Full version: Qumquat
m_sylwan
Jag har ett qumquat, (ett citrusträd), som beter sig märkligt.
Det får blad som inte ser ut som de skall och från stammarna växer långa vassa taggar.
Bladen ser ut som de är två på samma skälk, liten i början, sen kommer en större.
De växer rakt ut från stammen och bildar en buske, men ger ingen blomning.
Ser rätt fin ut, men är det nåt annat?
Jag har foton, men vet inte hur jag skall skicka dem.

m_sylwan
kristerh
Det är inte så att den är ympad på en annan citrus, då kan det bryta skott av "originalet" ofta en citron och de har taggar, lipp isåfall bort det som kommer på stammen under ympstället.
askar
Min kumquat, liten planta, har sylvassa taggar men bladen är "enkla" avlånga.
kristerh
[QUOTE=askar,01-11-2006, 13:36]Min kumquat, liten planta, har sylvassa taggar men bladen är "enkla" avlånga.
mystiskt wink.gif har du fått någon frukt på den, det kanske finns olika sorter wink.gif
min har de typiska kumquat frukterna, avlånga, och har inga taggar wink.gif
askar
CITAT (kristerh @ 01-11-2006, 13:12)
CITAT (askar @ 01-11-2006, 13:36)
Min kumquat, liten planta, har sylvassa taggar men bladen är "enkla" avlånga.
mystiskt wink.gif har du fått någon frukt på den, det kanske finns olika sorter wink.gif
min har de typiska kumquat frukterna, avlånga, och har inga taggar wink.gif

Min planta kommer från frö jag satte i augusti 2004.
Frukten var den vanliga avlånga form som säljs i butikerna.

Bladen hängde ner på bilden, det gör de alltid när solen är som varmast
(står i söderförnster året om)
den lilla bladlusen
Köpta citrusträd är nästan alltid ympade/okulerade, om skott kommer från stammen så är det säkerligen grundstammen. Ofta är detta pommerans eller citrontörne. Om bladen liknar klöverblad är det citrontörne (poncirus trifoliata) pommeransblad set ut som citronblad fast med ganska stora vingar vid bladbasen. Båda är mycket taggiga. Du borde väl egentligen ta bort dem, du kan ju ta dem som sticklingar.
Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon