|
Ingen ordning i detta land
Detta med vädret tex, sånt skedde aldrig på sossarnas tid!
Kanonväder hela sommaren o sen val. Och värsta novembervädret någonsin!
Jag hoppas att det tillsätts en kommission eller en utredning och så vill jag att dom ansvariga tar sitt ansvar och avgår.
Minnet är kort! Påminner mig om många snöoväder 12 år tillbaka!
CITAT (Malvia @ 02-11-2006, 12:04) Minnet är kort! Påminner mig om många snöoväder 12 år tillbaka!
Då var det alliansens fel alltihop
Göran fick ju aldrig stå till svars för Gudrun
NÄ...henne kaxar man inte upp sig mot ostraffat
kristerh
02-11-2006, 12:25
faktum är att jag aldrig har varit med om något likande  trafikmässigt iaf åkte från jobbet kl 1700, och var hemma 19,30 inga bussar gick, tågtrafiken hade i stortsett brakat ihop, biltrafiken fungerade inte heller, det låg bilar längs vägarna i diken mm en kollega till mig åkte oxså 1700 fast med bil och han var hemma 23,30  en resa som för hans del brukar ta 30 min... min resa brukar ta ca 1 tim. det kom ca 5 cm snö i stockholm... Det måste nästan vara regeringens fel möjligtvis den förra regeringens fel att banverket är så förb misskött
CITAT (Malvia @ 02-11-2006, 13:04) Minnet är kort! Påminner mig om många snöoväder 12 år tillbaka!
Ja men de tidigare snöstormarna har varit senare på vitnerhalvåret, så det så!
Det är snudd på komiskt hur överraskade alla blir när den första snön kommer, inte bara bilister utan bussar, tågen och lastbilarna också. Men hur otroligt är det att det snöar i november - egentligen? Vi bor två spottloskor ifrån polcirkeln, det ska snöa om vintern här. Jag minns att det brukade ligga snö i oktober när jag var liten och bodde i småland. Älgjakten var tre dagar lång och snön låg decimetertjock på backen när pappa gav sig ut. Men nu kommer snön en månad senare känns det som, ändå blir folk förvånade... Varje år dessutom.
Bussar och lastbilar borde tvingas ha snökedjor/kätting med sig, precis som i Norge. Helt befängt att de ska behöva vänta på bärgare (som inte kan komma fram pga alla köer) vid minsta uppförsluta. :/ Där är iaf något regeringen kan göra. Införa snökedjetvång
Fizzgigg
02-11-2006, 12:36
Det påminner om ett tv-inslag för några år sedan när det var snökaos i Oslo och flera av dem som nyhetsreportern intervjuade skyllde snökaoset på invandrarna. Logiken? Landet hade tagit emot fler flyktingar, det hade medfört ökade kostnader för staten för invandrarprojekt så nu hävdade man att staten inte hade råd att ha ordentlig snöröjning vilket resulterade i snökaos när första snöstormen kom. Nästan samma logiska men samtidigt vrickade resonemang som det amerikanska "jag måste ha skjutvapen så jag kan skydda mig mot alla som har skjutvapen".
kristerh
02-11-2006, 12:39
CITAT (Pirum @ 02-11-2006, 13:33) Bussar och lastbilar borde tvingas ha snökedjor/kätting med sig, precis som i Norge. Bussarna i stockholms lokaltrafik kör omkring med slitna sommardäck året runt  och resultatet märkte vi igår, all busstrafik ställdes in pga halkan
CITAT (Fizzgigg @ 02-11-2006, 13:36) Nästan samma logiska men samtidigt vrickade resonemang som det amerikanska "jag måste ha skjutvapen så jag kan skydda mig mot alla som har skjutvapen". Totalt idiotiskt resonemang, såklart, men många av chaufförerna (inte endast invandrare) borde skickas på träningsläger för vinterkörning då erfarenhet av sådan tydligen saknas.
Fizzgigg
02-11-2006, 12:45
CITAT (Pirum @ 02-11-2006, 13:43) CITAT (Fizzgigg @ 02-11-2006, 13:36) Nästan samma logiska men samtidigt vrickade resonemang som det amerikanska "jag måste ha skjutvapen så jag kan skydda mig mot alla som har skjutvapen". Totalt idiotiskt resonemang, såklart, men många av chaufförerna (inte endast invandrare) borde skickas på träningsläger för vinterkörning då erfarenhet av sådan tydligen saknas. Ett litet förtydligande: det handlade inte om invandrare som körde bil eller ägnade sig åt snöröjning, det räckte att de hade kommit till landet för att de skulle hamna i skottlinjen.
CITAT (kristerh @ 02-11-2006, 14:39) CITAT (Pirum @ 02-11-2006, 13:33) Bussar och lastbilar borde tvingas ha snökedjor/kätting med sig, precis som i Norge. Bussarna i stockholms lokaltrafik kör omkring med slitna sommardäck året runt  och resultatet märkte vi igår, all busstrafik ställdes in pga halkan  Det var nog inte bara bussarna som for omkring som curlingstenar igår på grund av fel däck, det stod en och annan lastbil på sniskan ner i dikena och folk parkerade bilarna längs motorvägen och gick hem när däcken inte greppade. Jag tycker SL gjorde det enda rätta, när de nu inte hade däck för väglaget. Det hade varit sju resor värre om de gett sig ut med sommardäck och kört ihjäl nån. Hoppas alla som skulle hem kunde ta taxi på SLs bekostnad, det kan man väl?
Biggan_
02-11-2006, 13:06
Fizzgigg
02-11-2006, 13:07
Här i stan var det ju inte bara snön som var problem heller, inte om man ska tro Aftonbladet iaf: CITAT - Folk går ut ur sina bilar och bajsar på vägen. Det är totalstopp, man tar sig inte framåt. Aftonbladet  Det verkar som att vi får döpa om snöröjningen till ****röjningen.
Nöden har ingen lag, heter det ju. Jag är mycket glad att jag inte satt i ett fordon igår...
Inga från Närke
02-11-2006, 13:33
CITAT (kristerh @ 02-11-2006, 12:39) CITAT (Pirum @ 02-11-2006, 13:33) Bussar och lastbilar borde tvingas ha snökedjor/kätting med sig, precis som i Norge. Bussarna i stockholms lokaltrafik kör omkring med slitna sommardäck året runt  och resultatet märkte vi igår, all busstrafik ställdes in pga halkan  Var är arbetsskyddet och deras skyddsombud någonstans. Chafförerna borde inte sätta sig och köra trafikfarliga fordon. De har ju ansvar för en massa passagerare och sig själva. På TV idag sa många privatbilister som de interjuvade att de också hade sommardäck trots att de varnade tidigt på TV om detta oväder. Det är väl bara att sätta på vinterdäck så hjälper det ju lite.
*Miss Cocker*
02-11-2006, 13:37
CITAT (Ralf @ 02-11-2006, 12:55) Ingen ordning i detta land
Jag hoppas att det tillsätts en kommission eller en utredning och så vill jag att dom ansvariga tar sitt ansvar och avgår. Underbar humor med lite allvar i...
CITAT (Inga från Närke @ 02-11-2006, 15:33) Var är arbetsskyddet och deras skyddsombud någonstans. Chafförerna borde inte sätta sig och köra trafikfarliga fordon. De har ju ansvar för en massa passagerare och sig själva. Det gjorde de ju inte - all busstrafik ställdes ju in.
Bettson
02-11-2006, 13:48
Jamen är det inte nåt fel på kyla också..... Jag har aldrig frusit så här. Vi har isolerat huset och sänkt energiförbrukningen med 17%. Vi har inte behövt elda förrän för en vecka sedan. Normal förbrukning loggs ligger på 28 kg så här års. Idag har jag vräkt i 40 kg och det är bara 18 grader inne och jag fryser och fingrarna är hur stela som helst.OCH fossingarna ska vi inte tala om. Vad farao har regeringen gjort med minusgraderna då.........har de tagit något nytt lagförslag om att -5 skall kännas som minus 15 kanske. Är det någon inflation i celsiusskalan kanske.
Piccante
02-11-2006, 13:49
CITAT (Fizzgigg @ 02-11-2006, 14:07) Här i stan var det ju inte bara snön som var problem heller, inte om man ska tro Aftonbladet iaf: CITAT - Folk går ut ur sina bilar och bajsar på vägen. Det är totalstopp, man tar sig inte framåt. Aftonbladet  Det verkar som att vi får döpa om snöröjningen till ****röjningen. Härligt syftningsfel, kan bli en klassisk tidningsgroda
Bettson
02-11-2006, 13:51
CITAT (Inga från Närke @ 02-11-2006, 14:33) CITAT (kristerh @ 02-11-2006, 12:39) CITAT (Pirum @ 02-11-2006, 13:33) Bussar och lastbilar borde tvingas ha snökedjor/kätting med sig, precis som i Norge. Bussarna i stockholms lokaltrafik kör omkring med slitna sommardäck året runt  och resultatet märkte vi igår, all busstrafik ställdes in pga halkan  Var är arbetsskyddet och deras skyddsombud någonstans. Chafförerna borde inte sätta sig och köra trafikfarliga fordon. De har ju ansvar för en massa passagerare och sig själva. På TV idag sa många privatbilister som de interjuvade att de också hade sommardäck trots att de varnade tidigt på TV om detta oväder. Det är väl bara att sätta på vinterdäck så hjälper det ju lite. Ifall folk är så korkade att de kör med sommardäck i sådant väglag så kanske man skulle lagstifta om att man var tvungen at tha vinterdäck. Man ställer ju till det för andra. Har man inte satt på vinterdäcken och snästormen kommer så får man väl ställa bilskrället då.
CITAT (Bettson @ 02-11-2006, 13:48) Jamen är det inte nåt fel på kyla också..... Jag har aldrig frusit så här. Vi har isolerat huset och sänkt energiförbrukningen med 17%. Vi har inte behövt elda förrän för en vecka sedan. Normal förbrukning loggs ligger på 28 kg så här års. Idag har jag vräkt i 40 kg och det är bara 18 grader inne och jag fryser och fingrarna är hur stela som helst.OCH fossingarna ska vi inte tala om. Vad farao har regeringen gjort med minusgraderna då.........har de tagit något nytt lagförslag om att -5 skall kännas som minus 15 kanske. Är det någon inflation i celsiusskalan kanske.  tror dom har lagt på en ökad skatt på kylan mera kyla åt folket PS...skyll på viktminskningen...det är därför du fryser...
Inga från Närke
02-11-2006, 14:40
CITAT (LadyG @ 02-11-2006, 13:42) CITAT (Inga från Närke @ 02-11-2006, 15:33) Var är arbetsskyddet och deras skyddsombud någonstans. Chafförerna borde inte sätta sig och köra trafikfarliga fordon. De har ju ansvar för en massa passagerare och sig själva. Det gjorde de ju inte - all busstrafik ställdes ju in.  Ja men det var väl först när bussar hade kört fast som de beslutade det eller, för annars skulle det ju inte stått bussar efter vägarna utan vid bussstationerna. Ja jag kanske har fel åker inte buss mer än högt en ggr/år kanske så vad vet jag.
CITAT (Ralf @ 02-11-2006, 11:55) Ingen ordning i detta land
Jag hoppas att det tillsätts en kommission eller en utredning och så vill jag att dom ansvariga tar sitt ansvar och avgår. Jag hoppas att det tillsätts en kommission eller en utredning och så vill jag att dom ansvariga tar sitt ansvar och avgår. ....... CITAT (Bettson @ 02-11-2006, 13:48) Jamen är det inte nåt fel på kyla också..... Jag har aldrig frusit så här. Vi har isolerat huset och sänkt energiförbrukningen med 17%. Vi har inte behövt elda förrän för en vecka sedan. Normal förbrukning loggs ligger på 28 kg så här års. Idag har jag vräkt i 40 kg och det är bara 18 grader inne och jag fryser och fingrarna är hur stela som helst.OCH fossingarna ska vi inte tala om. Vad farao har regeringen gjort med minusgraderna då.........har de tagit något nytt lagförslag om att -5 skall kännas som minus 15 kanske. Är det någon inflation i celsiusskalan kanske.  Jag hoppas verkligen att den här kommisionen/utredningen kommer som nr 1 på regeringens lista på utredningar  ........ Jag fryser också. Fast jag inte gått ner i vikt , tvärtom
kristerh
02-11-2006, 15:20
CITAT (LadyG @ 02-11-2006, 14:03) Hoppas alla som skulle hem kunde ta taxi på SLs bekostnad, det kan man väl? hörde på radion om någon som åkte taxi, de satt fast i en bilkö o notan var uppe i 900:-  sl ersätter belopp upp till 400:-
kristerh
02-11-2006, 15:23
CITAT (LadyG @ 02-11-2006, 14:03) Det hade varit sju resor värre om de gett sig ut med sommardäck och kört ihjäl nån. Då borde de ställa bussarna hela vintern eftersom de enbart använder sommardäck
Ja, det är samma visa varje år. Lika överraskad som vanligt när första snön kommer.
Hannele
02-11-2006, 15:26
CITAT (Bettson @ 02-11-2006, 14:51) Ifall folk är så korkade att de kör med sommardäck i sådant väglag så kanske man skulle lagstifta om att man var tvungen at tha vinterdäck. Lagen finns redan. Men eftersom man inte kan tvinga skåningar och göteborgare att ha vinterdäck, när stockhomare inte klarar av lite minusgrader, så är lagen flexibel från 1 oktober till 1 december, då är det tvång för hela Sverige.
CITAT (kristerh @ 02-11-2006, 17:23) CITAT (LadyG @ 02-11-2006, 14:03) Det hade varit sju resor värre om de gett sig ut med sommardäck och kört ihjäl nån. Då borde de ställa bussarna hela vintern eftersom de enbart använder sommardäck  I så fall bryter de mot lagen, och det vore ju underligt om ingen anmäld dem isf? "När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t.ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter så gäller kravet även denna." (VV)
CITAT (kristerh @ 02-11-2006, 17:20) CITAT (LadyG @ 02-11-2006, 14:03) Hoppas alla som skulle hem kunde ta taxi på SLs bekostnad, det kan man väl? hörde på radion om någon som åkte taxi, de satt fast i en bilkö o notan var uppe i 900:-  sl ersätter belopp upp till 400:- Snåljåpar
Inga från Närke
02-11-2006, 16:29
CITAT (LadyG @ 02-11-2006, 16:08) CITAT (kristerh @ 02-11-2006, 17:23) CITAT (LadyG @ 02-11-2006, 14:03) Det hade varit sju resor värre om de gett sig ut med sommardäck och kört ihjäl nån. Då borde de ställa bussarna hela vintern eftersom de enbart använder sommardäck  I så fall bryter de mot lagen, och det vore ju underligt om ingen anmäld dem isf? "När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t.ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter så gäller kravet även denna." (VV) När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t.ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter så gäller kravet även denna." (VV) ----------------- Detta gäller ju som sagt upp till 3,5 ton. De bussar som vi pratar om väger betydligt mera och då verkar inte lagen gälla dom utan bara sunt förnuft. Eftersom ett vinterdäck till en buss kostar en hel del och det går år många/buss så är det nog tyvärr så att det är ekonomin som styr användandet av trafiksäker buss. Då skulle biljettpriserna bli dyrare och är resenärerna villiga att betala detta tro. Kanske eftersom de åker säkrare.
Jag har ingen aning om vad en kommunal buss väger, men jag tycker nog att om det finns en lag som påbjuder vinterdäck för alla andra så borde sunda förnuftet säga något till bussägarna (de som är så där tunga) att det kanske är smart att ha vinterdäck trots att de inte omfattas av lagen
titti49zon6
02-11-2006, 19:55
Välkomna till norrbotten alla sörlänningar Här finns sunt förnuft när det gäller vinterväglag- vinterdäcken åker på i god tid innan snö och is, vi kollar väderleksrapporterna vilket ni inte verkar göra eftersom ni varje år blir lika förvånade när snön och halkan kommer trots att man varnat på nyheterna Här har vi inget kaos på vägarna,dom flesta tar sig till och från jobbet hela vintern utan större problem Alla sörlänningar är välkomna på förarutbildning i vinterväglag Tänk så många nya arbetstillfällen det skulle ge häruppe i norr
Hannele
02-11-2006, 20:00
CITAT (LadyG @ 02-11-2006, 17:08) CITAT (kristerh @ 02-11-2006, 17:23) Då borde de ställa bussarna hela vintern eftersom de enbart använder sommardäck  I så fall bryter de mot lagen, och det vore ju underligt om ingen anmäld dem isf? Vinterdäck (och bilbälte) ska du använda i en bil som väger mindre än 3,5 ton. En vanlig buss väger nästan 6 ton.
CITAT (Hannele @ 02-11-2006, 20:00) CITAT (LadyG @ 02-11-2006, 17:08) CITAT (kristerh @ 02-11-2006, 17:23) Då borde de ställa bussarna hela vintern eftersom de enbart använder sommardäck  I så fall bryter de mot lagen, och det vore ju underligt om ingen anmäld dem isf? Vinterdäck (och bilbälte) ska du använda i en bil som väger mindre än 3,5 ton. En vanlig buss väger nästan 6 ton. Du menar alltså på fullt allvar att dom inte behöver vinterdäck!?? Jodå, jag förstår nog att du har läst det eller har annan kunskap, men jag blir så förvånad bara
CITAT (titti49 @ 02-11-2006, 20:55) Välkomna till norrbotten alla sörlänningar Här finns sunt förnuft när det gäller vinterväglag- vinterdäcken åker på i god tid innan snö och is, vi kollar väderleksrapporterna vilket ni inte verkar göra eftersom ni varje år blir lika förvånade när snön och halkan kommer trots att man varnat på nyheterna Här har vi inget kaos på vägarna,dom flesta tar sig till och från jobbet hela vintern utan större problem Alla sörlänningar är välkomna på förarutbildning i vinterväglag Tänk så många nya arbetstillfällen det skulle ge häruppe i norr Tja, vi fick dryga 40 cm snö över en natt. Kaos  Nja, lite taskigt röjt kanske men man tog sig dit man skulle  Vinterdäck, det är nog det enda som hjälper när snön kommer. Vår granne är från stockholm men bor här uppe. Han ska åka "hem" och sätta på vinterdäcken OM dom behövs /Åsa
titti49zon6
02-11-2006, 20:15
Tja  Mer typisk än fiffig kanske /Åsa
Hannele
02-11-2006, 21:59
CITAT (Evgeni @ 02-11-2006, 21:04) Jodå, jag förstår nog att du har läst det eller har annan kunskap, men jag blir så förvånad bara  Tja, jag har bott i backig Göteborg i 35 år med gôrtuffa backar, som bussar inte klarar
CITAT (Hannele @ 02-11-2006, 21:59) CITAT (Evgeni @ 02-11-2006, 21:04) Jodå, jag förstår nog att du har läst det eller har annan kunskap, men jag blir så förvånad bara  Tja, jag har bott i backig Göteborg i 35 år med gôrtuffa backar, som bussar inte klarar  Jo, det förstår jag, men just det där med tonnen på bussvikten, hur vet du det? Tro inte att jag ifrågasätter, jag är bara nyfiken på om det finns en " lag " på det också? Och vart jag i så fall kan hitta information om det Det känns inte riktigt "riktigt" , att en buss, oavsett tyngd, skulle slippa använda vinterdäck
caprifol
02-11-2006, 22:21
CITAT (titti49 @ 02-11-2006, 20:55) Här har vi inget kaos på vägarna,dom flesta tar sig till och från jobbet hela vintern utan större problem  :D :D Håller i och för sig med dig om allt - men liiite skillnad är det allt på förutsättningarna. Här i Stockholm ska tiotusentals människor ut ur sta'n samtidigt. Det krävs inte så mycket för att det ska bli kaos. Beror inte bara på att vi är klantiga bilförare. caprifol (som bott och kört bil i Kiruna)
Anki på Öland
03-11-2006, 00:10
Min ena dotter jobbar i Kristineberg och bor i Upplands Väsby, hon slutade jobba 16.30 och var hemma 22.00 (med vinterdäck...) den andra åkte från Stadshuset straxt efter klockan 16.00 och anlände till mig här på Öland 21.30. Anki
Swingtime
03-11-2006, 00:55
Jag är en av dom där busschaufförerna som kör på slitna däck Men som alltid är det pengarna som styr, visst vill man vägra ibland men den enigheten som då krävs bland förarna får man aldrig. Inte är det lönt att be facket om hjälp heller, de tittar helst åt ett annat håll
Skjut inte på pianisten, det är inte hans fel att pjäsen är dålig
Bussar och lastbilar behöver inte ha vinterdäck. Däremot kan de ha "allvädersdäck" som är lite bättre än vanliga landsvägsdäck...menmen...orsaken till att vinterdäck inte behövs är att bussar och lastbilar mycket riktigt är tunga. Som alla vet så får man bättre fäste om man är tung. Det är också därför som tunga fordon bromsar bättre, och utan problem kan ligga bara några meter bakom personbilar i 100km/t.
Nä, ovanstående ska tas med en nypa salt. Tunga fordon har givetvis längre bromssträcka, osv.
Jag tycker som sagt att Sverige ska följa Norges exempel, det *ska* finnas snökedjor i alla tunga fordon.
Jag undviker att åka buss i Göteborg vid dåligt vinterväglag. Det är för farligt helt enkelt. Inte så att man slår ihjäl sig om bussen krockar/sladdar kanske, men man kan bli rejält mörbultad.
Bettson
03-11-2006, 08:24
Men vinterdäck och inte vinterdäck......... Klantiga bilförare och mindre klantiga bilförare........ Norr eller sörlänningnar............. Man glömmer väl en sak i den debatten, snöns kvalité. Var man än åker i Sverige så skiljer snöns kvalite en hel del. I Norrland så är snön ofta fast, underlaget är kallt men i övrigt så skjiler det inte så mycket från andra underlag tex olika typer av grus och asfalt. Ibland halt men inget som vinterdäck och bra utrustning inte kan hjälpa till med. Åtminstone har det varit så när jag varit i norr och åkt skidor. Det som vi sörlänningar inte är vana vid när vi kommer långt norrut är väl att man nåste just ha allt med sig för alla eventualiteter och att man måste planera sina tankningar, för det kan vara långt mellan stationerna och kanske just mitt bensinkort inte är representerat. I södra Sverige och på Öland Gotland så har blåsten gjort att ifall det kommit mycket snö i samband med blåst så är snön även om den inte är ofta förekommande ett stort problem. Den blir finkornig och sammanpackad och liknar cement. Att köra in in en sådan snödriva kan nästan liknas vid att köra in i en betongvägg. Man kommer ingenstans. Även om snömängden är en femtedel av vad den skulle vara norrut så om den är i kombination med blåst så kan det nästan vara fara att vara utomhus i trafik. Här i mellanSverige så är det mera volym på snön, den är blötare ofta och underkyld halka är ofta förekommande. Det har gjort att jag för utländska kontakter ibland har beskrivit resan till jobbet som "holiday om ice" fast med bil. Framfarten trots vinterdäck och annat är ofta en uppvisning i vem som kan sladda sig ur en snödriva i stället för att fastna i den. Och vem som kan gunga sig fri med lite påskjutshjälp när man kört fast. Åtminstone för oss som bor på landet. För samma utländska kontakter som åkt bil med mig från flygplatsen i snöväder talar ännu i dag om för sina engelska vänner om det förskräckiga vädret i Sverige. SKulle hämta lite engelsmän på arlanda och därefter åka med dom ca femton mil. Det var precis kraftigt snöfall med enorma flingor som på vykort. Rätt rejäl blåst och blöta snödrivor med underkyld is. Naturligtvis var det bara att välja på att gasa, utnyttja underlaget och glida fram eller att inte köra alls. Jag försökte hålla en någorlunda artig konversation med mina passagerare men de var så märkligt tysta.SÅ snart jag parkerat bilen så klev de ur och tog den engelska varianten av att stjäla både bil och bensin, kommer inte ihåg hur de uttryckte det hela men det var någon fråga ifall jag inte skulle köra formel 1 i stället, de hade varit livrädda. Nåväl gästerna skjutsades av en annan arbetskamrat till flyget igen men trots att vädret var bättre denna gång, om än inte bra så kom de inte fram i flyget i tid. De hade satt sig fast flera gånger på vägen. Så nästa gång de skulle komma tillbaka till jobbet så bad de att bli hämtade av mig, för trots att de hade varit livrädda under resan så hade de nu insett vilken skicklig bilchaufför jag var, för jag hade trots allt behärskat situationen. trots att bilen sladdade hit och dit. Så jag tror nog att alla olika sorters snöväder vi har i vårt land är lite olika och har olika problem beroende på var man bor.
Inga från Närke
03-11-2006, 14:17
CITAT (Evgeni @ 02-11-2006, 20:04) CITAT (Hannele @ 02-11-2006, 20:00) CITAT (LadyG @ 02-11-2006, 17:08) CITAT (kristerh @ 02-11-2006, 17:23) Då borde de ställa bussarna hela vintern eftersom de enbart använder sommardäck  I så fall bryter de mot lagen, och det vore ju underligt om ingen anmäld dem isf? Vinterdäck (och bilbälte) ska du använda i en bil som väger mindre än 3,5 ton. En vanlig buss väger nästan 6 ton. Du menar alltså på fullt allvar att dom inte behöver vinterdäck!?? Jodå, jag förstår nog att du har läst det eller har annan kunskap, men jag blir så förvånad bara  På denna länken kan du läsa om du vill: http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspxSå här står det: Vinterdäck Krav på vinterdäck 1 december – 31 mars När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t.ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter så gäller kravet även denna. Längst ner på sidan står det följande: Tunga fordon Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck men Vägverket rekommenderar ändå att vinterdäck används vid vinterväglag Det är endast en rekommendation och när då pengarna styr så blir det ju inga vinterdäck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|