fruberglund
Sitter en nyckelpiga på taklisten, är den dödsdömd om den är kvar inne?

Kan ju gärna inte slänga ut den i snön sad.gif Hur övervintrar nyckelpigor? Kan jag göra nåt för att hjälpa den eller är det kört?
pejori
låt den sitta kvar där, eller flytta den till en säkrare plats... wub.gif wub.gif
har för mej att dom övervintrar så smile.gif smile.gif
lägg den i en barnmatsburk och ställ den i ett svalt skåp, så kommer den fram till våren igen smile.gif
fruberglund
CITAT (pejori @ 02-11-2006, 11:14)
låt den sitta kvar där, eller flytta den till en säkrare plats... wub.gif wub.gif
har för mej att dom övervintrar så smile.gif smile.gif
lägg den i en barnmatsburk och ställ den i ett svalt skåp, så kommer den fram till våren igen smile.gif

Ja, sitta kvar kan den inte göra för den listen ska rivas ner snart när vi ska sätta in nya garderober i hallen.

Ska det vara lock på burken (med hål i) eller ska den vara öppen?

Dör den inte utan mat eller sover den hela vintern? Ska den ha varmt eller svalt, vi har rätt varmt inne?
pejori
inget lock på smile.gif
den är i dvala och äter inte, ställ den bara där den inte är ivägen och gärna svalt wub.gif
pejori
du kan också lägga den i en krukväxt som står lite svalt.. smile.gif
fruberglund
Då får den stå uppe i sårummet, tack wub.gif
stina
Den här tråden ger mej en tro på mänskligheten! Jag blir alldeles varm i själen av att läsa om "operation nyckelpigsräddning".... wub.gif wub.gif wub.gif
Ophelia
Tur att frågan kom upp...har några nyckelpigor hos mig på jobbet. De får sussa i mina krukor vid fönstret. Får se till att de inte duschas smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon