Full version: Svartmyror...
*Miss Cocker*
Såg ett program på tv igår och myrornas räddningsinsats för bladlössen. Dom (myrorna) samlar in bladlössen till stacken, övervintrar och mjölkar dom; sen bär dom ut bladlössen till sin plats bland växtriket framåt våren. rolleyes.gif .

Ingen som såg det??
Piccante
Jodå Mitt i Naturen igår kl 20.30, det ser jag alltid.
Myror är duktiga på att pyssla om andra djur, de sköter om en av våra fridlysta fjärilars larver i stacken oxå och låter larven äta hur många myror den vill.
Lars-Olof Arvids
Ja, myror är fantastiska djur. De bygger stackar som kan bli över två meter höga, håller efter skadeinsekter i skogen, sprider frön av sippor och violer, mjölkar bladlöss, sköter sällsynta fjärilslarver...
Jag ser också alltid på Mitt i Naturen. Martin är ju trevlig, och dessutom är det kul när folk som man känner är med - i det här fallet Torkel Hagström på Naturhistoriska museet i Göteborg.

Olle
Piccante
Jag känner inte Torkel eller någon av de andra men jag har haft några av Martins gäster som föreläsare. Det är kul att mitt i Naturen är i västsverige rätt ofta, men jag missade var de var och kollade på myror?
Annars brukar han (glömt namnet) grodexperten på Universeum vara med rätt ofta.
Lars-Olof Arvids
Ja, grod- och kräldjursexperterna Claes Andrén och Göran Nilsson har båda varit med ganska nyss. För några år sedan samarbetade vi på Naturcentrum med Claes om ett grodtunnelprojekt och flera gånger har jag hört på deras föredrag på Naturhistoriska museet. Jag tror inte att de nämnde var de tittade på myror, för sådana finns ju överallt och behöver inte sökas på någon speciell lokal. Det hade varit kul att veta var den enorma stacken låg, men kanske var de rädda för sabotage eller så ville kanske markägaren inte ha någon invasion av nyfikna?

Olle
Gossen Ruda
Såna jättestackar håller man nog tyst om var dom finns. Sen håller inte myrorna bara efter skadeinsekter, det finns nog inte speciellt mycket annat insektsliv heller runt en sån stack. Inga fjärilar t.ex. utom möjligen då dom som lurar myrorna. laugh.gif

Undrar lite över kopplingen mellan Torkel och myror, han håller mest på mer grodor och salamandrar. Måste fråga honom nästa gång vi träffas. Annars är Per Douwes mer känd som myrmänniska. Han bestämde en del myror åt mig när jag var som mest i fotograferingstagen för några decennier sen. Då höll han till i Lund.
Lars-Olof Arvids
Torkel är ju också med i VEK:s styrelse och nästan alltid med på mötena där, så enbart "grodman" är han knappast. Myror kanske inte är hans stora specialitet, men han verkar ganska allmänkunnig tycker jag.

Olle
Gossen Ruda
Allmänkunnig håller jag med om fast han doktorerade på salamandrar i början. Sen sitter han inte i styrelsen längre, "bara" i Aromia-redaktionen. rolleyes.gif
askar
Det där lät intressant... ska se programmet på webben. smile.gif

Mitt i naturen
Lars-Olof Arvids
CITAT (Gossen Ruda @ 03-11-2006, 16:56)
Allmänkunnig håller jag med om fast han doktorerade på salamandrar i början. Sen sitter han inte i styrelsen längre, "bara" i Aromia-redaktionen. rolleyes.gif

Men han är med under rubriken "VEK:s styrelse 2006" på hemsidan! tongue.gif
http://web.telia.com/%7Eu31224004/VEK-styr.htm
Så det så! laugh.gif

Olle
Gossen Ruda
Nja, adjungerad Aromia-redaktör bara.
Lars-Olof Arvids
Ja, du har förstås rätt som vanligt! smile.gif

Olle
Gossen Ruda
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 03-11-2006, 17:39)
Ja, du har förstås rätt som vanligt! smile.gif

Olle

Elementärt, min käre Watson. Jag har själv suttit i styrelsen tidigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon