Stussi
Beställde en massa lökar från Odla nu i höstas (tuplaner, krokus, narcisser, pärlhyacinter osv). Lökarna kom när jag låg på BB vilket resulterade att de fick ligga i kylskåpet några dagar men när jag kom hem så hade vårat kylskåp fått fnatt och det var jättekallt. Allt som låg nära väggarna i kylskåpet (inklusive lökarna) hade nästan frusit till is.

Nyförlöst som jag var tongue.gif så hade jag inte så stor lust att bege mig ut i trädgården att plantera lökarna så jag lade dem i jordkällaren. Nu tog det en hel månad innan jag tog tid till mig och planterade dem och när jag skulle plantera dem i början av oktober så upptäckte jag att krokusarna hade börjat på att gro lite och pärlhyacinterna (tror jag att det var) hade möglat lite.

Finns det något hopp om att mina lökar har överlevt denna behandling och kommer upp till våren? Eller har jag slängt nästan 400 spänn i sjön? unsure.gif
thomaswahlqvist
Det är nog ingen större fara skedd.
Ja de mögliga, de är nog körda.
Se bara till så dom kommer i jorden NU.
Jag tror nog att du får finfina växter till våren, vintern i kylen har nog förberett dem på vad som komma skall.
Stussi
CITAT (thomaswahlqvist @ 01-11-2006, 17:46)
Se bara till så dom kommer i jorden NU.

Jag planterade dem i början på oktober så det är lugnt.

Skönt att inte någon större fara är skedd, synd bara på de lökar som hade möglat! sad.gif
Ska bli spännande att se vilka som kommer upp till våren! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon