. 12 Magnolia 'Butterflies' 125/- KL. 6 Magnolia 'Butterflies' 125-150 KL. X 1 Magnolia 'Butterflies' 150/- KL. GEV. X 0 Magnolia 'Butterflies' 175/- KL. STAM X 22 Magnolia 'Butterflies' 60-80 KL. STR. 9 Magnolia 'Butterflies' 60-80 KL. 5 Magnolia 'Butterflies' 60-80 KL. STR. X 0 Magnolia campbellii mollicomata 100cm KL. -1 Magnolia campbellii mollicomata 50-60 KL. 0 Magnolia campbellii mollicomata 60-100 KL. 0 Magnolia 'Carlos' 125cm KL. 45 Magnolia 'Charles Coates' 100/- KL. 8 Magnolia 'Charles Coates' 50-60 KL. 3 Magnolia 'Curly Head' (M.'Editor Hopkins') 20-25 C4 Gepot 2 Magnolia dawsoniana 100/- KL. 1 Magnolia dawsoniana 100-125 KL. ZAAI 3 Magnolia dawsoniana 60-80 KL. 2 Magnolia 'Daybreak' 30/- KL. 1 Magnolia 'Daybreak' 60cm KL. 12 Magnolia 'Daybreak' 40-60 KL. 0 Magnolia delavayi 125-150 C10 0 Magnolia delavayi 80-100 C10 4 Magnolia delavayi 100/- C5 3 Magnolia denudata 'Feihuang' (M.d.'Yellow River') 125/- C10 GEV. 1 Magnolia denudata 'Hung Yan' (M.d.'Red Lucky') 100-125 C10 GEV. 8 Magnolia denudata 'Purpurascens' 60-80 KL. 1 Magnolia 'Elizabeth' 50-60 KL. 3 Magnolia 'Elizabeth' 50-60 KL. 33 Magnolia 'Elizabeth' 80-100 KL. STR. 1 Magnolia 'Fukuja' (M. stellata 'Fukuja') 50cm KL. 8 Magnolia 'Golden Gift' 50-60 KL. 6 Magnolia 'Golden Gift' 60-70 KL. 2 Magnolia 'Golden Sun' 100/- C10 17 Magnolia 'Golden Sun' 125-150 C12 3 Magnolia 'Golden Sun' 125-150 KL. GEV. 1 Magnolia 'Golden Sun' 150-175 KL. 1 Magnolia 'Golden Sun' 175-200 KL. 3 Magnolia 'Golden Sun' 40-50 KL. 1 Magnolia 'Golden Sun' 40-50 KL. 7 Magnolia 'Golden Sun' 60-100 KL. 5 Magnolia 'Golden Sun' 80-100 KL. 3 Magnolia 'Golden Sun' 80-100 KL. 5 Magnolia 'Goldstar' 100/- KL. GEV. 15 Magnolia 'Goldstar' 60-100 KL. STR. 15 Magnolia 'Goldstar' 60-100 KL. GEV. 8 Magnolia 'Goldstar' 60-100 KL. GEV. 3 Magnolia 'Goldstar' 80-100 KL. 2 Magnolia grandiflora 'Little Gem' 100-125 C7RP 1 Magnolia grandiflora 'Little Gem' 60-80 C7RP 3 Magnolia grandiflora 'TMGH' ® ALTA GM C2 Gepot 50 Magnolia grandiflora 'Victoria' PLG. P9 5 Magnolia 'Hot Flash' 80-100 KL. -1 Magnolia hypoleuca 'Summer Solstice' 100-125 KL. -2 Magnolia hypoleuca 'Summer Solstice' 60-80 KL. 3 Magnolia 'Iolanthe' 40-50 KL. 4 Magnolia 'Iolanthe' 60-80 KL. 0 Magnolia kobus borealis 60-70 KL. 0 Magnolia kobus borealis GM C1,5 Gepot 55 Magnolia kobus 'Esveld Select' 80-100 KL. STR. 2 Magnolia 'Lanhydrock' 60-100 KL. 3 Magnolia 'Large Yellow' 100/- KL. GEV. 1 Magnolia 'Large Yellow' 125/- KL. 0 Magnolia 'Large Yellow' 40-60 KL. 2 Magnolia 'Large Yellow' 60-70 KL. 1 Magnolia 'Leda' 25-30 C5 Gepot 3 Magnolia 'Legacy' 150-175 KL. STR. 3 Magnolia 'Legend' 125-150 KL. 3 Magnolia 'Legend' 150-175 KL. 1 Magnolia 'Legend' 40cm KL. -3 Magnolia 'Legend' 60-70 KL. 0 Magnolia 'Legend' 80-100 KL. 5 Magnolia 'Limelight' 100-125 KL. 5 Magnolia 'Limelight' 100-150 KL. 1 Magnolia 'Limelight' 175-200 KL. GEV. 3 Magnolia 'Limelight' 50-60 KL. 40 Magnolia 'Limelight' 60-100 KL. 4 Magnolia 'Limelight' 80-100 KL. 0 Magnolia 'Lois' 125cm KL. 1 Magnolia 'Lois' 40-50 KL. -13 Magnolia macrophylla 50-60 KL. SPL. 2 Magnolia 'Maxine Merrill' 100/- KL. STR. 2 Magnolia 'Maxine Merrill' 100-125 KL. EXTRA 2 Magnolia 'Maxine Merrill' 80-100 KL. GEV. 3 Magnolia 'Moonspire' 40-50 KL. 3 Magnolia 'Moonspire' 60-80 KL. 1 Magnolia officinalis 200-250 KL. STR. 1 Magnolia officinalis 200-250 KL. STAM 1 Magnolia officinalis 350/- KL. STAM 1 Magnolia officinalis 50-60 KL. 25 Magnolia officinalis biloba PLG. P11 0 Magnolia 'Peachy' 100/- KL. 1 Magnolia 'Peachy' 125cm KL. 0 Magnolia 'Peachy' 40-60 KL. 1 Magnolia 'Peachy' 50-60 KL. 11 Magnolia 'Peachy' 60-100 KL. 15 Magnolia 'Peachy' 60-100 KL. 1 Magnolia 'Rouged Alabaster' 100/- KL. 0 Magnolia 'Ruby' (M. 'Pickard's Ruby') 30cm C4 Gepot 0 Magnolia salicifolia 40/- KL. 0 Magnolia salicifolia 50-60 KL. 0 Magnolia salicifolia 40-60 KL. 3 Magnolia 'Sangreal' 50-60 KL. 1 Magnolia sargentiana robusta 125/- KL. 1 Magnolia sargentiana robusta 175/- KL. 3 Magnolia sargentiana robusta 50-60 KL. 1 Magnolia sargentiana robusta 60/- KL. 1 Magnolia 'Schmetterling' 80cm KL. 1 Magnolia 'Serene' 50/- KL. 1 Magnolia 'Shirazz' 40-50 KL. 0 Magnolia 'Shirazz' 50-60 KL. 1 Magnolia sieboldii 100/- KL. GEV. 20 Magnolia sieboldii 60-80 KL. STR. X 3 Magnolia sieboldii alba (ex B. van Niekerk) 60-80 KL. STR. 6 Magnolia sieboldii 'Colossus' 50-60 KL. 7 Magnolia 'Solar Flair' 40-60 KL. -5 Magnolia soulangeana 'Satisfaction' 60-80 C5 KNOP X 1 Magnolia 'Stellar Acclaim' 100cm KL. 10 Magnolia stellata 'Alixeed' 40-60 KL. 1 Magnolia stellata 'Alixeed' 60-80 KL. 20 Magnolia stellata 'Jane Platt' 30-40 KL. 0 Magnolia stellata 'Jane Platt' 30-50 KL. 1 Magnolia stellata 'Jane Platt' 80-100 KL. STR. 6 Magnolia stellata keiskei 30-50 KL. 15 Magnolia stellata keiskei 60-80 C7,5 4 Magnolia 'Sunburst' 60-70 KL. -1 Magnolia 'Sunburst' 80-100 KL. 2 Magnolia 'Sundance' 100-125 KL. STR. 14 Magnolia 'Sundance' 60-100 KL. 1 Magnolia 'Sundance' 60-70 KL. 5 Magnolia 'Sundance' 60-80 KL. 0 Magnolia 'Sunsation' 40-50 KL. 0 Magnolia thompsoniana 125-150 KL. 1 Magnolia thompsoniana 50-70 KL. 14 Magnolia thompsoniana 60-100 KL. 5 Magnolia thompsoniana 80-100 KL. GEV. 60 Magnolia tripetala 100-150 KL. SPL. 6 Magnolia tripetala 125/- KL. GEV. 2 Magnolia tripetala 125/- KL. GEV. 1 Magnolia tripetala 125/- KL. GEV. 1 Magnolia tripetala 125-150 KL. 15 Magnolia tripetala 150-175 KL. GEV. 5 Magnolia tripetala 175/- KL. GEV. 1 Magnolia tripetala 20-30 KL. 1 Magnolia tripetala 40-50 KL. STR. 1 Magnolia tripetala 50-60 KL. 5 Magnolia tripetala 60-100 KL. GEV. 0 Magnolia tripetala 80-100 KL. SPL. 1 Magnolia tripetala 80-100 KL. STR. 13 Magnolia 'Ultimate Yellow' 60-100 KL. 5 Magnolia veitchii 80-100 KL. 45 Magnolia virginiana 100/- KL. 10 Magnolia virginiana 150/- KL. 10 Magnolia virginiana 50-60 KL. 40 Magnolia virginiana 60-100 KL. STR. 0 Magnolia virginiana 'Havener' 60-70 KL. 1 Magnolia virginiana 'Havener' 80-100 KL. SPL. -1 Magnolia 'Vulcan' 50-60 KL. 10 Magnolia wieseneri 100/- KL. STR. 12 Magnolia wilsonii 40-60 KL. 17 Magnolia wilsonii 60-80 KL. STR. 50 Magnolia 'Yellow Bird' 100-150 KL. GEV. X 1 Magnolia 'Yellow Bird' 125-150 C12 X 20 Magnolia 'Yellow Bird' 125-150 KL. Vert. X 35 Magnolia 'Yellow Bird' 125-150 KL. GEV. X 15 Magnolia 'Yellow Bird' 150/- KL. X 14 Magnolia 'Yellow Bird' 175/- KL. GEV. X 5 Magnolia 'Yellow Bird' 40-50 KL. X 5 Magnolia 'Yellow Bird' 60-70 KL. X 2 Magnolia 'Yellow Bird' 60-80 C10 X 75 Magnolia 'Yellow Bird' 80-100 KL. X 6 Magnolia 'Yellow Bird' 80-100 KL. X 1 Magnolia 'Yellow Lantern' 200/- C50 0 Magnolia zenii 100-125 KL. 0 Magnolia zenii 80-100 KL.
CITAT (Flyguy @ 05-11-2006, 15:47) CITAT (susa @ 05-11-2006, 08:33) Jag har en undran kring det som nämndes tidigt i tråden -gräsfro zon. Vad innebär det, skall man ha en sådan och vad sätter man där i stället? Jag har 7 olika m. och fyra har vintergröna som marktäckare, tre står i gräsmattan och har bara gräs ända in till stammen.
Tacksam för svar. Susa Det påstås att Magnolians lite ömtåliga rötter inte trivs så värst bra ihop med gräsets rotfilt. Sant eller inte så försöker jag hålla gräset borta närmast Magnoliorna, eventuellt med marktäckare som har lite "snällare" rötter. Lite grus fungerar bra tycker jag
Alexander-VG-zon3
08-11-2006, 16:58
tack för listan . får se om jag köper nåt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|