Full version: Mulljord?
Apaec
Hallå Hallå,
Vet någon var man kan få tag i mulljord? Har kollat på både plantagen och hortus men de har bara torvbaserad jord. Blomlandet ska tydligen ha men närmsta butik är sjuttioelva-tusen mil från var jag, i Stockholmsområdet, bor.

Tack på förhand!

Vänligen
Tobb
Det finns väll mull i torv? unsure.gif Men om du vill köpa barkmull så titta HÄR smile.gif och klicka på barkmull, och där står det att att barkmull är två gånger så bra som torv. Och ligger i stockholms området
kerstin z5-6
Mulljord brukar vara en omskrivning av jord med hög mullhalt dvs torv
Lättare om du berättar vad du ska plantera i jorden ?
Apaec
Jag hade tänkt att plantera diverse kaktusar. Kaktusar vill tydligen bara ha ytterst lite sur jord till neutral, dvs 6-7. Torv är surt i grunden och blir ännu surare när det bryts ner, känns lite surt (rolleyes.gif) att behöva kalka stup i kvarten. Fick rekommenderat 'topsoil' vilket 'Lexin' översätter till just mull. Vet inte om det är barkmull de är ute efter..

(Tänkte utöver detta börja odla några änglatrumpeter)
Karrolina
Jag har alltid haft för mig att man ska plantera kaktusar i sandjord.. blink.gif Alltså låg mullhalt..

Jag tror att jord man köper på säckar är neutral alltså pH 6-7. Det finns ju särskild kaktus eller såjord också som jag har fått rekommenderat till mig.
kerstin z5-6
sandblandat grus -det har jag till mina kaktusar även de som står ute året om smile.gif
Piccante
CITAT
Fick rekommenderat 'topsoil'

Topsoil skulle jag nog hellre översätta till matjord och det är ju det översta jordlagret. Mullhalten kan ju variera betydligt i matjord beroende på vilken jordart det är.
Apaec
CITAT (Karrolina @ 02-11-2006, 11:49)
Jag har alltid haft för mig att man ska plantera kaktusar i sandjord..  :blink:  Alltså låg mullhalt..

Jag tror att jord man köper på säckar är neutral alltså pH 6-7. Det finns ju särskild kaktus eller såjord också som jag har fått rekommenderat till mig.

Kaktus- & såjorden består endast av torv.. har fått sagt att jag ska undvika torv överhuvudtaget (och använda topsoil) pga. ph-delen, men de kanske har fel.. unsure.gif

CITAT
sandblandat grus -det har jag till mina kaktusar även de som står ute ået om  :)

Vad tillsätter du för näring? smile.gif
kerstin z5-6
Flytande vanlig krukväxtnäring ett par ggr / säsongen -alt blåkorn -till alla grusodlingsväxterna
de som är inne får inget på vintern heller
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon